Kraków. W końcu zmodernizują torowisko do Bronowic oraz inne...

Kraków. W końcu zmodernizują torowisko do Bronowic oraz inne torowiska w mieście. Ale jest nowy problem

Zdjęcie autora materiału
Arkadiusz Maciejowski

Aktualizacja:

Dziennik Polski 24

Torowisko w al. Solidarności
1/12
przejdź do galerii

Torowisko w al. Solidarności ©Joanna Urbaniec

Inwestycje. Przebudowa ulic Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej trwać ma aż 12 miesięcy. Wstrzymany zostanie ruch tramwajów.
Najpóźniej w poniedziałek dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu ma w końcu podpisać umowę z wykonawcą modernizacji trasy tramwajowej do Bronowic. Przebudowa ul. Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej rozpocznie się we wrześniu, czyli... kilka miesięcy później niż pierwotnie zapowiadali urzędnicy. To kolejna, kluczowa inwestycja, która nie zostanie zrealizowana w założonym terminie. A pracownicy ZIKiT, który w październiku zostanie zlikwidowany, mają też inne problemy. Chodzi o wybór firmy, która będzie zajmować się krakowskimi torowiskami przez najbliższe lata.

Utrudnienia potrwają 10 miesięcy



Zamieszanie z planowaną modernizacją znajdującego się w fatalnym stanie technicznym torowiska, po którym tramwaje dojeżdżają do Bronowic, trwa praktycznie od początku 2018 roku. Urzędnicy miejscy już w styczniu ogłosili przetarg, w którym chcieli wybrać wykonawcę prac. I zakładali, że rozpoczną się one... w maju. Ale nie ruszyły do dziś.

Najpierw bowiem w ZIKiT przekładali otwarcie złożonych w przetargu ofert tłumacząc, że wynika to z bardzo dużej liczby pytań, które zadawali potencjalni wykonawcy inwestycji. Później okazało się, że oferty złożyły tylko dwie firmy. Urzędnicy wybrali Trakcję PRKiI z Warszawy, która zaoferowała wykonanie prac za 75,7 mln zł. Ale od wyników przetargu odwołała się firma ZUE - złożyła drugą, droższą ofertę (76,9 mln złotych).

Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która w czerwcu wydała orzeczenie. - Orzeczenie nakazuje unieważnić wybór, wykluczyć ofertę poprzednio ogłoszonego zwycięzcy przetargu i dokonać ponownego wyboru najlepszej ze złożonych ofert - przyznali urzędnicy miejscy. Jak informowaliśmy, KIO miała również uwagi m.in. do postępowania samych pracowników ZIKiT. Na etapie przetargu część dokumentów złożonych przez Trakcję PRKiI została de facto utajniona, co było niezgodne z przepisami.

Ostatecznie dopiero w lipcu ZIKiT wybrał ofertę firmy ZUE. Ale nie oznaczało to automatycznie podpisania umowy, ponieważ cała dokumentacja trafiła jeszcze do kontroli do Urzędu Zamówień Publicznych. Finał formalnego zamieszania ma teraz w końcu nastąpić. Ale oznaczał będzie on początek „zamieszania” dla pasażerów MPK.

Remont trasy do Bronowic potrwa rok. Na około 10 miesięcy ma zostać na niej wstrzymany ruch tramwajowy - prawdopodobnie tramwaje dojadą od strony centrum miasta tylko do teatru Bagatela. A tam pasażerowie będą musieli przesiadać się do zastępczych autobusów. Utrudnienia dotyczyć będą również kierowców, ponieważ odnowione zostanie nie tylko torowisko, ale też jezdnia. Urzędnicy nie podają jeszcze konkretnych dat, kiedy wprowadzone zostaną zmiany. Wiele wskazuje jednak na to, że we wrześniu prowadzone będą głównie prace przygotowawcze, a największe utrudnienia i ograniczenia w ruchu pojawią się od października. - Tymczasowy plan organizacji ruchu zostanie przygotowany i dopiero przedstawiony przez wykonawcę - konsekwentnie powtarzają w ZIKiT, który ma... kolejny, poważny problem.

Urzędnicy chcieli wybrać w przetargu firmę, która przez kolejne trzy lata lata zajmowałaby się tzw. bieżącym utrzymaniem torowisk w Krakowie (m.in. drobnymi, awaryjnymi remontami). Do ogłoszonego przetargu zgłosiła się jednak tylko jednak firma - ZUE, ta sama, która będzie modernizowała trasę do Bronowic. I zaproponowała, że za zajmowanie się torowiskami chce otrzymać łącznie ponad 98 mln zł. A ZIKiT miał na to zadanie zarezerwowane... niecałe 60 mln zł. - To, jaką cenę zaproponowała firma, która zgłosiła się do przetargu pokazuje, jak duży jest wzrost cen na rynku. Prawdopodobnie przetarg zostanie unieważniony i będziemy musieli przygotować go ponownie - informuje Michał Pyclik z ZIKiT. Poprzednia, trzyletnia umowa z ZUE obowiązywała do końca lipca, ale została przedłużona do końca września. Prawdopodobnie będzie musiała być raz jeszcze aneksowana.

Więcej opóźnionych inwestycji



Przypomnijmy, że przebudowa ul. Królewskiej, Podchorążych i Bronowickiej to nie jedyna kluczowa inwestycja zaplanowana przez urzędników miejskich, która nie rozpocznie się w terminie. Podobnie sytuacja wygląda m.in. z przebudową ul. Kocmyrzowskiej i al. 29 Listopada. Roboty na obu miały ruszyć w tym roku, a rozpoczną się dopiero w 2019 r.

Oprócz przebudowy trasy tramwajowej do Bronowic, w ZIKiT planują po wakacjach przeprowadzić jeszcze kilka innych remontów. Dwa bardzo ważne prowadzone będą w Nowej Hucie. Po pierwsze chodzi o modernizację al. Jana Pawła II, na odcinku od pl. Centralnego do skrzyżowania z ul. Bulwarową. Jeszcze nie wiadomo kiedy dokładnie rozpoczną się te prace, ale pewne jest, że potrwają przynajmniej kilka tygodni i spowodują bardzo duże utrudnienia dla kierowców. Koszt prac ma wynieść ok. 5 milionów zł.

Co ważne, wyremontowane ma zostać też newralgiczne torowisko tramwajowe w Alei Solidarności (na odcinku między ul. Bulwarową i węzłem rozjazdów Kombinat). Jest ono w tak fatalnym stanie technicznym, że urzędnicy musieli zdecydować o wprowadzeniu ograniczenia prędkości dla tramwajów do... 10 km/godz. A zbulwersowani pasażerowie zaczęli ironizować, że tramwaje jeżdżą tam wolniej niż dorożki. ZIKiT właśnie ogłosił przetarg, w którym chce wybrać wykonawcę remontu tego torowiska. Ma zostać wykonany do grudnia.

Wczoraj ogłoszony został też ponowny przetarg dotyczący przebudowy ul. Krakowskiej.

KONIECZNIE SPRAWDŹ:




Komentarze (19)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
niezły klops

robert (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Czyli objazdem będzie w dalszym ciągu osiedlowa część ul. radzikowskiego 10m pod oknami bloków.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Autobusy

olo (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 4

Można zdemontować trakcję, zebrać nawierzchnię i torowisko, wylać asfalt, wyznaczyć buspasy na całej długości i wpuścić na nie ekologiczne, ciche autobusy, może piętrowe. Sygnalizacje ustawić z...rozwiń całość

Można zdemontować trakcję, zebrać nawierzchnię i torowisko, wylać asfalt, wyznaczyć buspasy na całej długości i wpuścić na nie ekologiczne, ciche autobusy, może piętrowe. Sygnalizacje ustawić z priorytetem dla komunikacji zbiorowej. Prace będą znacznie szybciej zakończone i tańsze, a w przyszłości trasa będzie łatwiejsza w utrzymaniu. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Ignorancja

V. (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Pokaż mi autobus, który zabierze tyle ludzi co tramwaj.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Królewska, Podchorążych

krk (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

W roku 1998 był przeprowadzony remont torowiska wraz z Karmelicką (zdjęcia z tego remontu publikuje GW). Wykonawca dawał na swoje prace 25 lat gwarancji (pisała o tym w wydaniach papierowych w...rozwiń całość

W roku 1998 był przeprowadzony remont torowiska wraz z Karmelicką (zdjęcia z tego remontu publikuje GW). Wykonawca dawał na swoje prace 25 lat gwarancji (pisała o tym w wydaniach papierowych w tamtym czasie GW) , jak torowisko wygląda każdy może sobie pooglądać.
Pytanie ! czy wykonawca który dał taką gwarancję nie powinien na własny koszt w okresie gwarancyjnym naprawić torowiska ? Osobiście widziałem tylko dwa razy jak zalewali dziury obok szyn lepikiem ale kompleksowej naprawy fuszerki nie. Przecież są podpisy na projekcie odbiorze, umwie itp a ludzie wykonujący remont jeszcze żyją. Montelupich czeka ! zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Co z nową trasą do Bronowic Wielkich

Voytec (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Dlaczego temat planowanej linii tramwajowej do Bronowic Wielkich z pętlą tramwajową, przystankami autobusowymi i parkingiem w rejonie łąk pomiędzy Galerią Bronowice i ul. Jasnogórską tak szybko...rozwiń całość

Dlaczego temat planowanej linii tramwajowej do Bronowic Wielkich z pętlą tramwajową, przystankami autobusowymi i parkingiem w rejonie łąk pomiędzy Galerią Bronowice i ul. Jasnogórską tak szybko umarł? Czy w ogóle coś dzieje się w tym temacie?zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Co z nową trasą do Bronowic Wielkich

Voytec (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Dlaczego temat planowanej linii tramwajowej do Bronowic Wielkich z pętlą tramwajową, przystankami autobusowymi i parkingiem w rejonie łąk pomiędzy Galerią Bronowice i ul. Jasnogórską tak szybko...rozwiń całość

Dlaczego temat planowanej linii tramwajowej do Bronowic Wielkich z pętlą tramwajową, przystankami autobusowymi i parkingiem w rejonie łąk pomiędzy Galerią Bronowice i ul. Jasnogórską tak szybko umarł? Czy w ogóle coś dzieje się w tym temacie?zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Lizaki dla Nowej Huty przed wyborami

Burmistrz Nowej Huty (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5

czyli awaryjne remonty torowisk ktore przeciez mozna bylo zrobic duzo wczesniej niz teraz w panice przed MW. Inna sprawa ze al.Solidarnosci miala isc za chwile do generalnego remontu a tu slyszymy...rozwiń całość

czyli awaryjne remonty torowisk ktore przeciez mozna bylo zrobic duzo wczesniej niz teraz w panice przed MW. Inna sprawa ze al.Solidarnosci miala isc za chwile do generalnego remontu a tu slyszymy o jakims retuszu ktory zapewne ta przebudowe opozni.Fenomenem jest takze ciagle zamkniete i do tego wyremontowane torowisko do Pleszowa ktore pewnie musi poczekac na wizyte pana pre-zydenta i huczne otwarcie na chwile przed glosowaniemzwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
S7

wwww (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Przebudowa Solidarności opóźni się o tyle o ile opóźni się budowa S7...

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Kolejny bubel

pinokio (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6

Czyli mam rozumieć, że tak głośno obiecywany remont al. Soldarności trafia właśnie do kosza...Najpierw słyszę o nakładce na ulicy, teraz o doraźnej naprawie torowiska...No i tak właśnie działa...rozwiń całość

Czyli mam rozumieć, że tak głośno obiecywany remont al. Soldarności trafia właśnie do kosza...Najpierw słyszę o nakładce na ulicy, teraz o doraźnej naprawie torowiska...No i tak właśnie działa ZIKIT.Najpierw szumne obietnice, a potem jakieś drobne ruchy bądź odstępowanie od inwestycji.Jak choćby sławetne rondo u zbiegu ulic Sołtysowskiej i Centralnej.Tam zdaje się, że kolejny inwestor zrobił "w trąbę" tę "profesjonalną" instytucję...I nie oszukujmy się, likwidacja i tworzenie nowych tworów nic nie zmieni bez zmiany w sposobie myślenia anie i panowie bez-radni...zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Może by jednak odchodzono od tramwajów?

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 11

Powinno się "przeprosić' autobusy i zapewnić im priorytet na wszystkich sygnalizacjach świetlnych lub (najlepiej) miejskie autostrady autobusowe. Na stałe powinna wrócić komunikacja autobusowa na...rozwiń całość

Powinno się "przeprosić' autobusy i zapewnić im priorytet na wszystkich sygnalizacjach świetlnych lub (najlepiej) miejskie autostrady autobusowe. Na stałe powinna wrócić komunikacja autobusowa na ul. Kazimierza Wielkiego (to była y alternatywa dla tramwajów na Królewskiej). zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Świetna myśl !

V. (gość)

Zgłoś naruszenie treści

Tak, autobus w którym usiądzie 80 osób... Gratuluję umiejętności logicznego myślenia !

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Heh

Heh (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 6

Autobusy to badziew. W zasadzie nalezaloby polikwidowac te autobusy. Jazda tym to uwlacza godnosci czlowieka.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Chyba jednak nie

nikt (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 10 / 2

Zapraszam na rondo Grunwaldzkie w godzinach szczytu komunikacyjnego. To właśnie autobusy miejskie powodują zatory. Nie mieszczą się na przystankach. Priorytet na sygnalizacji niewiele pomoże. A...rozwiń całość

Zapraszam na rondo Grunwaldzkie w godzinach szczytu komunikacyjnego. To właśnie autobusy miejskie powodują zatory. Nie mieszczą się na przystankach. Priorytet na sygnalizacji niewiele pomoże. A tramwaj zabiera więcej pasażerów.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
O co chodzi?

O co chodzi? (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 10

Może mi ktoś wytłumaczyć, dlaczego MPK samo nie wykonuje remontów torowisk, tak jak to było dawniej, lecz powierza ten "intratny" kontrakt prywatnej firmie ZUE. W MPK jest wykwalifikowana kadra,...rozwiń całość

Może mi ktoś wytłumaczyć, dlaczego MPK samo nie wykonuje remontów torowisk, tak jak to było dawniej, lecz powierza ten "intratny" kontrakt prywatnej firmie ZUE. W MPK jest wykwalifikowana kadra, sprzęt, samochody techniczne, to w czym jest problem. Jak tak dalej będzie to tramwaje też w niedalekiej przyszłości będzie naprawiała prywatna firma.

Warto się przyjrzeć ZUE, czym sobie zaskarbiła taką sympatię. zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Bo MPK jest też firmą prywatną.

Luke (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Tylko głownym akcjonariuszem jest miasto. Skoro tam taki sprzęt i wykwalifikowana kadra to mogą się do przetargów zglaszac.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Warto się przyjrzeć ZUE, czym sobie zaskarbiła taką sympatię.

MPK TO JEDNA RODZINA (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

Znajomi i byli dyrektorzy są teraz na czele magistratu

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Ahaha

Ahaha (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 1

Taka mentalnosc neoliberalna. Prywatyzacja zyskow, nacjonalizacja strat. Normalka u neoliberalow

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
?????

AM (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 11

W zestawieniu przetargów na rok 2018 , opublikowanym w styczniu tego roku na oficjalnej stronie ZIKIT na przetarg na utrzymanie torowisk podano kwotę 74mln netto, tj. ponad 91mln brutto, czyli...rozwiń całość

W zestawieniu przetargów na rok 2018 , opublikowanym w styczniu tego roku na oficjalnej stronie ZIKIT na przetarg na utrzymanie torowisk podano kwotę 74mln netto, tj. ponad 91mln brutto, czyli niewiele mniej niż chciała firma (zestawienie jest nadal publikowane). To co się stało przez kilka miesięcy z tymi pieniędzmi, na co poszły, skoro teraz mówią,że teraz mają tylko 58mln? O co tu chodzi? Ceny materiałów i robocizny szybko rosną, a nie maleją, a ZIKIT zmniejsza kwotę na utrzymanie infrastruktury? Chce ją zniszczyć do końca?zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Zmaterializowały się inne torowiska w Miescie

Luke (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Zenek musiał wziąc troche za podłubanie przy nich... taka sytuacja

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

NAUCZYCIEL ROKU | Zgłoś kandydatów

NAUCZYCIEL ROKU | Zgłoś kandydatów

HIPOKRATES MAŁOPOLSKI 2018 | Trwa głosowanie

HIPOKRATES MAŁOPOLSKI 2018 | Trwa głosowanie

SAMORZĄDOWIEC MAŁOPOLSKI Oceń rządy włodarzy i radnych w kończącej się kadencji samorządu

SAMORZĄDOWIEC MAŁOPOLSKI Oceń rządy włodarzy i radnych w kończącej się kadencji samorządu

W świecie iWizji… Przełomowe, niezawodne, funkcjonalne i piękne

W świecie iWizji… Przełomowe, niezawodne, funkcjonalne i piękne