Kraków. Zima utrudnia największe inwestycje w mieście, ale na budowach się nie poddają [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Pomimo trudnych, zimowych warunków prowadzone są prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. Konrad Kozłowski
Atak zimy, niskie temperatury i opady śniegu utrudniają największe inwestycje w mieście, takie jak budowa Trasy Łagiewnickiej, linii tramwajowej do Górki Narodowej, czy rozbudowy al. 29 Listopada i Igołomskiej. Drogowcy starają się jednak kontynuować prace w trudnych warunkach i wykonywać roboty, na jakie pozwala pogoda. Przejdź do GALERII, by zobaczyć jak wygląda teren największej z realizowanych inwestycji - budowy Trasy Łagiewnickiej.

FLESZ - Zima nie odpuszcza

Trasa Łagiewnicka

Z powodu niskich temperatur nie mogą być wykonywane prace związane ze stabilizacją gruntu pod nową drogę, które są niezbędne na różnych odcinkach powstającej Trasy Łagiewnickiej. Prowadzone są jednak inne prace, na jakie pozwalają warunki atmosferyczne, m.in. montaż instalacji w tunelach

- informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Kraków. Nowe bulwary wiślane za ponad 42 mln zł. Zobacz, jak...

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach przedsięwzięcia powstaje sześć tuneli: pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (ok. 700 metrów), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej). Częścią inwestycji jest też budowa linii tramwajowej z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2021 roku.

Tramwaj do Górki Narodowej

Zima skomplikowała, ale nie zatrzymała też budowy linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej.

- Wykonawca informuje, że pomimo trudnych warunków pogodowych cały czas prowadzone są roboty budowlane - informuje Jan Machowski z Zarządu Inwestycji Miejskich.

Jednak ze względu na wymogi techniczne realizacji robót, występowanie minusowych temperatur utrudnia prowadzenie części prac. - W szczególności dotyczy to robót branży mostowej polegających na betonowaniu elementów konstrukcyjnych oraz wykonywaniu zasypek gruntowych, a także części prac związanych z przebudową podziemnej infrastruktury technicznej - kabli energetycznych, teletechnicznych, sieci CO i wodno-kanalizacyjnej - wyjaśnia Jan Machowski. - Ponadto opady śniegu oraz marznącego deszczu powodują utrudnienia w prowadzeniu prac ziemnych związanych m.in. z odhumusowaniem terenu pod roboty drogowe oraz prowadzeniem badań archeologicznych - dodaje.

Przypomnijmy, że ponad 5-kilometrowa trasa na Górkę Narodową pozwoli na przejazd z północnych obrzeży do centrum miasta w niewiele ponad 20 minut. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Oddanych zostanie łącznie 447 miejsc postojowych dla aut w systemie park&ride. Ponad 60 procent torowiska będzie zielona.

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak”. Wartość zadania to 327 mln zł. Inwestycja potrwa dwa lata.

Rozbudowa al. 29 Listopada

Zima pokrzyżowała też plany związane z przebudową al. 29 Listopada. - Wykonawca informuje, że warunki pogodowe maja wpływ na tempo prac przy przebudowie wiaduktu kolejowego magistrali nr 8. Mimo trudnych warunków w najbliższym czasie realizowane będą kolejne prace przygotowawcze związane z usuwaniem kolidującej infrastruktury - informuje Jan Machowski.

Przypomnijmy – zakres prac związanych z rozbudową al. 29 Listopada obejmie przebudowę istniejące drogi krajowej nr 7 na Warszawę na odcinku ok. 2,6 km od ul. Woronicza do granic miasta wraz z przebudową obiektów inżynierskich – w tym dwóch wiaduktów kolejowych oraz rozbudową, przebudową i budową infrastruktury: odwodnienia, oświetlenia, sygnalizacji świetlnej i kolidującego uzbrojenia. Realizacja inwestycji ma potrwać ok. 2 lat.

Wykonawcą rozbudowy al. 29 Listopada do granicy miasta jest konsorcjum firm: STRABAG Infrastruktura Południe (lider), STRABAG (partner). Koszt inwestycji wynosi ponad 94,8 mln zł.

Rozbudowa ul. Igołomskiej

Prowadzone są też prace związane z rozbudową ul. Igołomskiej. - Stan zaawansowania prac na ulicy Igołomskiej osiągnął około 88 procent. Prace drogowe toczą się na odcinku od ul. Szymańskiego do skrzyżowania z ul. Brzeską. Część obiektów inżynierskich została ukończona - informują w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa.

- Okres zimowy nie zatrzymał inwestycji, nie mniej jednak obecne intensywne opady śniegu oraz niskie temperatury mocno ograniczyły możliwości realizacji większości robót. Prace których technologia umożliwia wykonywanie w obecnych warunkach są kontynuowane. Jesteśmy w pełnej mobilizacji. Liczymy, że jest to chwilowe, za kilka tygodni ruszy pełny front robót - dodają w ZDMK.

Przypomnijmy, że ul. Igołomska rozbudowywana jest do dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków na mierzącym ok. 7 kilometrów odcinku od Giedroycia do skrzyżowania z Brzeską. W ramach rozbudowy Igołomskiej, na odcinku pomiędzy ul. Czeczeńską, a ul. Waligórskiego budowany jest tunel o długości 318 m (w tym sam przejazd podziemnym korytarzem o długości 47 m).

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Zima utrudnia największe inwestycje w mieście, ale na budowach się nie poddają [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nadal pytam jaki idiota wymyślił ten tunel przy Czeczeńskiej? Czy dziennikarze potrafią zapytać wydającego kasę?

Dodaj ogłoszenie