Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Północna Obwodnica Krakowa zyskuje tunel, na S7 Widoma-Kraków widać estakady

Bartosz Dybała
Postępują prace na dwóch najważniejszych budowanych nowych drogach na północ od Krakowa. Tworzony w ramach Północnej Obwodnicy Krakowa tunel to już nie wydrążona w ziemi dziura - nabiera betonowych kształtów. Z kolei na odcinku S7 Widoma-Kraków pojawiły się potężne betonowe konstrukcje. Kiedy zakończenie prac?

Trasa S7

Trasa S7 budowana jest też na Podhalu, na północ od Widomej oraz planowana na południe od Krakowa. Tam jednak projektanci napotkali na mocny protest społeczny po okazaniu im możliwych wariantów trasy.

W 2010 r. oddany został do ruchu pierwszy odcinek S7 od węzła A4 Kraków Bieżanów do węzła Kraków Przewóz, o długości 2,7 km. Był to jednocześnie początek tzw. wschodniej obwodnicy Krakowa.

Siedem lat później oddany został do użytku 4,5-kilometrowy odcinek S7 od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta, z 700-metrowym mostem na Wiśle. Na północ od Krakowa, pierwszym oddanym do ruchu, 4 października 2021 r., był ponad 13-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Szczepanowice i Widoma. W trakcie realizacji są kolejne:

  • Moczydło - Miechów, dł. 18,7 km,
  • Miechów - Szczepanowice, dł. 5,3 km,
  • Widoma - Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta), dł. 18,3 km.

Północna Obwodnica Krakowa

Wszystko wskazuje na to, że w latach 2023 i 2024 inwestycja etapami zostanie oddana do użytkowania.

Zakres robót obejmuje budowę drogi ekspresowej S52 od węzła Modlnica do węzła Mistrzejowice długości około 12,50 km wraz z obiektami inżynierskimi, rozbudowę istniejącego węzła Modlnica, budowę węzłów Zielonki, Węgrzce i Batowice, budowę infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, budowę obwodu utrzymania drogowego wraz z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi, przebudowę istniejących dróg na bezkolizyjne z budowaną drogą ekspresową oraz inne roboty niezbędne do wykonania drogi ekspresowej S52.

Zakończenie prac związanych z budową północnej obwodnicy planowano na lipiec 2023 r. Wykonawca złożył jednak dokumenty w sprawie tzw. roszczeń, które mogą mieć wpływ na wydłużenie terminu realizacji inwestycji. Wykonawca wskazał, że prace geodezyjne przedłużyły się z uwagi na konieczność wykonania podziału nieruchomości pod drogę (często trzeba było szukać spadkobierców właścicieli, co było długotrwałe). Zwrócił także uwagę na to, że przedłużały się uzgodnienia projektów budowlanych z innymi instytucjami oraz badania archeologiczne. Pierwotnie wskazane było do badań archeologicznych 35 ha terenu. Jednak w trakcie badań konserwatorzy zabytków rozszerzali obszar podlegający przebadaniu aż do 74 ha.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Północna Obwodnica Krakowa zyskuje tunel, na S7 Widoma-Kraków widać estakady - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski