Radni PO byli hojni w obietnicach. Wiele z nich udało się zrealizować

PIOTR TYMCZAK, AGNIESZKA MAJ
Parking P&R przy ul. Balickiej jest jednym z dwóch tego typu miejsc w Krakowie FOT. ANNA KACZMARZ
Parking P&R przy ul. Balickiej jest jednym z dwóch tego typu miejsc w Krakowie FOT. ANNA KACZMARZ
Rozpoczynamy cykl artykułów podsumowujących działalność radnych miasta w tej kadencji. Sprawdziliśmy, co ze swoich wyborczych obietnic zrealizowali krakowscy przedstawiciele PO, którzy od ponad roku są w koalicji z prezydentem Jackiem Majchrowskim.

Parking P&R przy ul. Balickiej jest jednym z dwóch tego typu miejsc w Krakowie FOT. ANNA KACZMARZ

CO NAM OBIECALI RADNI. W programie wyborczym PO znalazły się m.in.: metro, weekendowe remonty dróg, nowe linie tramwajowe

 

Wzięliśmy pod uwagę ważniejsze postulaty, jakie pojawiały się w programach krakowskiej PO i klubu radnych tej partii.

PO: Potrzebne są opracowania dla budowy metra.

W przygotowanym projekcie nowego studium zagospodarowania Krakowa zaplanowano budowę trzech linii metra.

PO: Zapożyczymy z Warszawy pomysł na weekendowe remonty dróg.

W tym roku z inicjatywy radnych PO wykonano tzw. nakładki asfaltowe za ok. 6 mln zł. W projekcie przyszłorocznego budżetu na takie weekendowe remonty ma się znaleźć 15 mln zł. Radni PO rozważają zwiększenie tej kwoty.

PO: Konieczna jest budowa parkingów park&ride i podwojenie tras rowerowych.

Pod koniec 2010 r. mieliśmy 96,6 km ścieżek rowerowych. W tym roku jest 136 km. Do tego powstały kontrapasy dające możliwość jazdy rowerami pod prąd na ulicach jednokierunkowych. Gorzej jest z parkingami park&ride. W tej kadencji powstały tylko dwa: przy pętli na Ruczaju i przy ul. Balickiej.

PO: Chcemy doprowadzić do rewitalizacji terenów pohutniczych.

Powstała koncepcja Nowej Huty Przyszłości. Do końca roku mają być gotowe studia wykonalności i koncepcje architektoniczne dla nowego parku technologicznego, centrum logistycznego, centrum wypoczynkowego i Błoń 2.0.

PO: Doprowadzimy do budowy nowych linii tramwajowych.

Radni PO zarzucali urzędnikom brak determinacji w budowie linii tramwajowych na północy Krakowa. Dzięki ich naciskom w końcu ruszyły przygotowania do budowy trasy tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Trwa opracowywanie dokumentacji tych inwestycji. W przyszłym roku ma powstawać projekt. Budowa może się rozpocząć w 2015 roku.

PO: Przygotujemy nowy model działania i kompetencji dla krakowskich dzielnic.

Opracowano projekt nowego statutu dzielnic. Wywołał on w dzielnicach kontrowersje. Radni PO zaznaczają, że nowe zasady funkcjonowania dzielnic zapewnią więcej pieniędzy w ich budżetach. Wyliczają, że w 2011 roku dołożyli dzielnicom - 10 mln zł, w 2012 - 4 mln zł, w 2013 - 1,5 mln zł; w sumie ok. 15 mln.

PO: Potrzebna jest reforma sieci szkół, reforma zarządzania edukacją, szersze uspołecznianie szkół i systemu edukacji.

Radni PO nie zrealizowali swojej obietnicy zreformowania edukacji. Wręcz przeciwnie odsunęli od władzy Annę Okońską-Walkowicz usiłującą wprowadzić radykalne zmiany, których celem było zmniejszenie wydatków na szkoły, ale także poprawa jakości nauczania. PO ma jednak swoje zasługi w wielu drobniejszych sprawach: radni doprowadzili do termomodernizacji budynków szkolnych, do przeznaczenia pieniędzy z budżetu miasta na zajęcia dodatkowe w przedszkolach, kontynuowali remonty boisk.

PO: Doprowadzimy do reformy finansów miasta.

Radni powołali nadzwyczajną komisję ds. reformy finansów miasta, efektem jej pracy były m.in. cięcia w oświacie. Zorganizowali także akcję namawiającą do płacenia podatków w Krakowie, na czym miasto zyskuje ok. 10 mln zł rocznie.

KOMENTARZE: PO przedstawiła obietnice na dekadę, a nie na kadencję. A teraz przyspiesza przed kampanią wyborczą

JÓZEF PILCH, radny PiS, wiceprzewodniczący Rady Miasta

W programie wszystko można napisać. A mieszkańcy ze wszystkiego rozliczą. Do dziś największy problem mamy z brakiem obwodnicy Krakowa i parkingów. Tyle już lat mówi się o konieczności budowy wschodniej obwodnicy, czyli trasie S7.

Posłowie i radni przekonywali, że domknięcie obwodnicy wpłynie na zmniejszenie smogu. Łatwiej jednak było się zabrać za piece, niż wybudować obwodnicę.

Jeżeli rządziłby PiS, to przy wsparciu posłów PiS, a także sejmiku województwa - przeforsowalibyśmy tę inwestycję. Takie możliwości ma obecnie Platforma i nic się nie dzieje. Teraz podstawowym celem Krakowa powinno być też stworzenie na obwodzie miasta parkingów park&ride. To jest jednak cel dla nowej Rady Miasta, bo obecni radni Platformy, którzy to obiecywali, kompletnie tego nie zrealizowali.

Kiedy kampania wyborcza się zbliża, to zaczyna się remontować drogi. Jeżeli jeszcze kiedykolwek będzie rządzić Platforma, to życzę wszystkim mieszkańcom, aby kampania była co roku, ponieważ wtedy będą realizowane obietnice. O metrze nic się teraz nie mówi. Wpisać taką inwestycję do planów każdy może. Podobnie jest ze zwiększeniem liczby tras tramwajowych.

O rewitalizacji Nowej Huty tylko się mówi. Tymczasem Nowa Huta jest całkowicie zaniedbana. Brakuje remontów ulic i chodników. Planuje się strefę gospodarczą, która ma przynieść efekt w przyszłości, ale o obecnej Nowej Hucie zapomniano całkowicie. Radni dzielnicowi robią tam, co mogą, ale otrzymują tyle pieniędzy, że niewiele mogą zdziałać.

MIROSŁAW GILARSKI, radny niezależny:

To były trzy lata rządów na pół gwizdka, raczej stracone dla Krakowa. Nie wykorzystano możliwości. Nie ma obiecanych linii tramwajowych. Powstała linia na Ruczaj i można było iść za ciosem, szybciej przygotować kolejne - do Górki Narodowej i Mistrzejowic.

Porażką jest też przebudowa dróg lokalnych. Ruszył co prawda program nakładek asfaltowych, ale to nie to samo. Przedstawiciele PO obiecywali też kolej aglomeracyjną, lecz to bardziej zadanie województwa małopolskiego. Miasto może takie przedsięwzięcia wspierać w drobny zakresie. To są jednak zapowiedzi na dekadę, a nie na kadencję.

Dotyczy to także metra. Trochę przesadzili z tymi obietnicami. Też mogę obiecać w przyszłości metro, drugie lotnisko i transport balonowy.

Nie wyszły również obietnice reformy w szkołach. Mieliśmy tylko jej namiastkę. Przedstawiciele Platformy Obywatelskiej angażowali się w prace nad zmianami w sieci szkół, a później, kiedy była wiceprezydent Anna Okońska-Walkowicz przedstawiała projekty likwidacji placówek, to zagłosowali przeciwko. To jakaś chora sytuacja.

Co do reformy finansów, to radni Platformy najpierw przyczynili się do zadłużenia miasta, a później stwierdzili, że trzeba ratować go przed zadłużeniem. Sytuacja finansowa miasta w ostatnim roku się polepszyła dzięki lepszej sytuacji makroekonomicznej w kraju.
 

Jedyną rzeczą, o której można powiedzieć, że Platforma miała na nią pozytywny wpływ, była akcja zachęcająca do płacenia podatków w Krakowie. Liczba osób, które chcą zostawiać pieniądze w Krakowie, zwiększyła się. Towarzyszący temu wzrost dochodów jest kroplą w morzu potrzeb. To jednak drobny sukces.

(TYM)

Rachunki za prąd idą w górę

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

s
swoszowianin

krzykacze z pisu jak zwykle nic konstruktywnego nie powiedzą. jak oni ściskali ręce majchrowskiemu to było ok.
naprawa finansów miasta, akcja podatkowa, teraz się mówi "kropla w morzu potrzeb", tylko, że wcześniej to nawet tej kropli nie było.
remonty dróg? są robione i są planowane, nie da się przecież wylać asfaltu w jednym roku na ulicach w całym krakowie, ludzie nie opowiadajcie bzdur.
nie ma też ani słowa o akcji antysmogowej, co może pisowi wstyd, że prawie wszyscy koledzy z ich partii w sejmiku głosowali przeciwko zakazowi palenia węglem? tylko platforma miała 100% głosów za zakazem.
wiadomo, że szału nie ma, ale nie jesteśmy takim znowu końcem świata, wpisałem w wyszukiwarke pierwszego z brzegu radnego (no nie pierwszego, bo przewodniczącego) - kośmidera i na jego stronie widzę co jest robione, inicjatyw tym gościom nie brakuje, jedni mniej inni bardziej działają, ale jakoś to idzie do przodu. było gorzej, już nie pamiętacie ??

l
lewo prawo bum

Tak gwoli ścisłości - nie do końca jest tak z tym autobusem. Musi to być prawidłowa wypadkowa pomiędzy oporem powietrza, a momentem obrotowym maksymalnym (lub w okolicach 80% maksymalnego momentu obrotowego) uwzględniającego przełożenia. Gdyby wolna jazda miała być ekonomiczna to autka jeździły by na 1 biegu a to nie jest ekonomiczne.

A więc autobus musi jeździć z prędkością optymalną - a nie dużą ani małą.

Autobus również może odzyskiwać energię przy hamowaniu (patrz napęd hybrydowy.

a
alosza

ktoś tu radnym wchodzi w ...

Z
Zaciekawiony

Ciekawe co miałeś z Fizyki kolego, że takie dziwne rzeczy piszesz.
Pojazd poruszający się szybko MUSI zużywać dużo energii chociażby ze względu na opory powietrza.
Tramwaj ma tą przewagę nad autobusem, że przy hamowaniu CZĘŚĆ energii może być oddana z powrotem do sieci, czego żaden autobus zrobić nie da rady.
Tramwaje są stworzone do przewożenia dużej liczby pasażerów i wtedy są ekonomiczne.
Autobusy jeżdżą tam gdzie torów się nie opłaca/nie da wybudować.

Dlatego nie pisz wszędzie swoich przemyśleń bo z prawdą mają mało wspólnego.

u
ubawiony PO-pagandą

Nie róbmy polityki budujmy szkoły - to kolejne hasło nierobów z wyborów samorządowych. Ile szkół zdążyli zlikwidować?

B
Brawo Unia Europejska

Nie sądzę aby dokończenie III i IV obwodnicy - uwolniło Kraków od korków. Mamy południowo zachodnią obwodnicę i czy na Zakopiańskiej, Kamieńskiego ,Wielickiej nie ma korków ? Są i to olbrzymie. A problem leży zupełnie gdzie indziej,skoro w Krakowie jest pół miliona samochodów i wciąż tych przybywa. Niestety przywiązanie większości właścicieli aut jest tak duże że nie ruszą się nigdzie bez samochodu - wśród "radnych " też. Podziwiam za to mądrość U.E. -która nie przewiduje w latach 2014 -2020 dotacji na kolejne hektary asfaltu ,lecz duże środki na publiczny transport szynowy . Widać że wielu dygnitarzom ,fanatykom blaszanych furmanek jest to nie "wsmak".W Krakowie gdybyśmy mieli mądrych decydentow ,to byłoby metro ,sieć szybkiego tramwaju(premetra),tramwaju ,szybkiej kolei miejskiej,-metro powstawałoby krok po kroku,od stacji do stacji.Miasto byłoby przyjazne dla wszystkich mieszkańców, nie tylko dla samochodziarzy.W Krakowie nie ma miejsca dla kolejnych aut,jak ktoś tego nie rozumie to niech sobie stoi w korkach.

Z
Zbigi

Tramwaj do Górki narodowej powinienbyć ostatnią linią tramwajową, jaką się będize budować w mieście., Nie budować tramwaju przez Meissnera, Młyńską, Lublańską..., gdyż ta linia tramwajowa spowodowałaby drastyczne cięcia w komunikacji AUTOBUSOWEJ a już od dawna autobusy są - niestety - traktowane przez urzedników jak "niechciane dziecko". Trzeba budować miejskie AUTOSTRADY DLA AUTOBUSÓW a nie 'zatramwajać" Kraków. Może wreszcie ktoś przemówi do tych zakutych urzędniczych łbów i zrozumieją, że to AUTOBUS MUSI SZYBKO JECHAĆ I JAK NAJRZADZIEJ SIĘ ZATRZYMYWAĆ, BY OSZCZĘDZAŁ PALIWO a tramwaj dla oszczędności prądu ma jechać jak najwolniej i jak najczęściej się zatrzymywać. Najlepiej byłoby ... wyrzucić urzędników na bezrobocie.

Dodaj ogłoszenie