Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W tym roku zacznie się rewolucja komunikacyjna w centrum miasta

Piotr Tymczak
Tak mają wyglądać po przebudowie ulice wzdłuż Plant Krakowskich
Tak mają wyglądać po przebudowie ulice wzdłuż Plant Krakowskich wizualizacja: ZIKiT
Transport. Wzdłuż Plant jeden pas ruchu ma zostać zamieniony w ścieżkę dla rowerzystów. Już w styczniu urzędnicy chcą ogłosić przetarg.

Krakowianie wreszcie doczekają się przy Plantach wymiany torowisk, które są w katastrofalnym stanie. Przy okazji urzędnicy chcą przebudować ulice tak, by ograniczyć na nich ruch samochodowy. Sposobem na to ma być wprowadzenie ruchu w jednym kierunku.

Torowiska wzdłuż Plant, na odcinku od ul. Piłsudskiego do ul. Długiej, są w takim stanie, że kierujący tramwajami jadą jak najwolniej, aby pojazdy nie wypadły z szyn. Ich remont urzędnicy planowali już w zeszłym roku. Nie doczekali się jednak unijnej dotacji na ten cel. Zabrakło też pieniędzy w kasie miasta. Udało się je wygospodarować jedynie na zmodernizowanie torów na ul. Na Zjeździe.

Zakończenie finansowania tej inwestycji jest zapisane w ramach ponad 39,6 mln zł, które prezydent umieścił w projekcie budżetu na ten rok - na modernizację torowisk(w tej kwocie uwzględniono 17,7 mln zł, planowane jako wsparcie ze środków unijnych). Pieniądze mają być głównie przeznaczone na wyremontowanie torów wzdłuż ul. Podwale i ul. Dunajewskiego oraz węzła Dominikańska - św. Gertrudy.

Elegancja wokół Plant

Inwestycje mają być realizowane etapami, żeby nie doszło do paraliżu komunikacyjnego. W pierwszej kolejności ma zostać przebudowane torowisko od ul. Piłsudskiego do Karmelickiej w okresie kwiecień - czerwiec. Później ma być wyremontowany odcinek Karmelicka - Długa - od czerwca do września.

- Szczególnie na tych odcinkach torowiska są w stanie tragicznym. Jestem przekonany, że w ramach poprawek do budżetu radni nie będą odbierać pieniędzy na te remonty. To są za poważne zadania, powinienem otrzymać wsparcie - mówi Jerzy Marcinko, dyrektor Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Przyznaje, że zamierza ogłosić przetarg na prace jeszcze przed uchwaleniem przez Radę Miasta tegorocznego budżetu. - Rozstrzygnięcie przetargu może jednak nastąpić, gdy będą zagwarantowane pieniądze w budżecie - zaznacza dyr. Marcinko.

Wraz z modernizacją torowisk mają zostać przebudowane całe ulice, tak jak to zrobiono niedawno podczas remontu ul. Mogilskiej. W przypadku ulic wzdłuż Plant urzędnicy chcą je przystosować do wprowadzenia na nich ruchu jednokierunkowego dla samochodów.

Nowe torowisko ma być położone na środku ulicy, ale wyżej niż dotychczas, na specjalnie przygotowanym wzniesieniu. Planowana jest również ścieżka rowerowa o szerokości 1,5 metra na pasie, który obecnie służy samochodom i znajduje się bliżej Plant. Pas znajdujący się najdalej od nich ma być przeznaczony dla samochodów. Projekt przewiduje też szerokie chodniki - tak od strony Plant, jak i naprzeciw od strony kamienic.

- Chcemy wykonać ulice w wysokim standardzie, aby powstał kolejny elegancki fragment miasta - podkreśla dyrektor Marcinko.

Zdążyć na Dni Młodzieży

Przypomnijmy, że wiosną 2013 r. urzędnicy z ZIKiT zaprezentowali projekt rewolucyjnych zmian organizacji ruchu w centrum Krakowa. Proponowali, by wokół Plant kierowcy poruszali się tylko w jednym kierunku - przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.

Przekonywali, że dzięki takim ograniczeniom udałoby się wyeliminować ruch tranzytowy przez I obwodnicę i zmniejszyć emisję spalin o kilkanaście procent.

Szybko okazało się jednak, że zarówno wśród mieszkańców, jak i radnych jest wielu przeciwników tej koncepcji. Prezydent Krakowa wycofał się więc z jej wdrażania. Teraz przy okazji remontów urzędnicy chcą tak przystosować część obwodnicy wokół Plant, aby krakowianie mogli sprawdzić proponowane rozwiązanie na razie na ulicach: Podwale i Dunajewskiego.

Jeżeli chodzi o kolejny odcinek, czyli modernizację torowiska na ul. Basztowej, w tym roku planujemy jedynie przygotowanie inwestycji (podobnie jak kilku innych - patrz ramka), polegające na opracowaniu projektu i zdobyciu pozwolenia na budowę. Nie jest jednak przesądzone, że będzie to zadanie realizowane jako trzecie w kolejności.

- Jeśli okaże się, że Światowe Dni Młodzieży odbędą się na Błoniach, to będziemy chcieli jak najszybciej wyremontować torowiska wzdłuż ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki - informuje dyrektor Marcinko.

W przypadku tej inwestycji na ten rok zaplanowano podjęcie działań zmierzających do uzyskania pozwolenia na budowę. Jeżeli zostanie ono wydane, można by wykorzystać część zaoszczędzonych pieniędzy albo środków zapisanych na kolejny rok, i zacząć prace już jesienią. W tym przypadku ważne będzie, aby zdążyć przed Światowymi Dniami Młodzieży zaplanowanymi na II połowę lipca 2016 r.

Plany inwestycji na 2015 rok

- modernizacja torowiska na ul. Podwale na odcinku od skrzyżowania z ul. Karmelicką do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego.

- modernizacja torowiska na ul. Dunajewskiego - od teatru Bagatela do budynku LOT-u.

- modernizacja Węzła rozjazdów Dominikańska - Św. Gertrudy

- przygotowanie remontu torowiska na ul. Basztowej na odcinku od skrzyżowania Basztowa - Pawia - Westerplatte - Lubicz do skrzyżowania Basztowa - Długa.

- przygotowanie remontu torowiska na ul. Zwierzynieckiej i ul. Kościuszki na odcinku od rozjazdu "Filharmonia" wraz z przebudową pętli tramwajowej "Salwator".

- przygotowanie remontu układu torowego w węźle rozjazdów Ronda Kocmyrzowskiego.

- przygotowanie modernizacji Węzła rozjazdów "Dworcowa" .

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski