Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na Starym Mieście nie chcą ścieżki wokół Plant

Piotr Tymczak
Fot. Anna Kaczmarz
O tym się mówi. Zdaniem radnych z Dzielnicy I, wystarczy wyremontować torowiska, a nie robić ruchu jednokierunkowego dla aut i trasy dla rowerzystów na Basztowej i Dunajewskiego

Radni z Dzielnicy I Stare Miasto negatywnie zaopiniowali projekt przebudowy ul. Duna­jewskiego i Basztowej wraz z przebudową torowiska tramwajowego, odwodnieniem oraz oświetleniem.

Podejmując uchwałę w tej sprawie, radni z „jedynki” nie wyrazili jednocześnie zgody na zmianę organizacji ruchu w obrębie obwodnicy wokół Plant – na jednokierunkowy z uwzględnieniem wykonania ścieżki rowerowej na jednym pasie ruchu i rozszerzeniem przestrzeni miedzy torami tramwajowymi.

– Nie jesteśmy przeciwni wymianie torowiska, które jest w fatalnym stanie, co stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia naszych mieszkańców oraz gości. Nie zgadzamy się jednak na inwestycję w proponowanym zakresie z realizacją ścieżki rowerowej – wyjaśnia Ol­gierd Sęczek, przewodniczący Komisji Architektury i Infrastruktury Komunalnej Rady Dzielnicy I. Zaznacza, że wykonanie prac zgodnie z opracowanym już projektem spowoduje likwidację jednego pasa ruchu dla aut, co w konsekwencji będzie wiązało się z niedrożnością komunikacyjną w całym centrum Krakowa.

Zdaniem radnych z Dzielnicy I w obecnej sytuacji finansowej miasta są ważniejsze inwestycje do realizacji, np. oświetlenie ul. Wiślnej, modernizacja nawierzchni ulic i chodników oraz ul. św. Anny.

– Na pewno musimy w tym roku wymienić torowisko wzdłuż Plant. W najgorszym stanie jest odcinek od ul. Piłsudskiego do Karmelickiej – mówi Jerzy Marcinko, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. W tym roku ZIKiT chciałby także koniecznie wymienić tory na ulicy Na Zjeździe. – Nawet gdybyśmy musieli dokonywać zmian w budżecie, to musimy wygospodarować środki na te zadania – zaznacza dyrektor Marcin­ko.

Najpóźniej w kwietniu chciałby rozpocząć realizację prac na tych odcinkach. – Jeżeli nie wymienimy tych torowisk, to obecny stan torów może stwarzać niebezpieczeństwo dla podróżnych. Tramwaje jeżdżą tam z prędkością pięciu kilometrów na godzinę – dodaje dyrektor ZIKiT. W trzeciej kolejności realizowane byłyby prace związane z modernizacją torowiska wzdłuż Plant na odcinku od ulicy Karmelickiej do Długiej.

W ZIKiT założono, że wykonanie całego zakresu robót (wraz m.in. ze ścieżką rowerową) na odcinkach wzdłuż Plant jest możliwe, jeżeli inwestycje zostaną dofinansowane z Unii Europejskiej.

W połowie tego miesiąca powinno już być wiadomo, czy będą na to unijne pieniądze. Na pełny zakres prac na odcinku od ul. Piłsudskiego do Karmelickiej trzeba byłoby przeznaczyć 10,4 mln zł. Natomiast przebudowa odcinka od ulicy Karmelickiej do ul. Długiej to ok. 14 mln złotych.

Napisz do autora
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski