Seniorze pozostań w ruchu! Dla zachowania sprawności

Seniorze pozostań w ruchu! Dla zachowania sprawności

PG

Echo Dnia Świętokrzyskie

Aktualizacja:

Echo Dnia Świętokrzyskie

Seniorzy powinni uprawiać sport, który odpowiada ich możliwościom zdrowotnym

Seniorzy powinni uprawiać sport, który odpowiada ich możliwościom zdrowotnym ©pixabay.com

Lata mijają, my nie młodniejemy. To jednak nie oznacza, że to, co najlepsze już za nami! Wręcz przeciwnie, teraz, kiedy dzieci mamy już odchowane, powinnyśmy bardziej pomyśleć o sobie, o tym, co sprawia nam przyjemność i zadbać o siebie!
Seniorzy powinni uprawiać sport, który odpowiada ich możliwościom zdrowotnym

Seniorzy powinni uprawiać sport, który odpowiada ich możliwościom zdrowotnym ©pixabay.com

W naszym społeczeństwie pokutuje jeszcze przekonanie, że regularna aktywność fizyczna jest zarezerwowana wyłącznie dla ludzi młodych. Tymczasem to nie wiek, ale możliwości zdrowotne, poziom sprawności oraz wydolności ogólnej są podstawą przy wyborze właściwej formy ruchu.

Sport również dla seniora

Uprawianie sportu nie tylko poprawi kondycję fizyczną seniora, ale także sprawi, że nabierze on energii i być może otworzy się na nowe kontakty.

Dodatkowo, umiarkowana aktywność fizyczna pozwoli też na większą niezależność osoby starszej. Regularne ćwiczenia po 50. roku życia mają ogromne znaczenie. Zapobiegają utracie masy mięśniowej. Z wiekiem zmniejsza się też ruchomość stawów. Nie da się zatrzymać tego procesu, ale dzięki regularnym ćwiczeniom można złagodzić jego objawy. A poza tym mają dobroczynny wpływ na nastrój, a nawet na pracę mózgu.

Aktywność ma wiele korzyści

Logiczne jest, że w pewnym wieku nie jesteśmy w stanie uprawiać sportu o tej samej częstotliwości i nasileniu, co osoby młode. Nie należy jednak zupełnie rezygnować z aktywności. Wybierzmy ćwiczenia, które przyniosą pozytywne efekty bez ryzyka kontuzji. Świetnym wyborem będzie aquaaerobik, joga czy nordic walking. Aby mocniej się zmobilizować do ruchu, warto znaleźć sobie miłe towarzystwo, w którym dużo raźniej będzie ćwiczyć. Regularna aktywność sprawi, że do późnych lat będziemy cieszyć się zdrowiem i sprawnością. Ruch ma również świetny wpływ na serce i układ krążenia.

Aktywność fizyczna ma wiele zalet. Sport w przypadku seniora: zapobiega otyłości i nadwadze, poprawia stan stawów i zapobiega ich sztywnieniu, poprawia krążenie, wzmacnia serce, poprawia kondycję i siłę mięśni, wspomaga koordynację ruchową, poprawia samopoczucie, co jest bardzo ważne dla zdrowia psychicznego, pozwala budować nowe znajomości i przyjaźnie.

Dyscypliny sportowe dla seniora mogą być różne. Wszystkie mają jednak te same cele - jak najdłużej utrzymać sprawność osoby starszej, pozytywnie wpływać na jej życie towarzyskie, a przede wszystkim sprawiać jej satysfakcję.

Nie rezygnuj

Ćwiczenia mają poprawić samopoczucie, a nie je pogorszyć, więc seniorzy powinni podejmować takie formy aktywności, które odpowiadają ich możliwościom zdrowotnym i nie będą dodatkowo pogłębiały schorzeń, z jakimi już się borykają. Z ruchu nie powinny natomiast rezygnować osoby z dolegliwością nietrzymania moczu. Na rynku dostępna jest cała gama produktów chłonnych, które nie tylko wchłaniają wilgoć, ale zapewniają komfort i bezpieczeństwo podczas wykonywania różnych ćwiczeń.

Również w profilaktyce zwyrodnienia stawów polecania jest regularna i umiarkowana aktywność fizyczna Świetnie sprawdzą się ćwiczenia ogólnousprawniające. Między innymi pływanie, nordic walking, tańce, jazda na rowerze treningowym, ćwiczenia wzmacniające mięśnie pleców i brzucha. To wszystko zawsze musi być poprzedzone rozgrzewką.

Komentuje ekspert - Doktor Paweł skowronek

Bardzo intensywne ćwiczenia stosowane sporadycznie mogą przyczynić się do spotęgowania bólu kręgosłupa i stawów. Na zdrowy styl życia wpływa kilka czynników. To dieta, aktywność fizyczna, zachowanie odpowiedniej masy ciała, rezygnacja z nałogów.


POLECAMY RÓWNIEŻ:

Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia




Te domowe aktywności pomogą Ci szybko spalić kalorie!

Zdrowy kręgosłup - oto ćwiczenia, które pomogą. Wypróbuj!

Naturalne afrodyzjaki dla kobiet i mężczyzn, które na pewno masz w swojej kuchni [ZDJĘCIA]

Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]

Nie chcesz zachorować na raka? Oto 6 najważniejszych zasad diety

Lista domowych czynności, które poprawiają zdrowie i urodę





ZOBACZ TAKŻE: 60 SEKUND BIZNESU - do Niemiec najchętniej jeździmy na zarobek, Anglia spadła na 3. miejsce

Źródło: vivi24.pl

Komentarze

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Zapytaj lekarza

1 3 4 5 ... 25 »
28 stycznia

Światowy Dzień Trędowatych

zobacz więcej »