* Jeżeli wycieczka została zorganizowana w sposób odbiegający od ustalonego w umowie - możemy złożyć reklamację u organizatora turystyki. Jeżeli nie ustosunkuje się on do reklamacji na piśmie w terminie 30 dni od dnia zakończenia wycieczki, a w wypadku zgłoszenia reklamacji dopiero po zakończeniu imprezy turystycznej - w terminie 30 dni od jej złożenia, uważa się, że uznał reklamację za uzasadnioną.
* W przypadku reklamacji usług pralniczych, fryzjerskich, itp. nie ma specjalnych przepisów chroniących zamawiających. Na podstawie kodeksu cywilnego konsument może zażądać od wykonawcy naprawy usługi i wyznaczyć termin na dokonanie tej czynności. Jeżeli przedsiębiorca nie usunie wady w wyznaczonym przez nas czasie lub nie jest to możliwe z innych przyczyn - mamy prawo odstąpić od umowy i zażądać zwrotu zapłaconej kwoty. Ale odstąpienie od umowy jest możliwe tylko wówczas, jeśli wada jest istotna. Dodatkowo, jeżeli w związku z wadliwym wykonaniem usługi narażeni zostaliśmy na dodatkowe koszty, np. skorzystanie z usług innego przedsiębiorcy - mamy prawo domagać się odszkodowania. Aby udowodnić poniesioną szkodę i wystąpić o odszkodowanie, konieczne jednak są rachunki.
* W każdym zakładzie usługowym cennik musi być uwidoczniony w miejscu ogólnodostępnym. W przypadku sprzedaży produktów związanych z działalnością (np. kosmetyków u fryzjera czy w gabinecie kosmetycznym), towary te powinny być bezpośrednio oznaczone ceną oraz wywieszką cenową.
* Zgłoszoną przez konsumenta reklamację towaru, niebudzącą wątpliwości, sprzedawca powinien załatwić od ręki. Jeśli nie jest możliwe załatwienie sprawy od razu - ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji na piśmie oraz poinformować konsumenta w ciągu 14 dni kalendarzowych o tym, czy uznał ją za uzasadnioną, czy nie oraz w jaki sposób ma zamiar ją załatwić. Brak takiej informacji uważa się za uznanie żądań klienta za uzasadnione.
* Skargi na działalność firm wysyłkowych, przysyłających adresatom np. kłamliwe informacje o wielkiej wygranej, uzależnionej najczęściej od nabycia ich produktów, można kierować do: Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa; Biura Generalnego Inspektora Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa bądź do terenowych klubów Federacji Konsumentów. (I)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?