Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ulica Krakowska nadal jest placem budowy. Miasto nie może doczekać się poprawek [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na ul. Krakowską powróciły tramwaje i samochody, ale nadal jest tam plac budowy.
Na ul. Krakowską powróciły tramwaje i samochody, ale nadal jest tam plac budowy. ZDMK
Samochody wróciły na ulicę Krakowską pod koniec listopada 2020 r. Okazuje się jednak, że do tej pory inwestycja nie została formalnie zakończona i rozliczona. Zarząd Dróg Miasta Krakowa nadal nie może się doczekać wykonania wszystkich poprawek, jakich oczekuje od wykonawcy zadania. Urzędnicy planują w najbliższym czasie odebrać inwestycję, ale z uwagami i... nadal czekać np. na prawidłowe ułożenie płyt torowiska.

W najbliższym czasie planujemy podpisać z wykonawcą dokument odbioru inwestycji, tak by nie była już placem budowy. Dzięki temu znów mogłaby tam funkcjonować strefa płatnego parkowania. Obiór odbyłby się jednak z uwagami, dotyczącymi konieczności wykonania poprawek, głównie chodzi o nierówności płyt torowych. Zdaniem wykonawcy wszystko jest w porządku, a według nas tak nie jest. Zlecimy więc zewnętrzną ekspertyzę w celu rozstrzygnięcia

- informuje Michał Pyclik z ZDMK.

Do końca wyjaśnienia kwestii poprawek na ul. Krakowskiej ZDMK nie rozliczy więc w pełni inwestycji. - Do wypłacenia wykonawcy pozostało jeszcze kilkanaście milionów - przyznaje Michał Pyclik.

Ruch samochodowy wrócił na ul. Krakowską 24 listopada 2020 r., a tramwajowy nieco wcześniej - w połowie sierpnia ubiegłego roku. Ta ulica formalnie nadal jest placem budowy, co nie przeszkadza, by jeździły po niej tramwaje i samochody.

Trwa rozbudowa ul. Igołomskiej. Koszt robót budowlanych to ponad 250 mln zł, a ich zakończenie planowane jest w marcu 2022 r.

Kraków. Rozbudowa ulicy Igołomskiej. Zobacz postępy prac [ZDJĘCIA]

Przypomnijmy, że modernizacja ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego rozpoczęła się pod koniec marca 2019 roku. Początkowo planowano zakończenie prac na koniec stycznia 2020 roku. W 2019 roku plany pokrzyżowały prace archeologiczne.

Na początku 2020 roku urzędnicy przedstawili nowy harmonogram, według którego na początku maja zaplanowano uruchomienie połączenia tramwajowego ul. Dietla z ul. Stradom (ostatecznie tramwaje pojechały tą trasą 31 maja 2020 roku). Następnie od początku lipca przywrócony miał zostać ruch na całej ul. Krakowskiej wraz z oddaniem do użytku mostu Piłsudskiego.

Od marca 2020 r. pojawiły się jednak problemy spowodowane pandemią koronawirusa - wiosną na czas nie dotarły materiały z Włoch, były też ubytki kadrowe, ponieważ część pracowników z Ukrainy opuściło Polskę.

Pod koniec maja zeszłego roku podczas prac na ul. Krakowskiej odkryto kolejny fragment dawnego mostu. Oznaczało to interwencję służb konserwatorskich.

Później pojawiły się problemy z nawierzchnią. Wyszło na jaw, że wykonawcy przebudowy ul. Krakowskiej na jej części wylali beton i starali się zrobić tak, by przypominał fabryczne płyty. To im się nie udało i musieli skuć nawierzchnię. Okazuje się, że nadal jest z tym problem i na odcinkach - zdaniem ZDMK - nawierzchnia jest nierówna.

Na przyczyny opóźnień wykonawca prac wskazywał lockdown spowodowany pandemią COVID-19, jak również odkrycia archeologiczne, których dokonano podczas robót, co za każdym razem wymagało wstrzymania prac związanych z przebudową drogi, do czasu przeprowadzenia stosownych działań konserwatorsko-archeologicznych.

W ramach przebudowy ul. Krakowskiej przede wszystkim poszerzone zostały chodniki - piesi zyskali więcej przestrzeni. Automatycznie zwężono jednak samą jezdnię dla samochodów. Liczba miejsc parkingowych zmniejszyła się o około 20 proc. Wybudowane zostały jednak zatoki parkingowe dla aut. W związku ze zmianami tramwaje i samochody na znacznej części ul. Krakowskiej korzystają ze wspólnych pasów ruchu. Wzdłuż chodników zasadzono zieleń.

Wykonawcą przebudowy ul. Krakowskiej wraz z mostem Piłsudskiego i skrzyżowaniem ul. Krakowskiej, Dietla i Stradomskiej była firma Trakcja SA. w konsorcjum z Comsa S.A.U.

FLESZ - Ford zamierza produkować wyłącznie auta elektryczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Ulica Krakowska nadal jest placem budowy. Miasto nie może doczekać się poprawek [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski