Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Minął rok budowy obwodnicy Oświęcimia do drogi S1. GDDKiA podaje termin końca prac. Zobaczcie zdjęcia z początku inwestycji i obecnie

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Minął rok od rozpoczęcia budowy obwodnicy Oświęcimia do drogi S1. Tak wygląda obecnie na odcinku przeprawy przez Sołę
Minął rok od rozpoczęcia budowy obwodnicy Oświęcimia do drogi S1. Tak wygląda obecnie na odcinku przeprawy przez Sołę GDDKiA
Minął rok od rozpoczęcia budowy południowej obwodnicy Oświęcimia. Zaawansowanie całej inwestycji wynosi obecnie ok. 40 proc. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podała szacunkowy termin zakończenia prac. Przejdź do galerii i zobacz zdjęcia GDDKiA jak wyglądały tereny inwestycji w listopadzie 2022 i obecnie.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Obwodnica ominie Oświęcim od południa

Nowa droga o długości dokładnie 9 km 44 m prowadzi od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Symboliczne wbicie łopaty miało miejsce 7 listopada 2022 r.

Na ponad 9-kilometrowej trasie budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 44 powstają m.in. trzy mosty, przejazd pod torami kolejowymi i pięć rond.

Początek inwestycji na odcinku nad Sołą w Oświęcimiu - listopad 2022
Początek inwestycji na odcinku nad Sołą w Oświęcimiu - listopad 2022 GDDKiA
Budowa mostu nad Sołą w Oświęcimiu w ciągu obwodnicy - listopad 2023
Budowa mostu nad Sołą w Oświęcimiu w ciągu obwodnicy - listopad 2023 GDDKiA

- Ta trasa ominie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4 - wskazuje Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji z krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina. Z całej budowanej przez nas trasy 1,1 km, tj. 12 proc. długości obwodnicy znajduje się poza Małopolską. 

- Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach - wylicza Kacper Michna.

W gminie Oświęcim z ul. Wojewódzką w Pławach, a w samym mieście z ulicami Legionów (droga wojewódzka nr 933), Jagiełły (DW nr 948) oraz Zatorską (obecna droga krajowa 44).

Trzy nowe mosty nad Wisłą, Sołą i Młynówką

Nowe mosty powstają nad Wisłą na granicy województw małopolskiego i śląskiego oraz nad Sołą i nad Młynówką obok ogródków działkowych Stare Stawy.

Prace związane z budową fundamentów mostów są już na ukończeniu. Wykonano też większość zadań w zakresie przygotowania podpór. Prace koncentrują się teraz na budowie konstrukcji nośnych, tj. tych elementów mostów, na których zostanie położona jezdnia. Segmenty mostu nad Wisłą zostały już nasunięte nad koryto rzeki. W przypadku mostu nad Sołą wykonawca kończy przygotowania do rozpoczęcia budowy konstrukcji nośnej w technologii nawisowej. 

Film z przelotu nad budową obwodnicy Oświęcimia z początku listopada 2023

Droga w sąsiedztwie Miejsca Pamięci Auschwitz

GDDKiA zwraca uwagę, że nowa droga będzie przebiegać obok szczególnego miejsca, jakim są tereny byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Biegnąc przez Pławy zbliży się do niego na odległość ok. 600 m.

Dlatego też opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau. Jego efektem jest zastosowanie nietypowych rozwiązań. Jedno z nich polega na tym, że droga na tym odcinku nie została poprowadzona na nasypie, ale na dotychczasowym poziomie gruntu. Nasyp jednak w tym miejscu powstaje, ale po północnej stronie trasy. - Taki wał spełni rolę ziemnej osłony, za którą ukryjemy obwodnicę. Zostanie on również obsadzony roślinnością. Dzięki temu patrząc z terenu obozu w kierunku południowo-zachodnim będzie można dostrzec, tak jak przed rozpoczęciem budowy, jedynie naturalny krajobraz - dodaje Kacper Michna.

Koszty inwestycji sięgają 500 mln zł. Pokryte zostaną m.in. dzięki dofinansowaniu 164,4 mln zł ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. 

Kiedy obwodnica Oświęcimia będzie gotowa? 

Pierwotnie inwestycja miała zakończyć się w kwietniu 2024 r. Wiadomo już, że termin nie zostanie dotrzymany ze względu na opóźnienie w wydaniu decyzji ZRID.

- Obecnie prowadzimy z wykonawcą rozmowy zmierzające do podpisania aneksu określającego nowy termin oddania obwodnicy. Szacowany jest na pierwszą połowę 2025 roku - dodaje Kacper Michna.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski