Kraków może wkrótce zacząć wielkie porządki w krajobrazie. A branża reklamowa krytykuje uchwałę

Małgorzata MrowiecZaktualizowano 
Nowe przepisy rozprawią się m.in. z natłokiem reklam wzdłuż dróg wjazdowych, bram do miasta. Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Ponad 380 uwag zgłoszono do projektu uchwały krajobrazowej dla Krakowa. Magistrat właśnie ogłosił, które odrzucił, a które uwzględnił. Na sesji 4 lipca radni będą mogli zdecydować o losach tej uchwały.

Projekt dotyczący reklam i ogrodzeń, który ma uniemożliwić zaśmiecanie i zawłaszczanie przestrzeni publicznej, był wyłożony do wglądu już po raz drugi. Tym razem była to wersja znacząco skorygowana - zgodnie z uwzględnionymi przez urzędników postulatami mieszkańców i przedsiębiorców zgłoszonymi do pierwotnego projektu.

Teraz około trzy czwarte ponad 380 nowych uwag stanowią te od właścicieli działek rolnych w Nowej Hucie (m.in. os. Wolica i Przylasku Rusieckiego), którzy chcieliby móc ogrodzić swoje niezabudowane nieruchomości. Jednak nie ma zgody na taką zmianę w projekcie. Uchwała pozwoli na stawianie płotów wokół domów jednorodzinnych oraz wyłącznie tych działek niezabudowanych, na których prowadzona jest jakaś działalność (np. sprzedaż używanych aut).

Postulaty zgłosiła też m.in. Castorama. Chciała np. zgody na dwa razy wyższe niż przewidziano w projekcie tzw. totemy reklamowe - ponad 20- zamiast 10-metrowe. Urzędnicy odmówili. Swoje reklamy będzie też musiała, jak wszyscy, dostosować sieć restauracji McDonald’s. Miasto odrzuciło jej wniosek, by mogła pozostać przy typowym oznakowaniu.

Zgłaszający uwagi upomnieli się o murale reklamowe. Kraków bowiem chciał całkowicie ich zakazać. I tu urzędnicy poniekąd zmienili front. Wprawdzie nie będzie można pokrywać muralami reklamowymi ślepych ścian budynków, ale nie zostają one całkowicie wyrzucone z Krakowa. Zależnie od strefy, na które uchwała dzieli miasto, od 10 do 25 procent powierzchni elewacji frontowej w poziomie parteru budynku będzie mógł zajmować mural reklamowy.

Uwzględniony też został np. postulat zwiększenia maksymalnej wysokości masztów flagowych - z 10 na 12 metrów. Prosił o to Uniwersytet Jagielloński, który musiałby wymieniać swoje 12-metrowe maszty, co byłoby kosztowne.

Dzielnica I Stare Miasto chciała wyeliminowania „przemycanych nośników reklamowych na zaparkowanych rowerach, przyczepkach czy samochodach”. Jednak magistrat odpowiada, że uchwała nie reguluje kwestii związanych z tzw. reklamą mobilną. - Na to nie pozwala ustawa, zgodnie z którą wprowadzamy uchwałę, niestety ustawodawca tego nie przewidział - tłumaczy wiceprezydent Krakowa Elżbieta Koterba.

Zmiany wprowadzane w projekcie uchwały w efekcie rozpatrzenia uwag są drobne, dlatego nie będzie on już ponownie wykładany do wglądu. 4 lipca radni mogą zdecydować o uchwaleniu nowych przepisów. W projekcie uchwały zapisano, że wchodzi ona w życie po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego z dniem 1 stycznia 2019 roku. Na dostosowanie reklam do zapisów uchwały mają być dwa lata.

Projekt tymczasem mocno krytykuje branża reklamowa. „Irracjonalne zapisy uchwały w praktyce likwidują systemową reklamę zewnętrzną. (...) Uchwała sprawi, że z miasta zniknie reklama legalna, zbudowana zgodnie z prawem, a reklama dzika za jakiś czas znów się pojawi” - przekonuje Katarzyna Wójtowicz, pełnomocnik zarządu Cityboard Media, jednej z trzech największych firm reklamy zewnętrznej w Polsce. Wytyka też np., że uchwała „daje miastu monopol na reklamę własnych imprez w wybranych strefach, nie pozwalając przy tym reklamować się w tych miejscach przedsiębiorcom”.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Mówimy po krakosku

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków może wkrótce zacząć wielkie porządki w krajobrazie. A branża reklamowa krytykuje uchwałę - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
B
BCZ

stawiam pytania;
ile osób jest w całej firmie zatrudnionych oprócz własnej działalności gospodarczej.
ile klientom zapłacono w terminie przez cały rok - czy jest taki klient
ilu klientom obniżono finanse za dzierżawę gruntu w ostatnim okresie czasu
ile telefonów jest codziennie w temacie uregulowania płatności bieżących
dlaczego część pracowników - pracuje w kuchni / standard pracy
itd...

zgłoś
p
ps

tys prowda

zgłoś
K
Krak

Wiekszych bzdur dawno nie slyszalem...

zgłoś
M
Marek

Tak, w końcu ktoś się wziął za tą cepelie i totalny miszmasz. A kto jest przeciw, niech sobie przypomni jak wyglądała kiedyś Floriańska, każdy szyld innego koloru, z innej bajki i innego rozmiaru. jest to realny sukces w walce z kiczem i wieszaniem byle szmat jako reklam. Gratulję

zgłoś
G
Gość

To osiedla powinno być poza granicami Krakowa i należeć do gminy Niepołomice. To jest tuż obok Niepołomic, a do centrum Krakowa (do UMK) jest stamtąd niemalże 25 kilometrów. To idiotyczne, że Wolica należy do Krakowa.

zgłoś
p
podatnik

nie interesują mnie producenci reklam, nie interesują mnie klienci firm i nie interesują mnie właściciele działek. Interesuje mnie porządek w przestrzeni publicznej i odwrót od niekontrolowanego zasyfiania krajobrazu. Zachodnia Europa jakoś nie straciła klientów firm, nie musiała likwidować agencji reklamowych, a jednocześnie nie pozwoliła sobie na taki szajs, burdel i jarmark jak Polska.

zgłoś
D
Dog

Pracę stracą producenci reklamy a firmy klientów a właściciele działek dodatkową kasę by socjaliści jak Majchrowski mieli ładnie przed oczyma on odstaje wypłaty z naszych podatków

zgłoś
L
LOL

Sprzedaż używanych aut powinna być w Krakowie nielegalna. Sorry te klepiska ze złomami tak szpecą miasto. Niech je lokalizuja pod miastem. Po auto można sobie pojechać na wieś, a nie robić wieś w mieście.

zgłoś
k
krakusek

Nareszcie realna szansa na posprzątanie reklamowego bajzlu!

zgłoś
k
k

U Turków jest lepiej.

zgłoś
c
czlowiek reklamy

Gwarantuję Pani, że bez reklamy zewnętrznej da się żyć... i to całkiem przyjemnie. Zmieńcie branżę, zajmijcie się uprawą chmielu. Wszystkim się to opłaci.

zgłoś
K
KRK

Sam miałem zrobić to zdjęcie. Mam już podpis: "Jezus Chrystus komercyjny".

zgłoś
p
ps

nie wiem skąd jesteś i nie chcę Cie obrażać ale gdybyś otworzył oczy i mózg trochę szerzej to już dawno byś zauważył że cały ten kraj jest zaśmiecony niezliczoną ilością reklam jak nie przymierzając "Turecki bazar"

zgłoś
K
Ktosiek

Ale macie syf w tym Krakówku!!

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3