Test Hondy HR-V. Połączenie wyrafinowanej techniki, funkcjonalności oraz sportowej dynamiki w zwartym, kompaktowym nadwoziu crossovera

Janusz Michalczak
Janusz Michalczak
Nieduży crossover, jakim jest HR-V, wzorcowo ilustruje innowacyjny charakter pojazdów Hondy, wyróżniających się sportowymi parametrami i unikatowymi rozwiązaniami technicznymi. Mimo sporej konkurencji to pod wieloma względami prawdziwy unikat na rynku.

Telewizje prezentowały niedawno serial poświęcony rywalizacji wiodących producentów pojazdów. Firma, która swój rozwój zawdzięcza genialnemu inżynierowi Soichoro Honda, wdarła się na globalny rynek i świadomość masowego odbiorcy dzięki opracowaniu bolidu wyścigowego i sukcesom na torze Formuły 1. Model HR-V, mimo że jest adresowany do innego segmentu odbiorców, to samochód szybki i dynamiczny. Wrażenie robią zwłaszcza osiągi wersji z turbodoładowanym silnikiem mocy 182 KM, świetna praca skrzyni biegów i pewność prowadzenia. W aucie znajdujemy wiele innowacyjnych rozwiązań, nie tylko technicznie zaawansowanych, ale również niezwykle praktycznych. Wśród nich słynne Magic Seat®, umożliwiające pełne wykorzystanie niemal każdego fragmentu przestrzeni ładunkowej

Bardzo praktyczny transportowiec

Auto ma zaskakująco duży - największy w klasie - bagażnik, którego pojemność sięga 470 litrów. System magicznych siedzeń oferuje trzy główne warianty wykorzystania przestrzeni ładunkowe: wysoki, długi oraz praktyczny. W pierwszym z nich, po podniesieniu tylnego siedziska i usytuowaniu go w pionie, otrzymujemy przestrzeń ładunkową o wysokości aż 1240 mm. Możemy dzięki temu przewozić spore przedmioty za przednimi fotelami. Dostęp do przedziału bagażowego ułatwia dodatkowo szeroki otwór załadunkowy (1180 mm) oraz nisko poprowadzony próg (650 mm). W trybie długim rozkładamy przedni prawy fotel do tyłu, a tylny do przodu, co pozwala uzyskać podłużną przestrzeń transportową o długości sięgającej 2445 mm. Uzyskanie tak dużych możliwości załadunkowych jest zasługą centralnego usytuowania zbiornika paliwa.

Nadwozie to bardzo stabilna konstrukcją za sprawą mocnej struktury, jaką tworzy odpowiednio zespolona płyta podłogowa i karoseria, wykonane w ponad jednej czwartej ze stali o wysokiej wytrzymałości. Pewność prowadzenia gwarantuje dopracowany układ zawieszenia, który tworzą kolumny MacPhersona z przodu oraz belka skrętna w kształcie litery „H” z tyłu. Dzięki obniżonemu środkowi ciężkości i i zminimalizowaniu przechyłów karoserii mamy poczucie bardzo stabilnej jazdy. W modelu HR-V Sport wykorzystano dodatkowo zębatkową przekładnię kierowniczą ze zmiennym przełożeniem i  elektrycznym wspomaganiem. Zastosowano też system AHA (Agile Handling Assist) gwarantujący wysoką koordynację pracy układu kierowniczego i jego płynne reakcje w sytuacji pokonywania długich, zacieśniających się zakrętów.

Układ kierowniczy HR-V z adaptacyjnym, elektrycznym wspomaganiem ogranicza do minimum podsterowność, do czego przyczynia się również konstrukcja przedniego zawieszenia. Wspomniana już płynna praca zespołu napędowego jest między innymi zasługą zastosowania w przekładni CVT udoskonalonego system tłumienia drgań przetwornika, redukującego wahania wartości momentu obrotowego, co dodatkowo przekłada się na skuteczniejszą redukcję wibracji i hałasu.

Dodatkowym udogodnieniem są dwa tryby działania dostosowane do konkretnych sytuacji drogowych. System EDDB (Early Downshift During Braking) wspiera przy wykorzystaniu silnika kierowcę kierowcę podczas hamowania. Z chwilą wykrycia wytracania przez samochód prędkości, w trakcie zjazdu ze wzniesienia lub wejściu w zakręt, daje krótkotrwały efekt hamowania silnikiem. Po wyhamowaniu lub pokonaniu zakrętu kierowca może szybko przyspieszyć do odpowiedniej prędkości. Jeszcze ciekawszy system Fast Off rozpoznaje kiedy kierowca szykuje się do wyprzedzenia pojazdu poprzedzającego, utrzymując wysokie obroty silnika w gotowości do wykonania wyprzedzania.

HR-V została standardowo wyposażona w wiele rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo jazdy. W samochodzie znalazły zastosowanie układy elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD), wspomagania siły hamowania (BA), stabilności jazdy (VSA) oraz ruszania na wzniesieni i oczywiści układ zapobiegający blokowaniu kół (ABS). Montowany w pojazdach Hondy system inteligentnego ogranicznika prędkości automatycznie dostosowuje prędkość maksymalną pojazdu do obowiązującego ograniczenia, wykrytego przez system rozpoznawania znaków.

Umiarkowany apetyt na paliwo

Auto jest wygodne i eleganckie. Bardzo dobre właściwości aerodynamiczne to zasługa opływowej, masywnej sylwetki oraz maski w stylu „Solid Wing Face", którą nawiązuje do pozostałych pojazdów gamy. Umieszczone dodatkowo w HR-V trzy panele, znajdujące się pod silnikiem oraz pod przednią oraz tylną podłogą, optymalizują przepływy powietrza. Atutem pojazdu są bardzo dobre światła. W standardzie mamy reflektory z przeprojektowanymi diodowymi światłami do jazdy dziennej. Automatyczne sterowanie światłami drogowymi (HBSS) jest aktywne w trakcie jazdy z prędkością ponad 40 km/h. System automatycznie włącza i wyłącza światła drogowe, zależnie od panujących warunków jazdy.

Dostępna we wnętrzu elektronika ułatwia jazdę i obsługę multimediów w systemie Honda Connect. Korzystając z funkcji ECO Assist jesteśmy informowani o oszczędnej jeździe dzięki zmianie podświetlenie prędkościomierza z białego na zielony. We wnętrzu pojazdu zastosowano bardzo dobrej jakości materiały. Duże wrażenie robi cisza (hałas nie przekracza 65 db) uzyskana dzięki licznym rozwiązaniom wytłumiającym głośne, niskie dźwięki. Szczytem wyrafinowania jest eliminowanie iich sygnałami audio „w przeciwfazie”, emitowanymi przez głośniki, za co odpowiada system aktywnego likwidowania hałasu (ANC).

Podstawowym napędem HR-V jest silnik o pojemności 1.5 l. Jednostka ta ma moc 130 KM (96 kW) i cechuje się wysoka kulturą pracy, a także niskim spalaniem - na poziomie ok. 6,6 l - benzyny na 100 km w cyklu mieszanym Honda HR-V Sport z sześciostopniową przekładnią manualną otrzynała tę samą jednostkę, tyle tylko, że turbodoładowaną. Napęd ma moc 180 KM. Auto przyspiesza do 100 km na godzinę w 7,8 sekundy i porusza z prędkością maksymalną 215 km/h. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi średnio około 6,7 - 7, 1 benzyny l/100 km.

FLESZ - Idzie prawdziwa zima

Czytaj także

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie