Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro przeciwko unijnemu zakazowi korzystania z samochodów spalinowych

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Wideo
od 16 lat
Unijne przepisy dotyczą zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych mają obowiązywać po 31 grudnia 2034 r. W zarzutach, które znalazły się we wniosku do Trybunału Konstytucyjnego, Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro podkreślił, że wprowadzenie takich zmian będzie miało katastrofalny wpływ na polską gospodarkę, życie społeczne i spowodują utratę dziesiątek tysięcy miejsc pracy, wykluczenie komunikacyjne, drastyczne ograniczenie dostępu do dóbr i obniżenie standardu życia. Według danych z początku tego roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 36 800 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych, którymi będzie można jeździć po 2034 r. Najwięcej takich aut jest zarejestrowanych w województwie mazowieckim (ponad 30 proc), a drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc.

– Unia Europejska razem z tworzącym się nowym rządem chce odebrać Polakom wolność decydowania, jakimi samochodami będą jeździć. To ograniczy swobodę poruszania się i negatywnie wpłynie na status materialny Polaków – powiedział minister sprawiedliwości, Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro podczas briefingu prasowego, zorganizowanego 20 października.

Jak podkreślił, w Polsce ponad 5 milionów osób jest zatrudnionych w małych i mikro przedsiębiorstwach, które wytwarzają 40 proc. naszego PKB. Zdaniem Prokuratora Generalnego likwidacja samochodów spalinowych może doprowadzić te firmy do upadłości.

- Aby bronić Polaków, ich praw i podstawowych interesów ekonomicznych Polski, kieruję do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o sprawdzenie czy unijne rozporządzenie w sprawie zakazu rejestracji nowych samochodów spalinowych jest zgodne z Konstytucją – poinformował Zbigniew Ziobro. - Nie ma zgody na podejmowanie tak ważnych decyzji ponad głowami Polaków. Nie ma zgody na łamanie Konstytucji, ani to, by unijni urzędnicy pozbawili milionów Polaków prawa do swobodnej komunikacji – dodał.

Przypomnijmy, że 23 marca 2023 r. Rada Unii Europejskiej zmieniła przepisy dotyczące ograniczenia emisji dwutlenku węgla z nowych samochodów osobowych i lekkich samochodów ciężarowych. Akt ten wszedł w życie 15 maja 2023 r., uniemożliwiając rejestrowanie nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów ciężarowych o napędzie spalinowym na terytorium całej Unii Europejskiej po 31 grudnia 2034 r. W Radzie UE 23 państwa zagłosowały za przyjęciem nowych norm, przy trzech głosach wstrzymujących się - Polska jako jedyna się sprzeciwiła.

Prokurator Generalny kierując wniosek do Trybunału Konstytucyjnego zaznaczył, że obowiązujące przepisy unijne uniemożliwiają Polsce uprawianie suwerennej polityki energetycznej, a tym samym realizacji zasady dobra wspólnego (gwarantowanej w Konstytucji), zasady państwa prawnego i zasady zrównoważonego rozwoju.

Prokurator Generalny przedstawił również wyliczenia, że zlikwidowanych zostanie prawie 60 tys. miejsc pracy w województwach śląskim i dolnośląskim, przodujących w branży motoryzacyjnej, a także ok. 6-10 tys. w województwach: wielkopolskim, małopolskim i mazowieckim, a także upadnie rynek warsztatów zajmujących się naprawami silników tłokowych i skrzyń biegów – elementów nie występujących w pojazdach elektrycznych.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic już na początku napotkała na duże komplikacje.

Kuriozalna sytuacja na budowie linii tramwajowej do Mistrzej...

Zdaniem Prokuratora Generalnego wysokie ceny nowych pojazdów elektrycznych i nieopłacalność napraw elektrycznych pojazdów używanych - m.in. ze względu na wysoką cenę baterii, przy równoczesnym zanikaniu rynku używanych pojazdów spalinowych, przyczynią się do pogłębienia rozwarstwienia społecznego oraz powiększenia skali ubóstwa i wykluczenia komunikacyjnego - w szczególności na terenach pozamiejskich, gdzie pojazdy spalinowe są obecnie podstawowym środkiem komunikacji.

W ocenie Prokuratora Generalnego zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych będzie miał radykalny wpływ na kształt polskiego miksu energetycznego. Dlatego jego zdaniem przyjmowanie takich przepisów powinno się odbywać w realiach jednomyślnego głosowania w Radzie UE.

Według danych z początku tego roku w Polsce było zarejestrowanych ponad 36,8 tys. osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych, którymi będzie można jeździć po 2034 r. Najwięcej takich aut jest zarejestrowanych w województwie mazowieckim (ponad 30 proc), a drugie miejsce należy do województwa małopolskiego z udziałem ponad 11 proc.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic już na początku napotkała na duże komplikacje.

Kuriozalna sytuacja na budowie linii tramwajowej do Mistrzej...

W Krakowie na razie kierowcy muszą się przygotować do wprowadzenia Strefy Czystego Transportu, która ma obowiązywać na terenie miasta od połowy przyszłego roku. Zdaniem urzędników ograniczenie wjazdu do miasta dla aut, które produkują najwięcej spalin jest niezbędne ze względu na ochronę powietrza. Komitet “Kraków dla kierowców” przygotował obywatelski projekt uchwały ws. unieważnienia SCT i zabiega, by go wprowadzić pod obrady Rady Miasta Krakowa.

Krakowska Strefa Czystego Transportu to obszar, po którym od 1 lipca 2024 r. nie będą mogły poruszać się samochody emitujące najwięcej zanieczyszczeń. Są to stare pojazdy, mające nawet ponad 30 lat. Mowa więc o samochodach osobowych wyprodukowanych do 1992 roku w przypadku aut z silnikami benzynowymi oraz roku 1996 w przypadku osobówek z silnikiem diesla. Stanowią one 2 proc. całego ruchu w mieście. W urzędzie przekonują jednak, że ich wpływ na zanieczyszczenie powietrza jest kolosalny (dopuszczalna wartość deklarowanej emisji węglowodorów i tlenków azotu jest w ich przypadku nawet 16 razy większa niż w samochodach, których ograniczenie nie obejmie).

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Prokurator Generalny Zbigniew Ziobro przeciwko unijnemu zakazowi korzystania z samochodów spalinowych - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski