MKTG SR - pasek na kartach artykułów

P&R dla Krowodrzy!

Redakcja
Przewodniczący Jakub Kosek pokazuje, gdzie dzielnica widziałaby parking P&R przy pętli FOT. ANNA KACZMARZ
Przewodniczący Jakub Kosek pokazuje, gdzie dzielnica widziałaby parking P&R przy pętli FOT. ANNA KACZMARZ
Utworzenia przy pętli Krowodrza Górka parkingu typu park and ride - czyli takiego, gdzie zostawia się auto, by przesiąść się na miejski autobus lub tramwaj - domagają się radni Dzielnicy IV Prądnik Biały.

Przewodniczący Jakub Kosek pokazuje, gdzie dzielnica widziałaby parking P&R przy pętli FOT. ANNA KACZMARZ

TRANSPORT. Mieszkańcy rejonu pętli tramwajowej Krowodrza Górka mają dość samochodów przyjezdnych, które zastawiają im parkingi i wyjazd z osiedla

Wnioskują o to bombardowani sygnałami od okolicznych mieszkańców. Osiedle sąsiedujące z pętlą w dni robocze zapycha się "obcymi" samochodami.

Ulice w rejonie pętli to teraz nieformalny, darmowy parking dla dojeżdżających do pracy w Krakowie mieszkańców okolicznych terenów, głównie gminy Zielonki. - Zostawiają tu samochody około 7 -8 rano, wracają późnym wieczorem i odjeżdżają. To jest przynajmniej 100 aut w ciągu dnia. Zajmują miejsca mieszkańcom, blokują wjazd i wyjazd z osiedla - wymienia Grzegorz Chmurzyński, wiceprzewodniczący "czwórki".

Parkują też w tym rejonie kierowcy z pobliskich osiedli, z Azorów i Białego Prądnika, którzy podwożą się do przesiadki na dalszą podróż autobusem czy tramwajem. Na dodatek są też klienci tutejszego Urzędu Skarbowego, który nie ma własnego porządnego parkingu. - Podobnie jak ulice osiedlowe wykorzystywany jest przez niektórych parking marketu Kaufland, stamtąd też jest stosunkowo dogodna przesiadka - dorzucają radni.

- W dobie rosnących cen paliw ludzie coraz częściej przesiadają się na komunikację miejską. Dlatego potrzeba parkingu, który rozwiąże tę sytuację - przekonuje Jakub Kosek, przewodniczący dzielnicy IV.

Mieszkańcy np. zgłaszają, by zbudować parking nad lub pod pętlą. Dzielnica proponuje, by utworzyć tymczasowy parking P&R w miejscu zarezerwowanym na odległą przyszłość pod planowaną Trasę Wolbromską. - Chodzi o tereny wzdłuż trakcji tramwajowej, szerokości ok. 50 m. Parking powinien być na minimum sto aut - mówi Jakub Kosek. Dodaje, że gdyby miasta nie było stać na stworzenie parkingu z prawdziwego zdarzenia, można ten teren wysypać żwirem.

- Trasa Wolbromska nie jest planowana do realizacji w najbliższych latach, więc można pomyśleć o takim parkingu. Niestety, jest problem: to tereny prywatne. Musiałyby się znaleźć pieniądze na wykup - mówi Włodzimierz Zaleski z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta. Miejskie jednostki obiecują przyjrzeć się sprawie, posprawdzać możliwości. Dobre wiadomości są na dalszą przyszłość: plan zagospodarowania dla tego obszaru przewiduje parking P&R w rejonie szpitala Jana Pawła II, po północnej stronie ul. Fieldorfa Nila. Byłyby tu miejsca na ok. 150 - 200 aut, a jeśli by stworzyć parking 2-poziomowy - jeszcze więcej.

Obecnie trwają prace nad programem obsługi parkingowej dla Krakowa, obejmującego też system parkingów P&R. Trwa etap uzgodnień i weryfikacji, w I półroczu tego roku program powinien trafić pod obrady Rady Miasta. Dotyczy on lat do 2020 i dalej do 2030. Zakłada, że docelowo parkingów park and ride, głównie w rejonie przystanków kolejowych lub końcówek tras tramwajowych, powstałoby prawie 30, z miejscami na ok. 8,3 tys. miejsc. Pierwszy taki parking zyskamy w tym lub przyszłym roku przy pętli nowej linii tramwajowej do III Kampusu UJ, przy ul. Czerwone Maki.

Małgorzata Mrowiec

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski