MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Byliśmy na budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic. Niewybuchy na pętli Mistrzejowice

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Wideo
od 12 lat
Prace na terenie inwestycji „Tramwaj do Mistrzejowic” są zaawansowane. Trwa wybieranie ziemi z przyszłego tunelu na Rondzie Polsadu i wylewanie stropu, a także budowa nowego kanału dla Sudołu Dominikańskiego. Niespodzianek nie brakuje na pętli Mistrzejowice, gdzie tylko w środę robotnicy na niewielkiej głębokości wykopali 7 niewybuchów. Od 24 czerwca pętla będzie wyłączona z użytkowania.

W środę 12 czerwca, wraz z Prezydentem Miasta Krakowa Aleksandrem Miszalskim udaliśmy się na wizytację budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. W wyprawie wzięli udział też urzędnicy, radni dzielnicowi, mieszkańcy i przedstawiciele wykonawcy.

Wizytacja rozpoczęła się od najtrudniejszego skrzyżowania: ul. Meissnera, Jana Pawła, ulicy Lema oraz Mogilskiej, gdzie dwuetapowe prace zakładające również wymianę torowisk na al. Jana Pawła i na ul. Mogilskiej, ruszą w przyszłym roku. Póki co, ma tu miejsce przebudowa sieci podziemnych, przełożono już cześć magistrali ciepłowniczej, wodnej.

Na przełomie lipca i sierpnia nastąpi kilkumiesięczne zamknięcie zachodniej jezdni od ul. Meissnera na odcinku od ul. Chałupnika do ul. Ślicznej. W tym czasie zachodnia część ul. Meissnera zostanie wykonana już w docelowym kształcie wraz z chodnikami i ścieżkami rowerowymi.

Jedna z mieszkanek obecnych na wizytacji budowy, zapytała kiedy oddany do użytku mieszkańcom zostanie parking przy ul. Meissnera 4-6, który został wyłączony na czas podpinania sieci ciepłowniczej. Jak wyjaśnił Wojciech Janosz, kierownik budowy prace rozpoczęły się 24 kwietnia i potrwają do końca lipca br., zgodnie z zapowiedziami.

Szeroki zakres robót

Na Rondzie Młyńskim jak mogliśmy zobaczyć, robotnicy montują już komory, które posłużą do przebudowy Sudołu Dominikańskiego.

-On jest póki co w ciągłej kolizji ze ścianami przyszłego tunelu. Żeby tunel wykonać trzeba zrobić ściany, a żeby zrobić ściany trzeba przesunąć potok. Przełożenie potoku planujemy na koniec czerwca br. – mówił Wojciech Janosz, kierownik budowy

Jak mogliśmy usłyszeć, do końca zostało kilkadziesiąt metrów. Całkowita długość przebudowywanego kanału wyniesie 388,65 m., a wraz z komorami ok. 400 m. Zakończono również wykonywanie ścian szczelinowych podziemnej stacji „Rondo Młyńskie”, etap z komorą rozjazdu dla kolejnych etapów KST i wyjście W6. Wykonane zostały też platformy robocze odcinka tunelu północnego wzdłuż ulicy Lublańskiej.

Po wizycie na Rondzie Młyńskim przyszedł czas na serce budowy czyli Rondo Polsadu. W tym miejscu pasażerowie komunikacji miejskiej będą poruszać się w tunelu, na głębokości 12 m poniżej dzisiejszej jedni. Poziom +1 zajmie Estakada, poziom 0 to rondo Polsadu, -1 to poziom po którym będą się poruszać mieszkańcy, a na poziomie -2 będzie jeździł tramwaj.

-Na ścianach szczelinowych wykonywany jest docelowy strop, spod którego wybierany jest grunt. Przed nami jeszcze druga część stropu i dwa stropy poniżej - czyli strop pośredni i dolny. Technologia budowy metodą podstropową to rozwiązanie stosowane w trudnych warunkach miejskich, gdzie wymagana jest ochrona istniejącej infrastruktury oraz minimalizacja zakłóceń dla otoczenia - mówi Wojciech Janosz, kierownik budowy

Obecny na budowie prezydent Aleksander Miszalski nie omieszkał zadać przedstawicielom wykonawcy kilku pytań. Jedno z nich dotyczyło wycinki drzew. Włodarz miasta chciał wiedzieć czy robotnikom udało się uratować jakieś drzewa, z tych przeznaczonych do wycinki w projekcie.

- Na dzień dzisiejszy wycięliśmy około 900 drzew, a do wycięcia było 1100. Wycinamy tylko to co jest konieczne i koliduje z inwestycją. Uda się czasem jednak jakieś drzewa uratować. Mieszkańcy się tu oburzają, że kopiemy blisko pnia - tak robimy ale dlatego, żeby to drzewo mogło zostać i dlatego, że tak idą sieci pod ziemią - tłumaczyli przedstawiciele wykonawcy.

Niewybuchy na pętli Mistrzejowice

Trwają wykopy w okolicach pętli Mistrzejowice przy ul. Kazimierza Jancarza. Za nami roboty związane z drenażem i podbudową torowiska wzdłuż ul. Bohomolca. To przygotowania do czasowego wstrzymania ruchu tramwajowego na pętli w sezonie wakacyjnym, które ma nastąpić 24 czerwca. Na przełomie czerwca i lipca robotnicy wejdą na plac budowy. Projekt zakłada zmianę geometrii pętli. Zakończenie prac planowane jest na wrzesień, a uruchomienie pętli zależy od uzyskania niezbędnych zgód administracyjnych.

Tymczasem jak mogliśmy usłyszeć od przedstawicieli wykonawcy, tylko w środę na budowie pętli znaleziono 7 niewybuchów. - One zlokalizowane były nawet nie kilka metrów pod ziemią, ale na głębokości połowy główki łopaty. Zajęli się nimi saperzy, na szczęście do aktywacji nie doszło - mówili.

Kontynuowane będą również prace archeologiczne oraz wykonanie prac odkrywkowych w związku z odnalezieniem reliktu koszarów przy ul. Dobrego Pasterza należących do dawnego zespołu „Infanterie Barackenlager 100 p. p. – Koszarów Hetmana Wielkiego Litewskiego Jana Karola Chodkiewicza”.

4,5-kilometrowa linia KST IV połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. Projekt przewiduje m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Partnerem Prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a Generalnym Wykonawcą –Gülermak sp. z o.o. Z ramienia Podmiotu Publicznego za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Byliśmy na budowie linii tramwajowej do Mistrzejowic. Niewybuchy na pętli Mistrzejowice - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski