Podczas salonu samochodowego Barcelona 2003 Renault zaprezentował dwa nowe auta: mégane II grandtour oraz sedan. W ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy, na rynku znajdzie się więc sześć nadwozi z siedmiu stanowiących cały program tego modelu. Obie wersje pojazdu wyróżniają się największymi wymiarami w swych kategoriach oraz bogatym wyposażeniem.
Dzięki jednoczesnemu wprowadzeniu wersji kombi i sedan Renault zamierza poprawić wyniki sprzedaży uzyskane przez samochody poprzedniej generacji, czyli mégane classic i mégane kombi wprowadzone na rynek odpowiednio w październiku 1996 roku i w maju 1999 roku. Do końca 2002 roku w różnych zakładach koncernu Renault wyprodukowano ponad 650 000 sztuk tych samochodów.
Mégane kombi będzie montowany w Palencii (Hiszpania) razem z mégane 3- i 5-drzwiowym. Natomiast mégane sedan będzie montowany w mieście Bursa (Turcja) Mimo to blisko 80% ich części jest wspólnych z wersjami 3- i 5-drzwiowymi.
Nietypowo zaprojektowany tył megane sedan łączy się z całą bryłą nadwozia, co kontrastuje z wyglądem "doklejonego kawałka nadwozia", charakteryzującym niektóre samochody kombi i sedan. Mégane grandtour zaś wyraźnie nawiązuje do laguny kombi, z której przejęto charakter "touring", mimo znacznego powiększenia objętości bagażnika. Ostre linie nadwozia, pionowe światła tylne, 17-calowe koła i relingi dachowe nadają mu dynamiczny wygląd.
Mégane grandtour i mégane sedan charakteryzują się największymi wymiarami w tej kategorii. W przeciwieństwie do większości kombi i sedanów oferowanych na rynku, których rozstaw osi i wielkość drzwi tylnych są identyczne jak w 5-drzwiowych wersjach tych pojazdów, mégane kombi i mégane sedan posiadają większy rozstaw osi o 61 mm w stosunku do nadwozia 5-drzwiowego. Powiększenie rozstawu osi wpłynęło korzystnie na przestrzeń z tyłu kabiny, gdzie promień mierzony na wysokości kolan (230 mm) jest największy w segmencie. Dostęp do tylnych siedzeń ułatwiają tylne drzwi znacznie przedłużone w porównaniu z wielkością drzwi wersji 3- i 5-drzwiowej.
Dodatkowo zwis tylny jest dłuższy o 228 mm w wersji sedan i o 230 mm w wersji kombi w porównaniu z nadwoziem hatchback. Zmiany te umożliwiły uzyskanie objętości bagażnika wynoszącej 520 l, znacznie większej niż u poprzednika (+ 35 l w kombi i + 10 l w wersji sedan), lecz również w porównaniu z konkurencją.
Mégane grandtour i mégane sedan będą oferowały szeroką gamę silników współpracujących ze skrzyniami biegów nowej generacji. Gama silników benzynowych będzie się składała z trzech jednostek: 1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 115 KM oraz 2.0 16V 136 KM. Gamę turbodiesel common rail stanowią silniki 1.5 dCi 80 KM i 100 KM oraz 1.9 dCi 120 KM, którego maksymalny moment obrotowy zwiększono do 300 Nm. Silniki te będą montowane ze skrzyniami mechanicznymi 5- i 6-biegowymi. Silniki 1.6 16V, 2.0 16V oraz 1.5 dCi 100 KM będą również dostępne z automatyczną skrzynią Proactive ze sterowaniem impulsowym. (A)
Zdjęcia: Jacek Jurecki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?