Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Radni podjęli decyzję w sprawie Trasy Łagiewnickiej [WIDEO]

buń, tym
Planowany przebieg Trasy Łagiewnickiej. Przerywany żółty kolor - tunele
Planowany przebieg Trasy Łagiewnickiej. Przerywany żółty kolor - tunele
Pomimo protestów krakowscy radni wydali zgodę na powołanie spółki, która ma wybudować Trasę Łagiewnicką za 1,27 mld zł w latach 2017-2021. Będzie to droga sześciopasmową od ul. Witosa do Grota-Roweckiego.

Przed krakowskim magistratem protestowało około 30-40 osób. Uważają, że przedsięwzięcie jest źle przygotowane i zagrozi miejskim finansom.

Autor: Piotr Tymczak

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel zaznacza, że spółka to jedyna możliwość dla realizacji trasy w najbliższych latach. Miasto nie ma na nią pieniędzy. Jest też na takim poziomie zadłużenia, że już nie może brać więcej kredytów. Stąd pomysł na spółkę.

Założenie jest takie, że ok. 300 mln zł na drogę pożyczą Polskie Inwestycje Rozwojowe. Reszta pochodziłaby z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Natomiast blisko 100 mln zł na budowę wchodzącej w skład trasy linii tramwajowej dałaby Unia Europejska.

Trasa Łagiewnicka miałaby powstać do 2021 r. Miasto spłacałoby zadłużenie w latach 2020-2042 poprzez dokapitalizowanie spółki z budżetu gminy. Rocznie wychodzi więc ok. 60 mln zł (ok. 10 proc. obecnych nakładów na inwestycje).

Wiceprezydent Trzmiel przekonuje, że jej budowa oraz kolejnych tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej (te dwie ostatnie za ok. 1,7 mld zł) jest niezbędna ze względu na odciążenie zakorkowanych i zatrutych smogiem Alej Trzech Wieszczów. Protestujący zwracają uwagę, że z myślą o tym powinno się zacząć od Trasy Zwierzynieckiej.

Powołanie spółki oznacza budowę w dalszej kolejności Trasy Pychowickiej, a w jej przypadku mieszkańcy i ekolodzy nie zgadzają się na jej proponowany przebieg przez tereny zielone, las łęgowy, kamieniołom Księża Góra z Jaskinią Wiślaną.

Miasto zaczyna jednak od Łagiewnickiej m.in. dlatego, że w jej ramach ma przebiegać linia tramwajowa, na którą do 2020 roku z UE można dostać 100 mln zł. Linia o długości 1,7 km miałaby powstać na odcinku od pętli przy ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej. W ramach inwestycji zaplanowano też cztery tunele.

W sprawie tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej miasto dopiero wystąpi o wydanie decyzji środowiskowych, więc tu korekt można wprowadzić więcej. Te trasy przez tę samą spółkę mają być budowane w latach 2021-2030.

Czytaj także:

Krakowianie mówią stop autostradzie i zadłużeniu
Trasę Łagiewnicką zbuduje miejska spółka
Odroczona decyzja dla Trasy Łagiewnickiej
Miasto wydało miliony na drogę, ale są wątpliwości

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski