Kraków planuje tunel jak w Alpach

Piotr Tymczak, Arkadiusz Maciejowski
Inwestycje. Wczoraj doszło do ważnych rozmów prezydenta Jacka Majchrowskiego z państwową spółką w sprawie budowy i sposobu sfinansowania trzeciej obwodnicy miasta.

Jest realna szansa budowy w Krakowie najdłuższego tunelu drogowego w Polsce. Zostałby on przebity pod korytem Rudawy i Wzgórzem bł. Bro­ni­sła­wy, na którym znajduje się kopiec Kościuszki. Wprawdzie za gminne pieniądze uda się to dopiero w latach 2022-2032, ale współpraca z państwową spółką Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) może przyspieszyć sprawę nawet o 10 lat.

Plan tunelowego giganta stanowi część większej inwestycji, czyli tzw. Trasy Zwierzynieckiej. Wraz z trasami Pychowicką i Ła­giew­nic­ką ma ona uzupełnić brakujące odcinki trzeciej obwodnicy miasta. Choć koszty budowy trzech wspomnianych tras szacuje się na astronomiczną jak na krakowskie warunki kwotę ok. 3 mld zł, pojawiła się możliwość współpracy gminy z PIR-em i prywatnym partnerem. Wczoraj w magistracie rozmawiał o tym prezydent Jacek Maj­chrow­ski i Mariusz Grendowicz, prezes PIR.

Jak udało nam się dowiedzieć, finansowanie wyglądałoby tak, że PIR wraz z wybranym w przetargu partnerem prywatnym wyłożyliby ok. 750 mln zł. Reszta, czyli około 2 mld 250 mln zł, pochodziłaby z kredytu bankowego, zaciągniętego przez spółkę celową. Kraków przez kilkanaście lub kilkadziesiąt lat co miesiąc wpłacałby pieniądze na konto tej spółki. Szłyby na spłatę kredytu i generowały zysk dla PIR-u oraz prywatnego inwestora.

Gdyby porozumienie podpisano w ciągu trzech miesięcy, to wszystkie formalności (powołanie spółki, wybór prywatnego inwestora, pozwolenia) można by załatwić w 18 miesięcy. Budowa Trasy Ła­giew­nic­kiej rozpoczęłaby się na początku 2016 r., a zakończyła w latach 2017-18. Pozostałe dwie trasy, w tym tunel, powstałyby w latach 2017-2021. Dzięki nim można byłoby znacznie ograniczyć ruch w centrum i odciążyć Aleje Trzech Wieszczów.

Minus całego tego pomysłu jest taki, że zarówno PIR, prywatny inwestor, jak i bank liczą na zysk. Z nieoficjalnych informacji wynika, że mogą zażądać od 7 do 15 proc. w skali roku. W efekcie Kraków (przyjmując, że będzie oddawał pieniądze przez 30 lat) musiałby wpłacić na konto spółki ponad 10 mld zł, a to ponad trzy razy więcej niż koszt budowy tras. Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel powiedział „Dziennikowi Polskiemu”, że sprawa wymaga analizy ryzyka finansowego. – Ona wykaże, czy taki scenariusz jest opłacalny dla miasta. Dopiero wtedy podejmiemy decyzję – zaznacza wiceprezydent.

Najdroższa inwestycja drogowa w Krakowie

Budowa tras Zwierzynieckiej, Pychowickiej i Łagiewnickiej w planach gminy znajduje się od 20 lat. Dotychczas kończyło się na kreśleniu map, ale tym razem może być inaczej.

Aż 3 mld zł potrzebne na trzy trasy domykające trzecią obwodnicę to prawie tyle, co roczny budżet Krakowa. Tak kosztownych inwestycji drogowych w mieście jeszcze nigdy nie prowadzono. Szansą ma być współpraca z państwową spółką Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR). Ale nawet jeśli nie dojdzie do porozumienia, Kraków ma inne pomysły. W grę wchodzi np. powierzenie zadania Agencji Rozwoju Miasta, która zaciągnęłaby kredyt. Może się to okazać tańszym rozwiązaniem.

Trzeba też pamiętać, że o spółce PIR, która została powołana w ub. roku z inicjatywy rządu, głośno było głównie nie za sprawą wielkich budów, lecz podsłuchanej rozmowy szefa MSW Bartłomieja Sienkiewicza i prezesa NBP Marka Belki. Minister określił flagowy projekt Donalda Tuska słynną już, acz niepochlebną frazą: „ch..., d... i kamieni kupa”.

Współpraca z PIR-em i prywatnym inwestorem może się okazać dla Krakowa bezpieczniejsza niż samodzielne działania. W grę wchodzi takie rozwiązanie, że podmiot prywatny, odpowiadając za budowę dróg i wykładając część pieniędzy, zajmie się potem ich utrzymaniem przez kilkadziesiąt lat. Pewnie postarałby się tak wykonać trasy, by nie trzeba ich było zaraz naprawiać.

Mariusz Grendowicz, prezes PIR-u widzi zresztą w Krakowie więcej niż jeden potencjalny projekt infrastrukturalny, przy realizacji którego można wykorzystać jego spółkę. Jak udało nam się dowiedzieć, mogłoby chodzić np. o współpracę przy przebudowie często zakorkowanej al. 29 Listopada.

Gmina cały czas rozważa też starania o unijne dofinansowanie na dokończenie trzeciej obwodnicy. Tak właśnie powstał w Gdańsku tunel pod Martwą Wisłą (kierowcy pojadą nim za rok), złożony z dwóch równoległych dróg o długości 1072 m. Inwestycja pochłonęła prawie 1,5 mld zł, z tego 1,1 mld stanowi dofinansowanie UE. Krakowscy urzędnicy biorą też pod uwagę, że we współpracy z PIR-em, zamiast budowy trzeciej obwodnicy, będą realizować pakiet mniejszych inwestycji (rozbudowa ul. Igołomskiej, Koc­my­rzow­skiej, al. 29 Listopada).

Na razie najbardziej zaawansowane są prace nad Trasą Łagiewnicką o długości 3,7 km (dwie jezdnie po trzy pasy), w tym prawie 2 km w czterech odcinkach tunelowych. Droga ma przebiegać od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Bes­kidz­kiej. W jej skład wejdzie m.in. tunel w rejonie Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Ła­giew­ni­kach i Centrum Jana Pawła II. W ramach trasy planowana jest ponadto linia tramwajowa. Gdyby miasto nie znalazło zewnętrznego finansowania, to budowa tej arterii za gminne pieniądze zapisana jest na lata 2018-2027.

krakow@dziennik.krakow.pl

Koronawirusowe absurdy. #ZROZUM

Wideo

Komentarze 35

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

;lkj

Wszystko byle nie S7. Przecież to wyjazd na północ S7 i północna obwodnica to klucz do odkorkowania Krakowa. Ruch tranzytowy musi!!!!! być wyrzucony z miasta. Na drugim miejscu radykalna poprawa transportu publicznego ( w tym wybudowanie stacji kolei aglomeracyjnej i jej uruchomienie) i dopiero potem tunele i trasa Zwierzyniecka. Tradycyjnie budowanie domu od dachu. Bezsens

K
Kowal

Prezydent chce nam zafundować spłatę kredytów na 100 lat! Chce średnicówki a na bieżące remonty nie ma kasy przeznaczając śmieszne kilkanaście milionów na remonty, gdy potrzeba co roku kilka razy więcej!!! Po drugie na mapce obwodnica wygląda fajnie ale jej odcinki, które są już wybudowane w wielu nie są drożne w chwili obecnej a co dopiero po oddaniu całości wówczas by się zaczęły korki! Np. skrzyżowanie Dobrego Pasterza - Wiślicka - Stella Sawickiego czy Al. Pokoju - Nowohucka w tych miejscach bezwzględnie potrzebne estakady, a o tym ani słowa w planach Majchrowskiego! Niech Prezydent zejdzie z chmur na ziemię a wszyscy hura optymiści wsadzą głowę do zimniej wody!!!

K
Kowal

Prezydent chce nam zafundować spłatę kredytów na 100 lat! Chce średnicówki a na bieżące remonty nie ma kasy przeznaczając śmieszne kilkanaście milionów na remonty, gdy potrzeba co roku kilka razy więcej!!! Po drugie na mapce obwodnica wygląda fajnie ale jej odcinki, które są już wybudowane w wielu nie są drożne w chwili obecnej a co dopiero po oddaniu całości wówczas by się zaczęły korki! Np. skrzyżowanie Dobrego Pasterza - Wiślicka - Stella Sawickiego czy Al. Pokoju - Nowohucka w tych miejscach bezwzględnie potrzebne estakady, a o tym ani słowa w planach Majchrowskiego! Niech Prezydent zejdzie z chmur na ziemię a wszyscy hura optymiści wsadzą głowę do zimniej wody!!!

l
luter

Nie lepiej by było, jak w Wąchocku, najdłuzszy most na świece, wzdłuż Wisły. A i wziątki dla urzędników byłyby wyższe.

a
ale

Ale na to też trzeba jednak brać kredyty - ot, taki chichot losu - niestety słabych mamy urzedasów i polityków tu w Krakowie - nie mogą załatwić dofinansowania z zewnątrz od ilu to już lat...Dramat, jak patrzę na Trójmiasto, Wroc, Pozn to mi się chce płakać...żeby kilka km obwodnicy wschodniej lub północnej nie można było "klepnąć" w W-wie to wstyd..

r
realista prim

1. Pomysł ma już swoje lata co nie oznacza, że jest do kitu
2.Dlaczego chcesz demolować komuś sypialnie??? Właśnie dlatego drąży się tunele, żeby nikoooomuuuuu nie przeszkadzać!!!!
3. Nowy most się przyda - w tym mieście i tak jest ich za mało, a co do Modraszka to przecież nie musimy przechodzić przez Zakrzówek (nie rozumiem co most na Wiśle ma do kamieniołomu na Zakrzówku...)
4. "Kanał ulgi" został odsunięty z planów, bo po iluś tam przemysleniach i ekspertyzach doszli do wniosku, że owszem był to dobry pomysł ale teraz można rozwiązać problem zalewania Krakowa innymi sposobami np. zbiorniki retencyjne wyżej w górę rzek itp. (i żeby nie było to nie ja to teraz wymyslam).
5. Olimipada to był chory pomysł od początku a nam są potrzebne takie właśnie inwestycje-choc tu uwazam, że to tylko jest "wypucha" Prezydenta M. przed wyborami-jak zawsze niestety.

a
aw

Typowy cwaniaczek Jacuś Majchrowski - marzy mu się znów kasa z kolejnej kadencji prezydenta

k
krk

No to się popisałeś...

k
krakus

rozpoczete, ciekawe kto przebije metro i tunele , kto za to zaplaci i jaki bedzie zastaw za te pozyczki. Pewnie caly Krakow z nami bankierzy przejma.

T
Tomasz

Warszawa zaciąga miliard kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym o znikomym oprocentowaniu na inwestycje infrastrukturalne, a Majchrowski buduje Kraków Arenę za 0.5 miliarda i spłaca 150 mln kosztów obsługi samego kredytu! Oto jego polityka - zadłużyć Kraków i spowodować, że będziemy mieli jak najmniejszy budżet. To się nazywa gospodarka, tak marnuje się nasze publiczne pieniądze.

b
bobry plan ,zla wiadomosc

wyczaruj lepiej pieniazki a nie polecaj rozwiazania . Chcesz byc w niewoli i twoje pokolenia przez wieki to polecaj dalej.

K
KLEKOT

To mały w spodniach ci się może rozwinie!

b
bankier

dla kogo? dla nas?! A to jakaś łaska władzy, ze będziemy mogli spłacać zaciągnięte przez nią kredyty przez kilkadziesiąt lat?!prosze doczytać jakie są warunki finansowania tej inwestycji. bardzo dziękuję, ja już nie mam zamiaru dalej spłacać kredytów. Wolę równe chodniki, porządne tory tramwajowe, zadbaną zieleń w mieście, przedszkola i stołówki szkolne..

K
Krak

Sady i ogrody

R
Rychop

Jestem za, ale po remoncie Bieżanowskiej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3