Budowa trasy S7 na odcinku Kraków - Widoma. Widać postęp, ale jest poważny problem

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Łatwiej i szybciej buduje się S7 poza Krakowem, w mieście, w rejonie węzła Mistrzejowice, sprawy na placu budowy mocno się skomplikowały.
Łatwiej i szybciej buduje się S7 poza Krakowem, w mieście, w rejonie węzła Mistrzejowice, sprawy na placu budowy mocno się skomplikowały. GDDKiA
81 proc. zrealizowanej inwestycji poza miastem, ale w mieście tylko 44 proc. Tak wygląda obecnie budowa odcinka trasy S7 Widoma - Kraków. W granicach Krakowa sprawa po prostu jest trudniejsza, potrzeba więcej estakad nad torowiskami i linią kolejową, jest więcej podziemnych instalacji do obejścia. Poza miastem postępują już prace przy laniu długich wstęg asfaltu na wykonanej już podbudowie. I tam szybciej nowa droga połączy się z już gotowym od kilku lat odcinkiem drogi ekspresowej S7 od węzła Widoma do węzła Szczepanowice.

Stan prac na budowie S7 Widoma - Kraków

Wszystko miało być tak pięknie. W 2021 roku oddano 13-kilometrowy odcinek Widoma-Szczepanowice. W 2023 roku odcinek Moczydło - Miechów. Tylko 20 proc. brakuje do zakończenia budowy odcinka Szczepanowice-Miechów. Możliwe, że prace zakończą się jeszcze w wakacje lub jesienią.

Z Widomej do Krakowa biegną już prawie gotowe jezdnie nowej trasy S7 i prace mogą zakończyć się tu do końca roku 2024, ale w samym Krakowie mamy ciągle ogromny plac budowy. Wykopy, budowane potężne konstrukcje, estakady, podpory itd. Widać, że tu prace są bardziej skomplikowane, szczególnie przy węzłach drogowych. Mistrzejowice i Grębałów. W tym rejonie S7 ma się łączyć z budowaną równocześnie Północną Obwodnicą Krakowa, przebiegającą przez Kraków, ale też gminę Zielonki. Dopiero z całym tym systemem dróg stolica Małopolski ma szanse na pozbycie się ruchu tranzytowego przez miasto. Niestety termin oddania tej części S7 nie jest sprecyzowany, mówi się o roku 2025. Węzeł trzeba przeprojektować. A tymczasem do końca roku 2024 ma szansę zostać ukończona północna obwodnica miasta. Nie połączy się wtedyz węzłem Mistrzejowice trasy S7, ewentualnie w jakiś tymczasowy sposób.

Budowa trasy S7 Widoma-Kraków

Budowany odcinek drogi ekspresowej ma 18,3 km długości i połączy istniejące już węzły – Widoma i Kraków Nowa Huta. W ramach inwestycji powstaną cztery węzły (Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice, Kraków Grębałów). Zrealizowane zostaną obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe i technologiczne, mury oporowe, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa, sieć i urządzenia melioracyjne. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne oraz infrastruktura techniczna.

Droga ekspresowa S7 między Krakowem a granicą województwa świętokrzyskiego będzie pełniła funkcję obwodnicy dla miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Skomunikowana będzie z siecią innych dróg poprzez osiem węzłów: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, węzeł zespolony Kraków Mistrzejowice oraz węzeł zespolony Kraków Grębałów. Na węźle Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52, która będzie stanowić Północną Obwodnicę Krakowa. Oddawanie do użytku S7 na północ od Krakowa będzie zapewne następować etapami w latach 2024-2025.

Pierwsza śmiertelna ofiara ptasiej grypy H5N2

od 7 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Budowa trasy S7 na odcinku Kraków - Widoma. Widać postęp, ale jest poważny problem - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski