MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tajemnice RX4

Redakcja
Sylwetkę renaulta scenic RX4, pojazdu, który stanowi całkiem nową ofertę rynkową, plasującą się pomiędzy kompaktowymi minivanami a rodziną aut typu SUV, znamy już wszyscy. Nie raz i nie dwa przedstawialiśmy ją na łamach "Jeżdżę z Dziennikiem". Ale renault scenic RX4 kryje w sobie wiele ciekawych, nie widocznych gołym okiem rozwiązań technicznych, o których chcielibyśmy dzisiaj powiedzieć nieco więcej.

(Z)

 RX4 przejęło swoją sylwetkę bezpośrednio od scenica, ale w nadwoziu samochodu dają się zauważyć znaczące różnice. Przede wszystkim w celu zabezpieczenia karoserii RX4 przed uderzeniami i zarysowaniami (wszak auto z założeń podróżować ma także w terenie) dolne jej elementy pokryto szerokim pasem ochronnym występującym w czterech różnych, współgrających z siedmioma barwami nadwozia, kolorach: zielonym, brązowo-czerwonym, niebieskim i grafitowym. Przedłużeniem listw ochronnych są duże, okalające nadwozie zderzaki oraz wykonane z materiałów kompozytowych, powiększone błotniki. Znacznie większe niż w modelu podstawowym są także boczne lusterka scenica RX4.
 Daleko posunięte zmiany konstrukcyjne wymusił na twórcach RX4 fakt zastosowania w nim stałego napędu na wszystkie cztery koła. Po pierwsze, aby uniknąć ingerencji w strukturę płyty podłogowej obniżono z przodu ramę podsilnikową o 73 milimetry. Zabieg ten pozwolił na wprowadzenie wału napędowego. Po drugie, z tyłu samochodu w miejscu czterodrążkowej osi zastosowano zupełnie nową ramę, co spowodowało zmiany w płycie podłogowej bezpośrednio pod bagażnikiem. Wyeliminowano wnękę mieszczącą koło zapasowe (w RX4 znajduje się ono na zewnętrznej klapie tylnych drzwi), zaś w jej miejscu usytuowano niewielkie zagłębienie mieszczące schowek na korbkę i podnośnik.
 Główną innowacją wprowadzoną do konstrukcji RX4 jest mechanizm napędu 4 x 4. Urządzenie opracowano wspólnie z, posiadającą duże doświadczenie w tym względzie, austriacką firmą Steyr Daimler Puch. Układ napędu RX4 składa się ze specjalnej skrzyni biegów posiadającej dwa wałki wyjściowe i jeden złożony z trzech części oraz dwóch wałków Kardana wałów. Mechanizm ten współpracuje z hydraulicznym sprzęgłem, tylnym mostem i dwoma dodatkowymi wałami napędowymi.
 System w sposób ciągły i bez ingerencji kierowcy kontroluje i dostosowuje rozłożenie napędu na przednią i tylną oś samochodu. Praca urządzenia regulowana jest za pomocą sprzęgła hydraulicznego oraz elektronicznego układu przeciwpoślizgowego. Sprzęgło zapewnia automatyczne i natychmiastowe dostosowanie rozłożenia siły napędu na osie w zależności od rodzaju nawierzchni i stopnia jej przyczepności, zaś system przeciwpoślizgowy kontroluje przednie koła pojazdu zapewniając im napęd w każdych nieomal warunkach.
 Wysoki komfort podróży oraz doskonałe zachowanie się scenica RX4 na każdej drodze to nie tylko zasługa napędu. To także bardzo dobrze skonstruowane zawieszenie pojazdu. Przednia część podwozia składa się z kolumn McPhersona i trójkątnych wahaczy. Zbudowano je w taki sposób, aby spełniały wymagania eksploatacji w zmiennych warunkach. Tak więc dolne wahacze trójkątne wykonano z żeliwa, wzmocniono kolumny i dodano specjalny stabilizator poprzeczny.
 Zupełnie inne niż w wersji cywilnej jest natomiast tylne zawieszenie RX4. Tradycyjną oś zastąpiono tutaj wahaczami wleczonymi, sprężynami oraz amortyzatorami. Wszystkie te elementy zamocowano do galwanizowanej ramy, na której umieszczono dodatkowo zapewniające napęd 4 x 4 podzespoły (sprzęgło wiskotyczne, tylny most oraz wały napędowe). Oczywiście powiększono prześwit samochodu do 210 milimetrów oraz zapewniono zawieszeniu duży skok. Niebagatelny wpływ na trakcyjne możliwości samochodu ma także fakt zastosowania w nim 16-calowych kół "obutych" w opony o rozmiarze: 215/65 16H.
 W porównaniu z wersją jednonapędową scenic RX4 jest cięższy o 175 kilogramów. To ważne, zwłaszcza w kontekście zastosowania pod maską pojazdu dwóch odmian silników. Pierwsza to jednostka benzynowa 2.0 16V o mocy 140 KM przy 5500 obr./min i momencie obrotowym 190 Nm przy 3750 obr./min. Druga natomiast to diesel 1.9 dCi z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail, mocy 105 KM przy 4000 obr./min oraz momencie obrotowym 200 Nm przy 1500 obr./min.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski