W Krakowie odkryto wybitne dzieło z epoki manieryzmu

Łukasz Gazur
Wczorajszy wernisaż w Europeum odwiedziły tłumy
Wczorajszy wernisaż w Europeum odwiedziły tłumy fot. Anna Kaczmarz
Sztuka. W Europeum, oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie, można oglądać obraz „Ukamienowanie św. Szczepana”, przypisywany znakomitemu Hansowi van Aachenowi

Konserwacja obrazu, który przechowywany był w kościele św. Szczepana w Krakowie przyniosła niezwykłe odkrycie. - Dzieło to łączymy, dość ostrożnie, z jednym z najwybitniejszych przedstawicieli manieryzmu północnoeuropejskiego - Hansem von Aachenem - mówi Jerzy Żmudziński, który wraz z Beatą Frey-Stec jest kuratorem pokazu w Europeum, przy pl. Sikorskiego.

W przeszłości obraz znajdowało się w nastawie (dekoracji) ołtarzowej nieistniejącej już świątyni pod wezwaniem św. Szczepana, która stała kiedyś przy pl. Szczepańskim (stąd zresztą nazwa placu). Potem dzieło trafiło do obecnie istniejącego kościoła św. Szczepana.

Przy odnawianiu obrazu okazało się, że był on wielokrotnie przemalowywany, przez co w wielu miejscach zatracił pierwotny kształt. Dopiero gdy zdjęto kolejne warstwy malarskie, okazało się, z jakiej klasy dziełem mamy do czynienia.

- Po pierwsze pewne stało się, że mamy do czynienia z dziełem niepolskim, wykazującym podobieństwa z malarstwem rzymskim datowanym około roku 1580. Pewne cechy formalne wskazują, że obraz może być łączony z Hansem von Aachenem - mówi Andrzej Betlej, dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie. Chodzi m.in. o opracowanie górnych partii dzieła, a także kształt niektórych twarzy.

Na obrazie widzimy kamienowanie św. Szczepana, ale - jak zwraca uwagę dyrektor Muzeum Narodowego - możemy obserwować cechy wyróżniające malarstwo epoki manieryzmu. Jest więc tzw. figura serpentinata, czyli nienaturalne wręcz skręcenie ciała przedstawionych postaci, nadające scenie większą dynamikę. Dookoła św. Szczepana tańczą niemal postacie oprawców, ubranych w stylizowane na antyczne stroje, a wszystko utrzymane jest w zimnej i kontrastowej kolorystyce.

- Zwracam uwagę, że przy jednej z dłoni świętego widać autorską poprawkę, czyli tzw. pentimento. A w tle Szawła, czyli św. Pawła. Jego twarz to taka nieformalna sygnatura von Aachena - wyjaśnia Andrzej Betlej.

Dzieło prezentowane jest w Europeum w towarzystwie innych obrazów z epoki. - Jednym z moich marzeń było przygotowanie wystawy manieryzmu. Stąd, gdy nadarzyła się okazja pokazania nowo odkrytego obrazu von Aachena, postanowiliśmy zaprezentować go razem z dwoma pracami innego wybitnego artysty tego okresu, Bartholomeusa Sprangera. Pochodzą ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu i Muzeum Narodowego we Wrocławiu - dodaje dyrektor Betlej.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3