Tunel bez wahadła

Redakcja
Przez kilkadziesiąt lat trwały przymiarki do budowy nowego tunelu pod torowiskiem kolejowym, który połączyłby dwie części miasta trochę odcięte przez nasyp - u zbiegu pięciu ulic: Wrocławskiej, Czyżewskiego, Stachiewicza, Radzikowskiego oraz Wybickiego. Wprawdzie jest tam przejazd, ale pozwalający jedynie na ruch wahadłowy; raz jadą pojazdy z jednej strony nasypu, a po zmianie świateł ruch odbywał się od drugiej strony. Z tego powodu po obu stronach tunelu tworzyły się korki, a część kierowców wybierała dłuższą drogę, by ominąć ten przejazd.

W poniedziałek, po raz pierwszy, w wyczekiwany od kilkudziesięciu lat przejazd, samochody z dwóch kierunków wjadą jednocześnie

   Kilka miesięcy temu przystąpiono tam do prac, a w poniedziałek, po raz pierwszy kierowcy będą mogli przejechać nowym tunelem, choć pełnia szczęścia nastąpi najprawdopodobniej za niespełna cztery tygodnie. Początkowo przymierzano się, że przebicie nowego przejazdu pod torami zakończy się 30 listopada, później wykonawca (Budostal 5) sygnalizował, że być może uda mu się zrobić to jeszcze sprawniej - do 30 października. Obecnie - jak się dowiedzieliśmy, realny jest nawet ostani dzień sierpnia.
   W minionych miesiącach przebudowano całkowicie układ drogowy od strony północnej, czyli skrzyżowanie ul. Stachiewicza, Radzikowskiego i Wybickiego, które przesunęło się o kilkadziesiąt metrów w kierunku ul. Radzikowskiego; wcześniej były tam właściwie dwa skrzyżowania obok siebie, z uwagi na usytuowanie tunelu. Teraz nowy tunel znajduje się dokładnie u zbiegu wszystkich tych ulic, a podobna sytuacja powstała po drugiej stronie nasypu, gdyż wychodzi on wprost na ul. Czyżewskiego (dochodzi do niego Wrocławska), gdy poprzednio kierowcy musieli wykonywać dwa skręty.
   Nowy przejazd przez nasyp, z torami kolejowymi na górze (jest to główny szlak PKP w kierunku Katowic) będzie umożliwiał jednoczesną jazdę z obu kierunków, po dwóch pasach w każdym. W sumie jezdnia ma tam 13 metrów szerokości; cały obiekt ma 41 metrów długości. Dopuszczalna wysokość pojazdów, które będą mogły korzystać z tej trasy, wynosi 3,2 metra.
   Po raz pierwszy dla ruchu tunel ma zostać otwarty w poniedziałek; będą jeszcze jednak przez pewien czas ograniczenia, związane z pracami na ul. Wrocławskiej. Za dwa dni z przejazdu będą mogli wprawdzie korzystać wszyscy zmotoryzowani, gdyż otwarta zostanie zarówno ul. Radzikowskiego, Czyżewskiego, Stachiewicza, jak i Wybickiego (w obu kierunkach), ale po przejeździe pod nasypem kierowcy samochodów osobowych będą mogli na razie jechać tylko w ul. Czyżewskiego (także dla tych z Czyżewskiego nakazana będzie wyłącznie jazda przez tunel, natomiast zakazana w kierunku ul. Wrocławskiej). Bez przeszkód ul. Wrocławską pojadą jedynie, i to w obu kierunkach, autobusy komunikacji miejskiej, które od poniedziałku będą już także jeździły nowym tunelem.
   Jednocześnie 5 sierpnia Budostal 5 przystąpi do remontu starego przejazdu, który zostanie przeznaczony wyłącznie dla pieszych, a także rowerzystów. Zmiana obejmie również usytuowanie przystanków autobusowych, gdyż powstają dwa na ul. Wrocławskiej - właśnie na wysokości starego przejazdu, w tym jeden po stronie jednostki wojskowej, gdzie dotychczas przystanku nie było.
   Jest prawdopodobne, że wszystkie prace zakończą się 31 sierpnia i wtedy także kierowcy aut osobowych skorzystają już w pełni z nowego rozwiązania komunikacyjnego.
(J.ŚW)

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie