Kroczkami do obwodnicy

SYP
Udostępnij:
WOLBROM. Wolbromscy radni zdecydowali o udzieleniu dotacji władzom województwa. Ma ona stanowić wkład gminy w realizację inwestycji "Budowa południowego obejścia Wolbromia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 783".

Rosnące natężenie ruchu w mieście utrudnia życie mieszkańcom i kierowcom. Fot. Jacek Sypień

Zgodnie z uchwałą, w tym roku gmina przeznaczy na przygotowania do tej inwestycji prawie 474 tys. zł, w przyszłym 1 mln 436 tys. zł, a za dwa lata milion złotych. Razem 2 mln 910 tys. zł.

O konieczności budowy obwodnicy Wolbromia mówi się od dawna, a o tym, jak bardzo jest potrzebna mówią kolejki ciężarówek przejeżdżających przez centrum miasta i coraz większe natężenie ruchu. Jak wynika z danych ubiegłorocznego Generalnego Pomiaru Ruchu ulicą Krakowską, która jest częścią drogi wojewódzkiej, przejeżdża przez Wolbrom 10 tys. 570 aut w ciągu doby.

W ciągu minionych pięciu lat wśród dróg wojewódzkich, jakie krzyżują się w Wolbromiu największy wzrost natężenia ruchu odnotowano na drodze wojewódzkiej 794. W stronę Pilicy jeździ tam każdej doby 4162 aut, czyli o 34 proc. więcej, niż przed pięcioma laty. Z kolei odcinkiem w stronę Krakowa przejeżdżają 5082 pojazdy na dobę, czyli o prawie 27 proc. więcej, a drogą 783 w stronę Olkusza przejeżdża prawie 10 tys. pojazdów w ciągu doby.

Aby wyprowadzić ruch z miasta przed kilkunastu laty nakreślono przebieg "dużej" obwodnicy. Miała ona odchodzić od drogi 783 w Gołaczewach - Piaskach, potem przebiegać przez Grabie i dochodzić do drogi na Miechów. Ale nic nie zrobiono dla jej realizacji. Przed ośmioma laty pojawił się pomysł budowy "małej obwodnicy". Miała przebiegać powiatową ulicą 1 Maja, a następnie wybudowanym od podstaw 1300 m odcinkiem drogi wzdłuż linii kolejowej. Jednak wobec protestów, zrezygnowano z tej koncepcji. Cztery lata temu władze miasta opracowały trzy, dość podobne do siebie warianty przebiegu "średniej" obwodnicy. W sierpniu 2009 władze Wolbromia podpisały umowę w władzami województwa dotyczącą wspólnego przygotowania inwestycji "Budowa południowego obejścia Wolbromia w ciągu drogi wojewódzkiej 783". Plany przewidywały podzielenie inwestycji na trzy etapy. Pierwszy, to budowa połączenia ul. Miechowskiej z ul. Brzozowską, drugi połączenie ul. Brzozowskiej z ul. Skalską, a trzeci ul. Skalskiej z ul. Szosa Olkuska, czyli drogą 783 łączącą Wolbrom i Olkusz.

Zgodnie z umową prace dokumentacyjne wzięły na siebie władze województwa, opracowanie dokumentacji wstępnej - władze Wolbromia. Planowano, że cała dokumentacja zostanie opracowana w 2011 roku, a nabycie nieruchomości wraz z wypłatą odszkodowań miało nastąpić w latach 2011 - 2012. Koszty prac i wykup gruntów miały być pokryte po połowie przez gminę i województwo. Koszty samego wykupu gruntów oszacowano na 3 mln zł. Przed dwoma laty Zarząd Dróg Wojewódzkich opracował wstępny projekt całej inwestycji, a gmina przygotowała materiały do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach całego przedsięwzięcia.

W maju ub. roku władze gminy złożyły wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Do czasu uzyskania tej decyzji zostały zawieszone prace projektowe wykonywane na zlecenie ZDW. Tym bardziej, że w czerwcu ub. roku władze Wolbromia wystąpiły z inicjatywą rozszerzenia zakresu inwestycji o IV etap polegający na budowie połączenia ul. Szosa Olkuska, którą przebiega droga 783 z ul. Żwirki i Wigury wraz z połączeniem z ul. Krakowską. Ta inwestycja ma być zrealizowana w ramach rozbudowy dróg gminnych. Władze gminy zobowiązały się do pozyskania decyzji środowiskowej dla nowego zakresu zadania obejmującego cztery kolejne etapy. W maju br. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Olkuszu wydał opinię o potrzebie przeprowadzania oceny oddziaływaniu na środowisko dla tej inwestycji.
Z racji na poszerzenie zakresu inwestycji pod koniec ub. roku spisano aneks do umowy i przesunięto termin wykonania projektu na 2012 rok, a zakup gruntów pod obwodnicę na lata 2012 - 2013. Zwiększyły się także koszty. Na wykup gruntów zaplanowano 4 mln zł, czyli 1 mln zł więcej, niż w pierwotnym planie.

Skoro wykup gruntów, według zmienionego harmonogramu ma się zakończyć dopiero w 2013 roku, to sama inwestycja może najwcześniej ruszyć za trzy lata. O ile będą na nią pieniądze.

(SYP)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie