Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągi na Dworcu Głównym mogą się już nie pomieścić. Czas na rozbudowę

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Dworzec Główny PKP w Krakowie
Dworzec Główny PKP w Krakowie PKP PLK
Zainteresowanie jest tak duże, że może być potrzeba, by na Dworcu Głównym PKP w Krakowie mogło się zatrzymywać tysiąc pociągów. Na przyjęcie tak dużej liczby pojazdów nie ma jednak miejsca. Plany są więc takie, aby wybudować łącznicę, która ma usprawnić ruch na tej stacji.

- Na stacji Kraków Główny mamy obecnie pięć peronów. Dobowo zatrzymuje się tam 450 pociągów. Pojawiają się nowi przewoźnicy, tabor. Oceniamy, że niedługo zapotrzebowanie na wjazd może sięgać nawet tysiąca pojazdów. Dawniej pasażerowie zadawali się dojazdem do dworca w Płaszowie. Dziś już tak nie jest. Wszyscy przewoźnicy chcą wjechać na Dworzec Główny, zwłaszcza w godzinach szczytu. W związku z tym trzeba szukać rozwiązań, które pozwolą na zatrzymanie się na tej stacji większej liczbie pojazdów - mówi Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Problem ma rozwiązać planowana łącznica. Miałaby połączyć Dworzec Główny PKP z linią kolejową nr 100, która prowadzi od stacji Kraków Mydlniki przez Łobzów, Olszę, Wieczystą, Dąbie i Zabłocie do wielkiego węzła kolejowego, ciągnącego się od stacji Kraków Płaszów aż do głowicy rozjazdowej na wysokości stacji Kraków Bieżanów.

- Dworca Głównego nie rozszerzymy, bo z jednej strony mamy dworzec autobusowy, a z drugiej Galerię Krakowską. Można jednak wybudować łącznicę, która pozwoli na skrócenie czasu zajęcia przez pociągi krawędzi peronowych - podkreśla dyr. Włodzimierz Zembol. - Łącznica dałaby dodatkowe możliwości manewrów pociągów. Dzięki temu można byłoby uniknąć tego, by przez dłuższy czas przy peronach mogły stać pociągi zmieniające kierunek jazdy. Dzięki takiemu rozwiązaniu przepustowość Dworca Głównego znacznie by się zwiększyła - dodaje.

Nowa łącznica miałaby ok. 1 km długości. Zapewniłaby bezpośredni wjazdy z linii nr 100 do stacji Kraków Główny. Zdaniem PKP to znacząco usprawniłoby i uatrakcyjniło docelowe prowadzenie ruchu aglomeracyjnego oraz zwiększyło przepustowość krakowskiego węzła kolejowego.

Łącznica przechodziłaby nad niezabudowanymi terenami na Żabińcu. Dzięki niej pociągi dojeżdżające do Krakowa np. z kierunków południowych po wysadzeniu pasażerów po około dwóch minutach postoju na Dworcu Głównym mogłyby odjeżdżać z powrotem na dworzec Kraków Płaszów.

Przepustowość Dworca Głównego mogłaby też zwiększyć jego nadbudowa o dodatkowe perony, albo wydrążenie podziemnej części stacji. To jednak kosztowne rozwiązania.

- Takie inwestycje są realizowane w Europie. Powstają takie piętrowe dworce. To jednak melodia przyszłości, zadania wiążące się z wielkimi wydatkami. Na dziś trzeba brać pod uwagę rozwiązania na miarę możliwości - mówi dyr. Włodzimierz Zembol.

PKP PLK w związku z planami łącznicy stara się, by został zabezpieczony korytarz dla tego zadania. Wniosek w tej sprawie został skierowany do władz Krakowa i takie rozwiązanie jest brane pod uwagę.

Przypomnijmy, że w związku z rozwojem sieci kolejowej i połączeń aglomeracyjnych w Krakowie zrealizowano ważne przedsięwzięcia w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” - za ponad 1 mld zł.

Zadanie objęło przebudowę 4 stacji: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów;
przebudowę 4 przystanków: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie. Powstały dwa nowe przystanki: Kraków Grzegórzki (ul. Grzegórzecka/Dietla), Złocień (ul. Złocieniowa).

Wybudowano też dodatkową parę torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów, 850 metrów linii kolejowej na estakadzie – od ul. Kopernika do ul. Miodowej, trzy mosty kolejowe (ok. 200-metrowe) nad Wisłą, dwa lokalne Centra Sterowania.

Dzięki tym zmianom w Krakowie może rozwijać się Szybka Kolej Aglomeracyjna. Od grudnia tego roku mają zostać wprowadzone dodatkowe kursy pociągów w regionie.

W Krakowie rozbudowywana jest sieć połączeń kolejowych. W planach są kolejne inwestycje.

Małopolska planuje rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Od ...

Dworzec Główny w Krakowie, to jedna z najważniejszych stacji kolejowych w południowej Polsce, obsługująca połączenia lokalne i dalekobieżne w ruchu krajowym i międzynarodowym. Według kategoryzacji PKP ma najwyższą kategorię — premium.

Od 14 lutego 2014 r. główna hala dworca znajduje się bezpośrednio pod peronami kolejowymi, a jednocześnie bezpośrednio ponad Tunelem Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Całość wchodzi w skład Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego.

To pierwszy tak nowoczesny dworzec podziemny w Polsce. Zastąpi on budynek historycznego krakowskiego dworca Głównego pochodzącego z 1847 r.

Prace budowlane na krakowskim podziemnym dworcu rozpoczęły się pod koniec 2010 roku. Obiekt został udostępniony podróżnym 15 lutego 2014 r.

W 2022 r. średnio na dobę z Dworca Głównego w Krakowie korzystało 55 100 osób. Dla porównania w 2021 r. - 32 300 osób, a przed pandemią w 2019 r. - 42 300.

Oto najbardziej zanieczyszczone polskie miasta

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Pociągi na Dworcu Głównym mogą się już nie pomieścić. Czas na rozbudowę - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski