Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Są pieniądze na projekt rozbudowy autostrady A4 między Krakowem a Katowicami

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Autostrada A4 Kraków - Katowice zostanie rozbudowana do trzech pasów w  każdym kierunku.
Autostrada A4 Kraków - Katowice zostanie rozbudowana do trzech pasów w każdym kierunku. GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do poszerzenie do trzech pasów w każdym kierunku autostrady A4 pomiędzy węzłami Katowice Murckowska i Balice w rejonie Krakowa. Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał Program Inwestycji, pozwalający na sfinansowanie opracowania dokumentacji projektowej dla rozbudowy tej drogi na odcinku pomiędzy węzłami Byczyna i Balice I.

- W 2027 roku kończy się koncesja spółki Stalexport Autostrada Małopolska na eksploatację i utrzymanie odcinka autostrady A4 pomiędzy węzłami Katowice Murckowska i Balice. Każdego dnia tym odcinkiem drogi porusza się ponad 55 tysięcy pojazdów. Przygotowujemy się do rozbudowy tej części autostrady A4 o trzeci pas ruchu - informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Autostrada A4 Kraków - Katowice jest jedną z pięciu dróg (obok DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno, DK94 Dąbrowa Górnicza – Kraków i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Ruch na tym odcinku jest największy ze wszystkich wymienionych dróg i stale rośnie. Generalny Pomiar Ruchu przeprowadzony w 2015 roku i w latach 2020-2021 pokazał, że na odcinku między węzłami Jaworzno Wschód a Chrzanów ruch wzrósł w tym okresie o 37,1 proc., a między węzłami Chrzanów a Kraków Zachód o 22,7 proc.

Autostrada A4 od Chrzanowa do Balic została wybudowana w latach 1976-1986. W latach 90. jedną z metod zarządzania autostradami było przekazywanie odpowiedzialności za ich utrzymanie prywatnym koncesjonariuszom. Zarządzali oni daną drogą, a koszty działalności pokrywali z opłat wnoszonych przez kierowców korzystających z trasy.

61-kilometrowy odcinek autostrady A4 Katowice – Kraków został w 1997 roku, na mocy koncesji, przekazany firmie Stalexport. Od tego czasu jest utrzymywany i zarządzany przez tę spółkę i jej podmiot zależny – obecnie odpowiada za to Stalexport Autostrada Małopolska. Koncesja wygasa w 2027 roku. Rząd nie planuje jej przedłużenia ani wyboru nowego koncesjonariusza. Od 2027 roku podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie i zarządzanie tą drogą ma być GDDKiA.

- Jeszcze przed przejęciem odpowiedzialności za tę część autostrady A4 chcemy przygotować się do jej rozbudowy o trzeci pas ruchu - wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA. - Jednym z kluczowych zadań, po przejęciu od Stalexportu odcinka A4, będzie poprawa przepustowości tej drogi. Program Inwestycji podpisany przez ministra Andrzej Adamczyka zapewnia nam środki na przygotowanie dokumentacji rozbudowy autostrady Katowice – Kraków o trzeci pas ruchu. Równocześnie prowadzimy już prace nad projektem rozbudowy autostradowej obwodnicy Krakowa, od węzła Balice I do ulicy Kąpielowej w pobliżu węzła Kraków Południe - dodaje.

Rozbudowa al. 29 Listopada zmierza ku końcowi.

Kraków odetchnie, otwarcie rozbudowanej al. 29 Listopada cor...

Rozbudowa drogi będzie wykonywane w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Program określa cele polityki transportowej w zakresie budowy drogowej sieci TEN-T na terenie Polski oraz drogowych połączeń komplementarnych. Łącznie na realizację inwestycji, po aktualizacji programu z początku września br., zostanie przeznaczone 299,5 mld zł. Limit finansowy obejmuje nowe zadania o wartości około 192 mld zł, zadania kontynuowane o wartości 104,5 mld zł oraz rezerwę w wysokości 3 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski.

Podstawowym źródłem finansowania jest Krajowy Fundusz Drogowy, zasilany m.in. środkami z programów operacyjnych Unii Europejskiej. Limit finansowy nowego programu powinien pozwolić na zakończenie całej, docelowej sieci autostrad i dróg ekspresowych określonej w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych zakłada realizację inwestycji drogowych w ciągu dróg krajowych, dróg ekspresowych oraz autostrad o łącznej długości ponad 6,2 tys. km. Nowe inwestycje będą obejmowały zadania o długości 2,7 tys. km, natomiast zadania kontynuowane, rozpoczęte w ramach dotychczasowego programu drogowego, mają ponad 3,5 tys. km.

Czy Polacy chcą amerykańskiej elektrowni atomowej w Polsce?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Są pieniądze na projekt rozbudowy autostrady A4 między Krakowem a Katowicami - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski