Pociąg zamiast tramwaju

GEG
(INF. WŁ.) Od kilku lat trwają dyskusje nad stworzeniem systemu połączonych torów kolejowych i tramwajowych, po których jeździłyby autobusy szynowe. Tymczasem inicjator tego przedsięwzięcia - gmina Kraków - zastanawia się, czy pomysł w ogóle będzie realizowany.

Gmina Kraków rozważa, czy nie zrezygnować z systemu połączonych torowisk na rzecz stworzenia szybkiej kolei aglomeracyjnej

   Pomysł był prosty - wykorzystać istniejącą sieć torów kolejowych i torowisk tramwajowych w mieście do stworzenie jednego systemu komunikacyjnego. Dzięki temu jednym środkiem transportu można by jeździć zarówno po torowiskach tramwajowych, jak i torach kolejowych. To z kolei umożliwiałoby dojazd po torach z miejscowości sąsiadujących z Krakowem do centrum stolicy Małopolski.
   System połączonych torowisk nie był nowatorskim pomysłem, tylko kopią rozwiązań od wielu lat z powodzeniem funkcjonujących w Niemczech.

Trzeba wspólnie

   Już po wstępnych analizach okazało się, że sam Kraków nie udźwignie ciężaru inwestycji. To wprawdzie w Krakowie trzeba wykonać krótkie odcinki łączące oba torowiska, ale z tego udogodnienia mieli korzystać także mieszkańcy gmin ościennych. Miastu nie udało się jednak porozumieć z innymi gminami na temat współfinansowania prac projektowych, a później całej inwestycji i eksploatacji.
   Zainteresowanie pomysłem wykazały władze województwa małopolskiego, które rok temu zobowiązały się do przekonania gmin sąsiadujących z Krakowem do podpisania odpowiedniego porozumienia. - Nadal nie jesteśmy na takim etapie, by takie porozumienia zawierać - zaznacza Marcin Pawlak, członek Zarządu Województwa Małopolskiego. - Chcemy opracować taki projekt, by można go było sfinansować ze środków Unii Europejskiej.

Wątpliwości

   Tymczasem miasto Kraków rozważa, czy nie zrezygnować z systemu połączonych torowisk na rzecz stworzenia szybkiej kolei aglomeracyjnej.
   - Wprawdzie dostępne nam analizy pokazały, że system połączonych torowisk jest ekonomicznie uzasadniony, ale nie na wszystkich relacjach - mówi wiceprezydent Krakowa Krzysztof Adamczyk. - To oznacza, że na jednych liniach jeździłby tabor przystosowany do obu torowisk, a na innych - tylko pociągi lub lekkie autobusy szynowe. Dlatego też zastanawiamy się, czy nie lepiej skupić się na dobrym wykorzystaniu linii kolejowych.
   Marcin Pawlak podkreśla, że nie było żadnej decyzji o rezygnacji z prac nad połączeniem torów kolejowych i tramwajowych w jeden system. - Do końca roku będziemy mieć szczegółowe analizy i dopiero wtedy będzie wiadomo, co dalej z tym projektem - zaznacza członek ZWM.

Sześć kierunków w 2 etapach

   W Urzędzie Miasta Krakowa przygotowano już jednak wstępny harmonogram prac nad stworzeniem szybkiej kolei aglomeracyjnej, wykorzystującej tylko istniejące linie kolejowe (bez łączenia ich z torowiskami tramwajowymi), po których kursowałyby lekkie autobusy szynowe. W pierwszym etapie (do 2006 r.) możliwe byłoby uruchomienie połączeń w kierunku Skawiny, Wieliczki i Krzeszowic, w drugim (do 2010 r.) - także do Miechowa, Balic i Bochni. - Trochę nie wierzę w te terminy - przyznaje wiceprezydent Adamczyk. - Mamy zbyt wielu partnerów do uzgodnień i współpracy.
   Warunkiem koniecznym do uruchomienia szybkiej kolei jest także wprowadzenie jednakowych biletów na tramwaje, autobusy i kolej. Przewiduje się, że wprowadzenie szybkiego połączenia kolejowego Krakowa z gminami ościennymi może zmniejszyć liczbę podróży własnymi samochodami o 8 proc., a autobusami i busami - nawet o połowę.
(GEG)

Najnowsze oferty na Black Friday

miejsce #15

Promocja

Boneco 7018

Boneco 7018

109,00 zł106,82 zł
Materiały promocyjne partnera

Pandemia nastraszyła Polaków, zaczęli się kupować ubezpieczenia

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.