Początek rewolucji w komunikacji miejskiej

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Pasażerowie wywalczyli powrót linii 501 na starą trasę
Pasażerowie wywalczyli powrót linii 501 na starą trasę Fot. Anna Kaczmarz
O tym się mówi. Od poniedziałku część tramwajów i autobusów pojedzie dużo częściej. Urzędnicy miejscy planują również m.in. wyznaczenie nowego buspasa na ul. Pilotów.

Największą nowością będzie to, że już od początku przyszłego tygodnia w Krakowie pojawi się trzecia linia tramwajowa (po 50 i 52) kursująca co pięć minut. Z taką częstotliwością, czyli dwa razy częściej niż dotychczas, pojedzie „osiemnastka” z pętli Czerwone Maki do Krowodrzy Górki. - Linia ta cieszy się dużym zainteresowaniem podróżnych, dlatego tramwaje powinny jeździć częściej - podkreśla Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa.

Na korekcie rozkładów skorzystają też m.in. mieszkańcy Bieżanowa. Popularna „dziewiątka”, kursująca przez rondo Grzegórzeckie do Mistrzejowic pojawiać będzie się na przystankach co 10 a nie jak dotychczas co 20 minut. Z taką samą częstotliwością, również poza godzinami szczytu, pojedzie „dziewiętnastka” z Borku Fałęckiego do Dworca Towarowego.

Wprowadzona zostanie również korekta linii 12. Z Łagiewnik do ronda Grzegórzeckiego tramwaj pojedzie bez zmian a następnie aleją Pokoju, Jana Pawła II, ulicą Ptaszyckiego dotrze do Kopca Wandy. Będzie wsparciem dla często przepełnionych pojazdów linii 22. Ich trasy w dużej części się pokryją. Do tej pory „12” od ronda Grzegórzeckiego jechała przez rondo Mogilskie do pętli przy ul. Wieczystej. Urzędnicy tłumaczą jednak, że na tym ostatnim odcinku korzystało z niej mało pasażerów. I bardziej przyda się ona na al. Pokoju.

Dużo zmian pojawi się także w kursach autobusów miejskich. Po protestach mieszkańców, „501” znów będzie jeździć przez Bieńczyce i Nową Hutę. Zwiększona zostanie częstotliwość kursowania m.in. autobusów nr 503. Pojadą one co 7-8 min w godzinach szczytu po zmienionej trasie: z przystanku „Nowy Bieżanów Południe” do estakady przy Opolskiej bez zmian, następnie al. 29 Listopada, ul. Meiera do Górki Narodowej Wschód.

Korekty w kursowaniu tramwajów i autobusów będą kosztować miasto ponad 2,2 mln zł. O tyle więcej trzeba wydać na transport zbiorowy do końca tego roku.

Dla usprawnienia komunikacji miejskiej wprowadzone mają zostać również zmiany organizacji ruchu na kilku krakowskich ulicach. Np. na ul. Pilotów wyznaczony będzie buspas. - Przygotowujemy jeszcze szczegóły tych korekt. Pojawią się one więc za kilka tygodni - mówi Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Prawdziwa rewolucja ma się rozpocząć w 2017 r. - tramwaje kursujące teraz co 10 i 20 minut mają jeździć co 6 i 12 min. Wszystko zależeć będzie jednak od tego, czy w przyszłorocznym budżecie znajdą się na to pieniądze (szacunkowy koszt to ok. 30 mln zł).

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sergiusz

Bo się samochodem musi wszędzie dupkę wozić?

x
x

Bo?

G
Gość

Obawiam się, że teraz kierunek Ruczaj będzie niewydolny. Od Stradomia to będzie ponad 30 składów na godzinę. Z jednej strony fajnie, ale przy obecnym "pseudopriorytecie" dla tramwajów, to wydłuży podróż, bo się będzie siedziało w tramwaju, który stoi za innym tramwajem, który też stoi, bo przed nim tramwaj czeka na swoje zielone światło.

k
krakowianin

Żadnych idiotycznych BUSpasów an Pilotów !!!
Zidiociały ZIKIT

T
TomL

hehehe, dobry troll

G
Gość

14-ka jeździ ulicą Lubicz a tam już obecnie autobusy w godzinach szczytu tkwią w korkach tramwajowych (nieraz autobus nie może jechać, gdyż przed nim jest 4 czy 5 składów tramwajowych). 14-ka co 10 minut to kompletny paraliż ulicy Lubicz. Lepiej, by ograniczono w szczycie częstotliwość 52-ki do 10 minut.

G
Gość

Tramwaje jeżdżą o wiele za często a najgorsze jest na pasach tramwajowo-autobusowych, gdzie jadące non-stop tramwaje tworzą zatory, w których tkwią autobusy, uwięzione na torowiskach na skutek fatalnej organizacji ruchu (wysokie krawężniki, brak jezdni obok torowiska a jedynie wąska ścieżka rowerowa). Część linii tramwajowych już obecnie jeździ zbyt często (52 w szczycie, która paraliżuje ruch autobusom na Lubicz, 2-ka, ktora prawie stale wozi powietrze), natomiast na autobusy się wyczekuje i wyczekuje. Dlaczego to tramwaj ma jeździć co 6 minut a autobus co 30 lub rzadziej (na niejednej linii częstotliwośc jest jeszcze gorsza). Sprzedać tramwaje i dokupić autobusów!!!

N
Nowohucianin

Co 5 minut trzeba drugie tyle bombardierow NGT6,ciekawe komu zabiora taki tabor.Czy jak zwykle Nowej Hucie z linii 1 i 14?
Inna sprawa to wzmocnienie linii 9 (co10 minut)-przeciez z Ronda Piastowskiego jedzie ona razem z 52 po podobnej trasie,logiczne zatem byloby wzmocnic linie 14 co 10 minut w szczycie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3