MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wakacyjny smog

Redakcja
No, właśnie. Jeśli nie chcemy ciągnąć za sobą miejskiego smogu, to układy wydechowe naszych aut muszą być w absolutnym porządku. Jak wykazują badania, ponad połowa zanieczyszczeń samochodowych powodowana jest tylko przez 10% pojazdów. Uzmysławia to, jak wielkich szkód może narobić niesprawny katalizator, przerdzewiały tłumik, urwana rura wydechowa. Najczęstszym powodem wszelkich niesprawności w tym zakresie jest oczywiście korozja, ale nie bez znaczenia jest kiepski stan dróg (wyboje, dziury w jezdniach, itp.) mogący powodować uszkodzenia mechaniczne.

 (B)

Wakacje. A to oznacza wzmożony ruch na szosach, korki na drogach dojazdowych do znanych miejscowości letniskowych, ruch na tamtejszych parkingach. Wszyscy opuszczamy miasta w poszukiwaniu czystego powietrza i słońca. Jeśli jednak nie zadbamy należycie o stan techniczny naszych pojazdów to...
 Kiedy nie pracuje właściwie katalizator, do atmosfery w sposób niewidoczny przedostają się z układu wydechowego auta szkodliwe substancje, które mogą poważnie zanieczyścić środowisko naturalne. Symptomami niesprawności katalizatora są m.in. sławetna woń zgniłych jaj utrzymująca się długo, nawet po rozgrzaniu silnika, trudności w uruchomieniu samochodu, pogarszające się przyspieszenie, utrata mocy przy prędkości powyżej 80 km/h i zwiększone zużycie paliwa.
 Skąd takie objawy? Przyczyn niesprawności katalizatora również może być kilka. Pierwsza ich grupa to uszkodzenia mechaniczne. Powstają zwykle podczas uderzeń twardych przedmiotów w podwozie auta podczas szybkiej jazdy (np. kamieni) lub w czasie jazdy po nierównościach, kiedy się o nie zawadzi, a także przez nieumiejętne podjeżdżanie, a częściej zjeżdżanie z wysokich krawężników, co w miastach jest zjawiskiem dość powszechnym.
 Zdarza się również, że rdzeń katalizatora zostanie dosłownie "stopiony", jeśli dojdzie do jego kontaktu z nie spalonym paliwem. Taka sytuacja może się zdarzyć wówczas, gdy jedziemy samochodem do całkowitego wyczerpania paliwa w zbiorniku (stąd zalecenia producentów samochodów częstszego tankowania), kiedy uruchamiamy nasz pojazd pchając go lub ciągnąć na holu, albo kiedy nastąpi defekt zapłonu lub gaźnika.
 Na dodatek często dochodzi wtedy do uszkodzenia sondy Lambda, kontrolującej mieszanie paliwa i powietrza, co sprawia, że katalizator nie spełnia należycie swojej roli. Rzadziej dochodzi do uszkodzeń spowodowanych użyciem nieodpowiedniego, tj. zawierającego ołów, paliwa.
 Niektóre z tych problemów mogą być rozwiązane szybko i niedrogo. Inne, kiedy zdarzy się np. uszkodzenie katalizatora, kończą się dość kosztowną wymianą niesprawnego elementu.

 Aby katalizator utrzymywać długo w należytym "zdrowiu", trzeba stosować się do następujących reguł:
1. nigdy nie zapalać samochodu "na pych"
2. nigdy nie jechać do całkowitego wyczerpania paliwa w zbiorniku
3. zawsze używać paliwa bezołowiowego
4. unikać jazd na krótkich odcinkach (to powoduje kondensację gazów w układzie wydechowym, a w efekcie przyspieszoną korozję metalowych części).
5. poddawać samochód regularnym przeglądom.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski