Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Poszerzanie autostrady A4 w rejonie Krakowa. "Dość dzielenia ludzi i kłamstw" - kolejny list do redakcji

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
"Nie mogę patrzeć na podziały, które zaczynają powstawać między potocznym "wschodem", a "zachodem" znajdującymi się po obydwu stronach obecnej autostrady A4" - tak zaczyna się kolejny list do naszej redakcji w sprawie planowanego przez GDDKiA poszerzenia autostrady A4. Choć inwestycja dopiero jest konsultowana, a powstać ma do roku 2033, to już budzi ogromne emocje.

List Czytelniczki w sprawie A4

Pozwoliłam sobie do Państwa napisać tę wiadomość, ponieważ nie mogę patrzeć na podziały, które zaczynają powstawać między potocznym "wschodem", a "zachodem" znajdującymi się po obydwu stronach obecnej autostrady A4.

Jestem mieszkanką Kątów i chciałabym kilka nierzetelnych informacji sprostować. Temat ten jest bardzo gorący i szybko posuwający się. Nie możemy jednak godzić się, aby nieprawdziwe informacje zalewały Internet oraz opinię publiczną. Wiele słyszy się, że sprzeciw ludzi z Bielan wywołuje niezadowolenie ludzi z Gminy Liszki, co jest powtarzanym kłamstwem, a jak wszyscy dobrze wiemy kłamstwo powtarzane wiele razy, staje się prawdą. Jedynie połączenie sił spowoduje, że ktoś nas usłyszy, a przedstawione na ten moment warianty nie zostaną zrealizowane. Jak do tej pory wariant wschodni nie został przedstawiony oficjalnie, a "Wschód" z powodu tworzenia fikcyjnych map przez jedną z osób, żyje w słusznej obawie przed budową autostrady w pobliżu ich domów. Niestety takie działania prowadzą jedynie do sporów jakie już miały miejsce pomiędzy ludźmi. W wiadomości tej chciałabym przedstawić dwie możliwości, które są akceptowalne przez jak mniemam obie strony, ponieważ nie wymuszają straty dorobków życia i nie mają tak ogromnej ingerencji w te tereny. Musimy działać między podziałami.

W przygotowywanym przez nas piśmie postulujemy o:
"zaprojektowanie i wykonanie całkowcie nowego przebiegu A4 z dala od granic miasta w znacznej, uzasadnionej analizami ruchu kołowego odległości od granicy, bez wyznaczania nowego przebiegu autostrady A4 zarówno na terenie Gminy Liszki jak i Krakowa. [...] zmianę biegu A4 na obecnie budowaną obwodnicę Krakowa. [...] Jeżeli jednak takie rozwiązanie nie jest możliwe w drugiej kolejności postulujemy o rozbudowę odcinka A4 biegnącego na terenie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego w formie tunelu co pozwoli na zachowanie walorów krajobrazowych, ekologicznych i użytkowych tego zielonego obszaru, ale przede wszystkim po zakończonej już inwestycji nie wpłynie tak destrukcyjnie na lokalną społeczność zarówno po zachodniej jak i wschodniej stronie obecnego przebiegu A4 na tym odcinku."

Chciałabym również zaznaczyć, że zarówno tereny po stronie wschodniej jak i zachodniej to cenne przyrodniczo tereny, na których wiele krakowian odpoczywa w dni wolne od pracy. Dlatego właśnie potoczny "wschód i zachód" będą jednoczyć siły, dla dobra Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego. Pomysł rozbudowy autostrady jaki powstał NISZCZY jedne z niewielu terenów zielonych w naszym mieście, które i tak jest już od wielu lat jednym z najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie.
Rozbudowa autostrady A4 na tych terenach będzie szkodliwa dla wielu różnych gatunków ptaków, płazów, gadów, ssaków oraz roślin, zważywszy na utratę siedlisk, dewastację ekosystemów, zmianę mikroklimatu, upadek różnorodności biologicznej, zanieczyszczenie środowiska a także na krajobraz oraz negatywny wpływ na człowieka.

Żaden z oficjalnie przedstawionych nam wariantów W1-W3 (powtórzę, że wariant wschodni nie został nam oficjalnie przedstawiony do dnia 25.01.2024r.) nie jest przez nas akceptowalny.

Wszystkie te warianty mają odbywać się w otulinie oraz na terenie Bielańsko - Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarzy ekologicznych, obszaru natura 2000, użytków ekologicznych, zidentyfikowanych i zinwentaryzowanych stanowisk i siedlisk gadów, płazów, owadów i ryb, siedlisk przyrodniczych o znaczeniu europejskim, obszarów występowania ogromnej ilości gatunków objętych ochroną ścisłą, częściową i chronionych na podstawie Dyrektywy Ptasiej z 2009 roku oraz ścieżek rowerowych, zielonych terenów spacerowych oraz rekreacyjnych. Obszary takie, szczególnie na obrzeżach dużych miast muszą podlegać nadzwyczajnej ochronie, a nie nieodwracalnej dewastacji w wyniku inwestycji drogowych.

Składam zatem apel o wspólną walkę i uszanowanie terenów zielonych oraz ludzi mieszkających po OBU stronach obecnej autostrady A4, PONAD PODZIAŁAMI. Walczmy o tereny zielone, zwierzęta, które same nie mają głosu, a utracą nieodwracalnie swój dom, walczmy o naszą wspólną przyszłość."

Poszerzenie A4 w skrócie

  • poszerzenie 17 kilometrów autostrady A4 i 3 kilometrów drogi ekspresowej S52 o trzeci pas ruchu
  • rozbudowę węzłów drogowych na autostradzie A4 (węzły: „Balice I” i „Kraków Skawina”)
  • budowę nowego węzła drogowego w pobliżu lotniska (w zamian za dotychczasowy węzeł „Kraków Balice”)
  • nowy przebieg autostrady A4 w rejonie węzła „Kraków Bielany”, stopnia wodnego Kościuszko i węzła „Kraków Tyniec”.

Na razie trwa etap konsultacji i prac koncepcyjnych. Pierwsze ważne dokumenty potrzebne do budowy, decyzję środowiskową GDDKiA planuje pozyskać w roku 2027, a inwestycję zrealizować do 2033 w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.

Dlaczego pory roku wpływają na nasz nastrój?

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski