Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W trzy dni od otwarcia

Redakcja
- Czy to prawda, że teraz - w przypadku kupna artykułów spożywczych złej jakości - konsument może złożyć reklamację w sklepie jedynie do trzech dni od zakupu? O ile mi wiadomo, przedtem termin składania reklamacji zależał od rodzaju towaru spożywczego i wahał się od jednego dnia do miesiąca. Jak to więc naprawdę teraz jest? - pyta Janina D.

   Przez wiele lat istotnie terminy reklamowania żywnościowych bubli zależały od rodzaju towaru (od tego, czy był to np. nabiał, czy przetwory warzywne). Terminy te zostały jednak zmienione w styczniu ubiegłego roku - w ramach dostosowywania naszych przepisów do prawa unijnego. Obecnie kwestie te reguluje rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 30 stycznia 2003 r. "w sprawie terminów zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową" (DzU nr 31, poz. 258 z 24 lutego 2003 r.).
   Rozporządzenie to mówi, iż "kupujący traci uprawnienia z tytułu niezgodności towaru żywnościowego z umową, jeżeli nie zawiadomi o tym sprzedawcy niezwłocznie po stwierdzeniu niezgodności towaru z umową, jednak nie później niż - w przypadku towaru paczkowanego - w terminie 3 dni od dnia otwarcia opakowania. Dotyczy to zarówno towarów oznakowanych terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości, jak i tych, dla których nie określa się daty minimalnej trwałości albo terminu przydatności do spożycia (czyli głównie towarów o bardzo długim terminie przydatności, a więc takich, jak np. cukier czy ocet).
   Nasza Czytelniczka ma rację o tyle, że istotnie tylko w terminie 3 dni od dnia sprzedaży lub otrzymania towaru można składać reklamacje towaru - jak to określa rozporządzenie - "sprzedawanego luzem, odmierzanego w miejscu zakupu lub dostarczanego do miejsca zamieszkania kupującego".
   Ważne jest, że złożenie reklamacji (czyli - jak to określają nowe przepisy - zawiadomienia o stwierdzeniu niezgodności z umową) powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia (warunek ten nie odnosi się do towarów, dla których nie została ustalona data minimalnej trwałości lub termin przydatności do spożycia).
   Przy okazji warto przypomnieć, że data minimalnej trwałości to data, do której prawidłowo przechowywany lub transportowany środek spożywczy zachowuje pełne właściwości fizyczne, chemiczne, mikrobiologiczne i organoleptyczne. Właściwie przechowywany i zjedzony np. dzień czy dwa po tej dacie produkt nie powinien raczej nikomu zaszkodzić, lecz wyrób taki nie ma już prawa być oferowany klientom w sklepie. Termin przydatności do spożycia to termin, po upływie którego środek spożywczy traci przydatność do spożycia; termin ten jest stosowany do oznaczania środków spożywczych nietrwałych mikrobiologicznie, łatwo psujących się; podany na opakowaniu termin powinien być poprzedzony określeniem "należy spożyć do:". (WES)
   

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski