MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica: władzom Zielonek nie podoba się sposób konsultacji

Redakcja
W 2006 roku było sześć wariantów obwodnicy. Projektanci wzięli za nie 360 tys. zł. Za opracowane teraz trzy, województwo zapłaciło ponad 2,5 mln zł. Jednak nikt nie określił terminu budowy drogi.

KONTROWERSJE. Na północną obwodnicę Krakowa opracowano dziewięć wariantów, które kosztowały ponad 2,9 mln zł, ale nadal nie wiadomo, kiedy droga będzie budowana

- Na spotkaniach na szczeblu wojewódzkim mówiło się o 2020 roku. Czy zatem nie będą to znowu pieniądze wyrzucone w błoto? - zastanawia się Krzysztof Olawski, wiceprzewodniczący Rady Gminy Zielonki, w której północna obwodnica Krakowa budzi wiele kontrowersji. Mieszkańcy na zebraniach sołeckich, zorganizowanych z inicjatywy wójta gminy, poznali dwa warianty. Pierwszy, W-1, jest zaplanowany w korytarzu wyznaczonym prawie 40 lat temu, przebiegającym m.in. przez Zielonki, Węgrzce i Batowice. Nie zgadzają się na niego mieszkańcy tych sołectw. Uważają, że koncepcja sprzed tylu lat odstaje od dzisiejszych uwarunkowań. Opowiadają się albo za budową drogi w dłuższym o prawie 3 km wariancie W-3, idącym północną stroną gminy, m.in. przez Pękowice, Trojanowice lub całkowicie odrzucają oba warianty. Z kolei przeciw W-3 protestują mieszkańcy tych sołectw nie tylko w gminie Zielonki, ale też Michałowice i Wielka Wieś. Założyli nawet stowarzyszenie, które będzie walczyć z pomysłem na tę trasę.
Ciężki orzech do zgryzienia miała Rada Gminy w Zielonkach, która musiała zająć stanowisko w sprawie wariantów w trakcie trwających do dzisiaj konsultacji z projektantami. Nie wybrała konkretnej wersji, bo domaga się drogi niższej klasy niż proponowana ekspresowa S.
Jednak, jak powiedział nam Jacek Gryga, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie, państwo finansuje drogi o niższej klasie, ale przebiegające poza terenem miast prezydenckich. W tej sytuacji trasę musiałoby budować miasto albo województwo. Jednak obydwa samorządy nie przewidują wydania 1,5-2 mld zł na budowę obwodnicy, która - jak się okazuje - nie ma jeszcze inwestora.
- Województwo z miastem przygotowują warianty, ale obwodnica nie jest wpisana do rejestru planowanych dróg krajowych - mówi dyrektor Gryga, zaprzeczając w ten sposób informacji, jaką uzyskaliśmy od wicemarszałka województwa małopolskiego Romana Ciepieli, który powiedział nam, że inwestorem obwodnicy jest GDDKiA, a województwo udostępnia projektantom lokal do konsultacji.
- Musimy coś zrobić, aby powstała, bo objazd Krakowa nie może zostać bez domknięcia wschód-zachód - mówi Kazimierz Czekaj, szef Komisji Budżetu Mienia i Finansów Sejmiku Województwa Małopolskiego. Rozwiązania upatruje w mocnym nacisku na ministra infrastruktury, który mógłby północną obwodnicę Krakowa budować jako zadanie celowe, bez wpisywania jej na listę dróg krajowych. W ten sposób powstają drogi na Śląsku czy w Warszawie.
Samorządowcy z gminy Zielonki nie ukrywali pretensji do władz województwa za formę prowadzenia konsultacji. Podają przykład spotkań w gminie Zabierzów i Wielka Wieś. Tam na zebraniach z mieszkańcami pojawił się zastępca dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz projektanci, którzy skrzętnie spisywali uwagi mieszkańców i już je uwzględnili w proponowanym wariancie. - Na nasze zaproszenie do Zielonek przyjechali projektanci, którzy nie umieli rozwiać wielu wątpliwości. Jeden z nich... obraził się za niewygodne pytanie wiceprzewodniczącego Olawskiego, dlaczego w Krakowie obwodnicy nie wytyczono przez pola, tylko przez zabudowany teren, i wyszedł ze spotkania - relacjonują radni. Roman Ciepiela zarzut Rady Gminy o dzieleniu gminy na pół, uważa za bezzasadny, bo nie da się inaczej budować dróg, np. autostrad, a w przypadku W-1, taki przebieg wyznaczono już dawno. Jego zdaniem uwagi o niedostatku informacji, radni powinni kierować do projektantów.
Natomiast wójt Zielonek Bogusław Król nie zgadza się z twierdzeniem wicemarszałka, że był informowany o postępie prac na każdym etapie. - Nie tylko nie byłem informowany, ale gmina Zielonki, gdzie obwodnica przebiega na najdłuższym odcinku, nawet nie była partnerem przy spisywaniu porozumienia pomiędzy Krakowem a województwem.
Ewa Tyrpa
[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski