Kraków. Trwa parkingowa niemoc. Urzędnicy nie wywiązują się z zapowiedzi

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Z 14 planowanych parkingów przez urząd powstał tylko obiekt w Małym Płaszowie
Z 14 planowanych parkingów przez urząd powstał tylko obiekt w Małym Płaszowie Andrzej Banaś
Władze miasta deklarowały dwa lata temu, że do końca 2020 r. wybudują 14 nowych parkingów. Powstał tylko jeden z nich. W magistracie tłumaczą się opóźnieniami w zdobyciu zgód budowlanych, brakiem pieniędzy na inwestycje, czy też tym, że nie było ofert na wykonanie prac. Radni komentują, że są to tylko wymówki, a tak naprawdę nie ma po stronie prezydenta i urzędników mobilizacji do tworzenia nowych miejsc postojowych.

FLESZ - Parkowanie drożeje. Znamy nowe stawki

- Miasto powinno przygotowywać działki, pozyskiwać tereny i budować na nich parkingi park&ride na obrzeżach Krakowa nawet na tysiąc, dwa tysiące samochodów, a nie na 100-200 aut jak jest planowane. Inna sprawa, że nic z tych planów wciąż nie wychodzi. Do tego roku miało powstać 14 nowych parkingów, a wybudowano tylko... jeden - mówi Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta Krakowa. - Realizacja polityki transportowej jest dramatycznie słaba i traktowana wybiórczo. Pora zacząć realizować ten plan i budować kolejne parkingi - dodaje.

Problem z budową parkingów dostrzegają także eksperci w dziedzinie transportu. - Zawsze powtarzam, że brak budowy parkingów to porażka krakowskiego systemu transportowego. Budowa parkingów park&ride na obrzeżach miasta stworzyłaby możliwość mieszkańcom spoza Krakowa pozostawiania samochodów i przesiadania się do pojazdów komunikacji zbiorowej - komentuje Andrzej Szarata, prof. Politechniki Krakowskiej.

Radny Drewnicki w 2018 r. zwrócił się z interpelacją do prezydenta Krakowa, w której zapytał o plany budowy parkingów. W odpowiedzi otrzymał informację, że do 2020 r. powstanie 14 nowych takich obiektów. Z tych zapowiedzi niewiele jednak wyszło. Wybudowano tylko parking park&ride w Małym Płaszowie - otwarto go wiosną 2019 r., a więc z opóźnieniem, bo miał być gotowy jesienią 2018 r.

Kraków. Miasto nie radzi sobie z budową parkingów. Sprawdź, ...

A plany były takie, że w 2019 r. zostaną oddane do użytku parkingi park&ride (P&R): Suche Stawy w rejonie ul. Ptaszyckiego (na 90 samochodów), Bieżanów-Drożdżownia (130), Prądnik Czerwony (200), Swoszowice (150). Natomiast w tym roku miały powstać P&R: Rząska-Mydlniki-Wapiennik (83), Bieżanów (140), Zakliki (125), Górka Narodowa (200), Krowodrza Górka (109), Pachońskiego (95), os. Piastów (150). Program obejmował także budowę parkingu podziemnego przy al. Powstania Warszawskiego (80 miejsc) i kubaturowego w rejonie ronda Matecznego (ok. 450).

Z 13 niezrealizowanych parkingów obecnie powstaje jedynie obiekt w ramach zintegrowanego węzła przesiadkowego Rząska-Mydlniki-Wapiennik. Kierowcy będą mogli tam zostawić samochód i kontynuować podróż pociągiem ze stacji Kraków-Mydlniki-Wapiennik. Druga możliwość to przesiadka na autobus miejski. Przewidziano tam 87 miejsc dla samochodów. Kolejnych, ponad czterdzieści, zmieści się na parkingu, wzdłuż przebudowywanej ul. Brzezińskiego. W ramach inwestycji powstanie jeszcze parking przesiadkowy dla rowerzystów i pętla autobusowa. Wykonawca zadania – Sarivo Infrastruktura – na realizację zadania ma czas do kwietnia 2021 r.

W latach 2021-2022 miasto zamierza wybudować zespół parkingów park&ride Kraków Prądnik Czerwony przy planowanym przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej przy linii kolejowej nr 8 - w rejonie skrzyżowań ulic: Reduta, Meiera, Batowickiej i Węgrzeckiej oraz ulic Reduta i Powstańców. Łączna liczba miejsc postojowych na dwóch parkingach wyniesie 202, w tym 14 stanowisk dla osób niepełnosprawnych i 6 stanowisk do ładowania samochodów elektrycznych.

Najtańsze garaże do kupienia w Krakowie. TOP 10 ofert. Najta...

Także za dwa lata mają powstać parkingi P&R zaplanowane w ramach budowy linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej:
Górka Narodowa, Krowodrza Górka, Pachońskiego. Dlaczego nie powstały zgodnie z planem do 2020 r.? - Nie stało się tak z uwagi na to, iż zgodę na budowę nowej linii tramwajowej wraz układem drogowym i parkingami uzyskano 22 czerwca 2020 r., a nie jak wcześniej szacowano w 2018 r. - wyjaśniają w Zarządzie Inwestycji Miejskich.

W ramach przebudowy stacji kolejowej SKA „Kraków Swoszowice” zaprojektowano m.in. budowę parkingu P&R na 156 miejsc. Plany urzędu są takie, że umowa na realizację etapu, obejmującego m.in. budowę tego obiektu zostanie zawarta w październiku 2020 r. Termin realizacji to 7 miesięcy od momentu podpisania umowy.

Natomiast Zarząd Dróg Miasta Krakowa przymierza się do ogłoszenia przetargu na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym. Obiekt ma liczyć ok. 200 stanowisk i ma powstać najpóźniej do połowy 2023 r. - Kwotę zabezpieczoną w budżecie na realizacje zadania podamy podczas otwarcia przetargu. Wcześniej przetarg ogłaszała gminna spółką Miejska Infrastruktura - przed jej likwidacją. Później dokumentacja trafiła do nas - wyjaśniają w ZDMK.

ZDMK wystąpiło też z wnioskiem, by w budżecie miasta na 2021 r. zarezerwowano pieniądze na budowę parkingu P&R Suche Stawy - w sąsiedztwie hali Hutnika przy ul. Ptaszyckiego. Poprzednie przetargi dotyczące tego obiektu (w czerwcu i w lipcu 2018 r.) ogłaszane przez spółkę Miejska Infrastruktura nie zostały rozstrzygnięte z powodu braku ofert. Obecnie plany są takie, że nowy parking powstanie tam do 2023 r.

Tak wyglądał Kraków niemal 30 lat temu! Złote lata 90-te! [Z...

Parking P&R miał też powstać przy przystanku kolejowym na os. Piastów. W urzędzie wyjaśniają, że pierwotny termin oddania obiektu, wyznaczony na 2020 r., nie został dotrzymany z uwagi na zaskarżenie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla koncepcji, która obejmuje budowę wspomnianego parkingu. - Termin realizacji parkingu jest uzależniony od uzyskania prawomocnej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Aktualnie Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska jest w trakcie ponownego rozpoznania w sprawie wydania decyzji - informują w magistracie. Realizacja inwestycji będzie też uwarunkowana tym, czy zostaną zarezerwowane na to zadanie fundusze w budżecie miasta.

ZDMK zawnioskował też, by w budżecie miasta na 2021 r. i w latach kolejnych uwzględniono „Program budowy parkingów”, który w większości ma dotyczyć wniosków składanych przez rady dzielnic w zakresie budowy miejsc postojowych we wskazanych przez nich lokalizacjach. Wniosek na finansowanie na 2021 r. dotyczy kwoty ok. 1 mln zł.

Radny Drewnicki komentuje: - Tłumaczenia urzędu, że nie pozyskano decyzji, zabrakło pieniędzy na parkingi nie są przekonujące. Gdyby była presja dotycząca tego typu inwestycji, to byłyby realizowane. A tak kończy się na deklaracjach, pokazywaniu, że coś się robi, a później się okazuje, że powstaje jeden parking w ciągu dwóch lat z 14 planowanych.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Trwa parkingowa niemoc. Urzędnicy nie wywiązują się z zapowiedzi - Gazeta Krakowska

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nie pamiętasz?
19 października, 10:43, Zenek:

W temacie parkingów, pragnę zwrócić uwagę, że przy nowym szpitalu uniwersyteckim powstał parking na kilkaset samochodów. Codziennie wolnych jest 200-300 miejsc w godzinach szczytu, podczas gdy okoliczne chodniki i trawniki (a raczej to co z nich zostało) są kompletnie zastawione autkami, których tam nie powinno być, bo parkują na tzw. zakazie. Szkoda pieniążków na parking polaczku?

Tak - ale "dziennikarze" Gazety Krakowskiej poskarżyli się na to PUBLICZNIE, że mianowicie tam różni-tacy "za darmo sobie parkują" - tak to pismaków strasznie bolało - i niejaki Wantuch postarał się o zamknięcie tamtego parkingu w ekspresowym tempie.

G
Gość

Ale deweloperka kwitnie Panie Majchrowski.

Z
Zenek

W temacie parkingów, pragnę zwrócić uwagę, że przy nowym szpitalu uniwersyteckim powstał parking na kilkaset samochodów. Codziennie wolnych jest 200-300 miejsc w godzinach szczytu, podczas gdy okoliczne chodniki i trawniki (a raczej to co z nich zostało) są kompletnie zastawione autkami, których tam nie powinno być, bo parkują na tzw. zakazie. Szkoda pieniążków na parking polaczku?

E
Ewa

Łukasz F...... już CBA się Tobą interesuje!!

A
Apel

Do wszystkich, którzy jeszcze nie podpisali:

Podpiszcie na "petycje online " petycję o odwołanie Łukasza Franka dyrektora ZDMK człowieka odpowiedzialnego za paraliż miasta; samozwańczego tzw. "specjalisty d/s ograniczania ruchu samochodów". Musimy działać, jednoczyć się - bo z jednostkami Majchrowski i jego urzędasy się nie liczą.

https://www.petycjeonline.com/dymisja_ukasza_franka_urzdnika_odpowiedzialnego_za_baagan_w_krakowie

Sami podpiszcie i przekażcię tę informację dalej - znajomym, rodzinie... nie pozostańmy bierni!

p
persian

Skąd pochodzą urzędniki, którzy tak nie czują naszego miasta?

A co to jest ta TARCZA MOBILNOSci? Co za Debilska nazwa?

Co ta nazwa znaczy i ILE KOSZTOWAŁ) jej wykonanie?

Czy urzędniki powiedzą wreszcie ile rowerów dziennie przejeżdża przez Most Grunwaldzki?

v
vinci

Ale po jakiego grzyba wydawać wielomilionowe kwoty na budowanie extra wykończonych,ogrodzonych,omonitorowanych i oszlabanowanych parkingów? Wystarczy wyznaczyć miejsca na obrzeżach miasta wyrównać z grubsza teren i wysypać żwirem i utwardzić i wyjdzie 10 razy taniej, i przy okazji zobaczyć jak sie to sprawdzi ile osób będzie korzystać Jak to zda egzamin to w następnej kolejności można takie parkingi rozbudowywać i modernizować Działek miejskich jest pod dostatkiem No chyba że w tym wszystkim chodzi o to że znajomi królika nie zarobią na tym odpowiednich pieniędzy w przetargach Chyba powiedziałem prawdę,prawda radni i władni?

Z
Zbigniew Rusek

Na razie to urzędnicy masowo wyznaczają miejsca parkingowe na jezdniach, zawężając przy tym pasy ruchu, co najbardziej odczuwają autobusy, gdyż są wielkogabarytowe. Wydaje im się, że jak samochód osobowy lub niewielki dostawczy minie się z samochodem osobowym czy dostawczym jadącym z przeciwka, to jest dobrze, a nie obchodzi ich to, że autobus nie minie się wtedy nie tylko z autobusem, ale często także z samochodem osobowym czy niewielkim dostawczym. Tam, gdzie kursują autobusy powinno być zakazane wyznaczanie parkowania na jezdni.

G
Gość

Niech niedojdy powiedzą ile kosztowało to zniszczenie dróg pod ścieżki rowerowe, ile kosztowało malowanie nowych pasów i ile kosztowały te kretyńskie paliki przed przejściami. Ile kosztowała czerwona farba na przejścia. Ile dyrektorze Franek straciłeś pieniędzy na głupoty? Teraz nie mówcie że nie macie pieniędzy! Gdzie jest CBA i kiedy sprawdzi firmy które wykonują te wszystkie słupki i malowania dla zikitu.

G
Gość

Urzędnicy nie mają czasu na parkingi bo zgodnie ze swoim przekonaniem muszą walczyć z kierowcami i malunki na drogach wykonywac

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3