reklama

Prywatność pod ochroną

JBRZaktualizowano 
(INF. WŁ.) Nie wolno kupować baz danych osobowych bez wiedzy zarejestrowanych w nich ludzi, a co więcej - nie wolno przetwarzać nabytych danych, np. wysyłając ulotki reklamowe, bez zgody zainteresowanych - zawyrokował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. To orzeczenie może ukrócić nieco proceder "wyciekania" danych, w efekcie którego obywatele w najlepszym wypadku zasypywani są ofertami firm, o których istnieniu nie mieli pojęcia.

Nie wolno przetwarzać nabytych danych, np. wysyłając ulotki reklamowe, bez zgody zainteresowanych - zawyrokował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie

   Po skontrolowaniu spółki Somerw, zajmującej się znakowaniem samochodów osobowych w celu zabezpieczania ich przed kradzieżą, główny inspektor ochrony danych osobowych stwierdził, że Somerw nabył bazę danych klientów od krakowskiej firmy COIT, która zajmuje się informacją telefoniczną i internetową. Sama transakcja była legalna, lecz - zdaniem inspektora - Somerw nie dopełnił obowiązku poinformowania zainteresowanych o przejęciu ich danych osobowych. Informacja, którą wysłał, była szczątkowa i w dodatku razem z nią Somerw przesłał swoje ulotki marketingowe. Inspektor stwierdził, że Somerw nie miał prawa do przetwarzania danych w celach marketingowych i nakazał spółce prawidłowe powiadomienie klientów oraz zaprzestanie przesyłania ulotek.
   Somerw odwołał się do sądu. Według niego GIODO dokonał błędnej wykładni przepisu - spółka poinformowała o kupieniu bazy danych od COIT i nie musiała, wbrew twierdzeniu GIODO, wymieniać szczegółowej nazwy sprzedawcy (Całodobowa Ogólnopolska Informacja Telefoniczna) ani jego adresu. Kto zgodził się na przetwarzanie jego danych przez COIT, powinien wiedzieć, z kim zawarł umowę. Poza tym Somerw nie zbierał danych, lecz zostały mu one przekazane, a w takim razie nie ciążył na nim obowiązek informacyjny.
   - Przekazanie nie jest zbieraniem. Jeśli zbieram jabłka w sadzie, to nie znaczy, że je od kogoś otrzymuję - stwierdził obrazowo mec. Krzysztof Gąsiorowski, pełnomocnik firmy.
   - Proszę nie stosować wykładni literalnej. Jeśli zbieram antyki, to zazwyczaj je od kogoś kupuję - odparowała sędzia Małgorzata Jaśkowska oddalając skargę Somerwu.
   Według ustawy o ochronie danych osobowych, przetwarzanie danych to zarówno ich zbieranie, jak i udostępnianie. Udostępnia dane ten, kto je przekazuje, a kto je uzyskuje - ten zbiera. Zebranych ani udostępnianych danych nie wolno zatem wykorzystywać dla celów reklamowych bez zgody osoby, której dotyczą. Istnieje zatem i obowiązek poinformowania klientów o nabyciu ich danych, i uzyskania ich zgody na posługiwanie się nimi. Informacja powinna natomiast zawierać pełną nazwę firmy, która dane sprzedała, i jej adres.
   - Spółka może zmieniać nazwy i adresy; zainteresowany powinien wiedzieć, gdzie jej poszukiwać - uzasadniła sędzia Jaśkowska.
   Według sądu, kupienie bazy danych osobowych daje nabywcy jedynie prawo do poinformowania zainteresowanych o zakupie. Nie wolno jednocześnie wysyłać ofert ani posługiwać się danymi w jakikolwiek inny sposób.
   - Osoba, której dane figurują w bazie, musi mieć możliwość i czas na zaprotestowanie przeciw posługiwaniu się nimi przez kogoś innego. W ten sposób nabywanie danych wiąże się z dużym ryzykiem gospodarczym, ale ustawa o ich ochronie została stworzona dla konsumentów, a nie dla firm - podsumowała sędzia Jaśkowska.
   Kto przetwarza dane osobowe, mimo że nie jest do tego uprawniony, może zostać ukarany grzywną lub więzieniem do 2 lat. Każda osoba, której dotyczą dane, ma prawo zażądać zaprzestania ich przetwarzania, a gdy żądanie nie odniesie sukcesu, zwrócić się do głównego inspektora ochrony danych osobowych. Inspektor może (oprócz zastosowania arsenału innych środków), zwrócić się do prokuratury z zawiadomieniem o popełnieniu przestępstwa przez administratora danych.
(JBR)

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3