Krakowianie załatwią sprawę w urzędzie w... paczkomacie. Obsługa bez kontaktu z urzędnikiem

OPRAC.:
Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Urzędowy paczkomat Krakow.pl/Bogusław Świerzowski
Władze Krakowa i firma InPost przygotowały specjalne paczkomaty, dzięki którym mieszkańcy załatwią niektóre urzędowe sprawy bez kontaktu osobistego z urzędnikiem, czy wchodzeniem do budynku urzędu. Trzy specjalne paczkomaty posłużą do obsługi Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa.

FLESZ - Kryzys w branży taxi. Nawet 80% mniej kursów

Paczkomaty Urząd 24 to rozszerzenie funkcjonowania części urzędów w formie z pełnego lockdownu podczas pandemii koronawirusa. Gdy wszystkie urzędy były zamknięte na cztery spusty, część spraw można było załatwić poprzez wrzucanie kopert z wnioskami do specjalnych urn przy urzędach. Urzędowe paczkomaty to rozwinięcie tej funkcji.

Specjalne trzy paczkomaty staną przy trzech siedzibach Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców – przy al. Powstania Warszawskiego 10, na osiedlu Zgody 2 w Nowej Hucie i przy ul. Wielickiej 28A. Dokumenty można odebrać w maszynie znajdującej się przy tej siedzibie urzędu, w której składano wniosek. Jeśli wniosek został złożony elektronicznie, to dokumenty można odebrać z paczkomatu przy al. Powstania Warszawskiego 10.

Co załatwimy w paczkomacie urzędowym?

Jakie usługi mieszkańcy będą mogli realizować poprzez urzędowe paczkomaty? Odbiorą m.in. dowód rejestracyjny pojazdu w przypadku wymiany z powodu braku miejsca na wpis dot. badania technicznego, wtórniki karty pojazdu, prawa jazdy, tablicy rejestracyjnej i dowodu rejestracyjnego. Tego typu rozwiązania mają się pojawić przy urzędach miast w całej Polsce.

– Cieszę się, że w Krakowie zaczęła działać nowa usługa InPost Urząd 24, która pozwoli mieszkańcom w szybki i bezpieczny sposób załatwić sprawę urzędową przy pomocy paczkomatu. To odpowiedź na rosnące obecnie zapotrzebowanie w zakresie bezkontaktowego i wygodnego załatwiania spraw administracyjnych. Takie rozwiązanie w okresie pandemii jest o wiele bezpieczniejsze zarówno dla mieszkańców, jak i dla samych urzędników – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

– Od lat staramy się, żeby załatwianie spraw urzędowych było jak najwygodniejsze. Dlatego najpierw przedłużaliśmy godziny pracy urzędu, żeby nie trzeba było zwalniać się z pracy, potem otworzyliśmy punkty w galeriach handlowych, żeby można było załatwiać sprawy przy okazji zakupów, także w sobotę. Teraz zaczęliśmy się zastanawiać, czy właśnie paczkomaty nie mogą krakowianom ułatwić kontaktu z urzędem – podkreślił Bogusław Kośmider, wiceprezydent ds. obsługi mieszkańców.

– Jestem dumny, że Kraków – miasto, w którym jako InPost rozpoczynaliśmy biznesową drogę – jest pierwszym tak dużym miastem w Polsce, które będzie korzystało z naszej najnowszej usługi InPost Urząd 24 - mówi Rafał Brzoska, założyciel i prezes InPost.

Wdrażanie idei smart city

Szef InPostu zwraca uwagę, że urzędowy paczkomat to także realizacja idei zarządzania miastem opartym na założeniach "Smart Cities", które jest projektowane z myślą o poprawie standardu życia mieszkańców. Z paczkomatów urzędowych można korzystać całą dobę.

Jak skorzystać z nowego rozwiązania? Składając wniosek w danej sprawie, należy zapytać urzędnika, czy możliwe jest odebranie dokumentów z paczkomatu. InPost poinformuje przez SMS na podany numer telefonu, gdy dokumenty będą czekać na odbiór w skrzynce maszyny. W wiadomości będzie widoczny kod potrzebny do jej otworzenia oraz maksymalny termin odbioru dokumentów z maszyny.

Na chwilę obecną mieszkańcy przez Paczkomat Urząd 24 Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców Urzędu Miasta Krakowa mogą:

  • otrzymać dodatkową tablicę rejestracyjną na bagażnik;
  • wymienić dowód rejestracyjny z powodu braku miejsca na badanie techniczne;
  • otrzymać wtórnik dowodu rejestracyjnego;
  • otrzymać wtórnik karty pojazdu;
  • otrzymać wtórnik tablic rejestracyjnych;
  • wymienić dowód rejestracyjny, jeśli istnieją zmiany w dowodzie powodujące konieczność jego wymiany;
  • otrzymać wtórnik prawa jazdy;
  • otrzymać wtórnik pozwolenia na kierowanie tramwajem;
  • otrzymać profil kandydata na kierowcę;
  • otrzymać międzynarodowe prawo jazdy;
  • otrzymać wpis kwalifikacji zawodowej (kod 95 – pod warunkiem wcześniejszego zwrotu dotychczasowego prawa jazdy).

Szczegółowe informacje oraz procedury dotyczące załatwiania spraw w Wydziale Ewidencji Pojazdów i Kierowców UMK można znaleźć na stronie internetowej bip.krakow.pl, oraz pod numerem informacji telefonicznej: 12 616 9109 (czynna w godz. 7.40-15.30).

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Krakowianie załatwią sprawę w urzędzie w... paczkomacie. Obsługa bez kontaktu z urzędnikiem - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3