Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Powiat wielicki. Mieszkańcy wielu wiosek w gminie Gdów chcą autobusu do Krakowa. Tysiące podpisów pod petycją

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Przez kilka miejscowości gminy Gdów kursuje obecnie wojewódzka linia D1. Jednak na uruchomienie ogromnie wyczekiwanego połączenia na trasie Książnice - Kraków nie ma na razie pieniędzy
Przez kilka miejscowości gminy Gdów kursuje obecnie wojewódzka linia D1. Jednak na uruchomienie ogromnie wyczekiwanego połączenia na trasie Książnice - Kraków nie ma na razie pieniędzy fot. Jolanta Białek
Blisko 2000 osób podpisało się pod petycją o uruchomienie komunikacji publicznej na trasie gmina Gdów – Wieliczka – Kraków. Apel o autobus trafił do małopolskiego marszałka oraz władz Gdowa. Sprawa jest pilna, bo wschodnia i północna część gminy stały się „białą plamą” w zakresie transportu w stronę Krakowa.

Akcję zbierania podpisów zainicjowało gdowskie sołectwo Książnice. W krótkim czasie, w ciągu niepełna dwóch tygodni, apel o uruchomienie autobusu na trasie Książnice – Cichawa – Niegowić – Wiatowice – Liplas – Wieliczka – Kraków, poprało aż 1815 osób.

Jak przekazali nam inicjatorzy, to mieszkańcy kilkunastu wsi, nie tylko z gminy Gdów, ale także sąsiedniej gminy Biskupice. Społeczna akcja „za autobusem” zyskała też poparcie posłanek z Parlamentarnego Zespołu ds Walki z Wykluczeniem Komunikacyjnym (skierowały one w tej sprawie pismo do małopolskiego marszałka oraz wójta gminy Gdów).

Dziś już ogromne transportowe problemy mieszkańców wschodniej i północnej części gminy Gdów, rozpoczęły się kilka lat temu. Prywatni przewoźnicy, których busy przez długi czas zapewniały bezpośrednie połączenie tego rejonu z Wieliczką i Krakowem, zaczęli w pewnym momencie ograniczać kursy, by finalnie – gdy wybuchała pandemia - wycofać się z obsługi tras w tej części powiatu wielickiego (likwidacji uległy m.in. linie busowe: z Książnic przez Wiatowiece do Krakowa, przez Liplas i Gdów do Krakowa, z Nowego Wiśnicza przez Gdów do Krakowa).

Obecnie mieszkańcy mają wielki kłopot z dostaniem się do pracy i szkół w Wieliczce oraz Krakowie. Wprawdzie od stycznia 2022 roku funkcjonują w gdowskim rejonie – Gminne Linie Komunikacyjne, które dowożą pasażerów na P&R w Trąbkach, gdzie można przesiąść się do autobusu do Krakowa (linia 274), ale nie rozwiązuje to problemu. Gminne busy kursują rzadko, a podróż z przesiadką jest długa oraz droga (trzeba zapłacić za bilet i w gminnym busie, i autobusie aglomeracyjnym).

„Ludzie radzą sobie jak mogą – dochodzą lub dojeżdżają rowerem po kilka kilometrów do drogi krajowej 94 (kursują tam busy do Krakowa, jadące m.in. od Bochni i Brzeska – red.), jeżdżą z przesiadkami, umawiają się ze znajomymi na wspólne kursy autem, korzystają z podwózki znajomych i rodziny. Jak jednak mają poradzić sobie ludzie starsi, schorowani i samotni? Co z osobami niepełnosprawnymi, rodzinami z małymi dziećmi? Nie wszyscy mają samochód (...)” - to fragment petycji.

W Urzędzie Gminy w Gdowie słyszymy, że samorząd tego szczebla może być organizatorem komunikacji jedynie na terenie gminy, natomiast za transport w szerszej skali - do Wieliczki oraz Krakowa, odpowiadają samorządy innych szczebli.

- Gdy prywatni przewoźnicy zaczęli likwidować przejazdy, gmina zrobiła ile mogła – uruchomiliśmy własną komunikację wewnętrzną. W grudniu ubiegłego roku pytaliśmy wielickie starostwo o możliwość uruchomienia przez nich połączenia gmina Gdów – Wieliczka, ale powiat nie był zainteresowany realizacją takiego projektu. Natomiast samorząd województwa obiecał uruchomić połączenie Książnice – Kraków w ramach linii użyteczności publicznej (takie kursy są dofinansowywane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – red.). Zapowiadano to na drugi kwartał 2022 roku, a gmina zdeklarowała, że pokryje część kosztów takiego przedsięwzięcia (w grudniu 2021 była mowa, że Gdów wyłożyły rocznie na ALD ok. 225 tys. zł). Jednak ostatecznie Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego poinformował nas, że na razie nie ma pieniędzy na „autobus do Książnic” - twierdzi wicewójt Gdowa Grzegorz Piętak.

Na dziś nie wiadomo co dalej z wyczekiwanym przez mieszkańców połączeniem.

- Niestety, wybuch wojny na Ukrainie spowodował gwałtowny wzrost cen paliw, wzrósł także koszt funkcjonowania linii użyteczności publicznej uruchamianych przez województwo małopolskie. W tej chwili, w budżecie województwa brak środków przeznaczonych na tworzenie kolejnych linii w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dotyczy to także linii Książnice - Kraków. W przypadku zmiany sytuacji budżetowej, województwo ponownie przeanalizuje możliwość uruchomienia tej linii – przekazała nam Magdalena Opyd z Biura Prasowego UMWM w Krakowie.

Jak podaje UMWM, w 2022 roku województwo zorganizowało w sumie 20 linii użyteczności publicznej, w tym dziewięć w ramach Autobusowych Linii Dowozowych (dowóz do stacji kolejowych, gdzie można przesiąść się do pociągu). Jedna z ALD kursuje na trasie Łapanów – Wieliczka i przebiega przez część gminy Gdów (przez miejscowości: Zagórzany, Podolany, Zręczyce, Gdów, Fałkowice, Kunice, Hucisko).

Zagrożenie konfliktem atomowym jest realne - Rozmowa Oleny Zborovskiej z Mroslavem Gaiem

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski