Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Wieliczka. Gmina zabezpieczy autobus do Podstolic. To nie koniec zmian w komunikacji zbiorowej

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Od stycznia obsługę linii S1 (Wieliczka - Podstolice) przejmą zielone autobusy Wielickiej Spółki Transportowej
Od stycznia obsługę linii S1 (Wieliczka - Podstolice) przejmą zielone autobusy Wielickiej Spółki Transportowej fot. Jolanta Białek
Z początkiem 2021 roku nastąpią duże zmiany w kursach Autobusowych Linii Dowozowych (ALD) działających pod szyldem spółki Koleje Małopolskie. Od stycznia zapowiedziano likwidację „kolejowego” autobusu S1 (Wieliczka – Grabówki - Podstolice – Wrząsowice). Niedługo potem, najprawdopodobniej od lutego 2021 trasy pozostałych trzech takich linii (D1, B1, R1) mają zostać wydłużone poza gminę Wieliczka, m.in. w rejon Myślenic i Dobczyc. Trwają rozmowy, by projekt ten nie przyniósł zmniejszenia ilości kursów autobusów w gminie Wieliczka.

FLESZ - Oferty pracy znikają z rynku

Pismo od Kolei Małopolskich (KM) o zamiarze likwidacji od początku stycznia 2021 linii S1 dotarło do magistratu w Wieliczce w połowie grudnia. O sprawie poinformowano m.in. podczas ostatniej sesji wielickiej Rady Miejskiej. W Podstolicach zapanowała panika, bo autobus S1 jest dla mieszkańców tej miejscowości jedynym transportem zbiorowym.

Wieliccy urzędnicy zapewniają, że mieszkańcy rejonu Podstolic nie zostaną bez komunikacji.

- Gmina przejmie obsługę tej trasy. Od początku stycznia na linii S1 będzie kursował wielicki solaris. Trasa linii zostanie skrócona do Podstolic. Jednocześnie rozkład jazdy będzie korzystniejszy dla mieszkańców, bo planujemy dołożenie kursów, których obecnie jest tam zbyt mało (pod egidą Kolei Małopolskich S1 ma dziennie po 9 przejazdów – red.)

- powiedział nam Krzysztof Kałuża, dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta w Wieliczce.

Z kolei od lutego przyszłego roku spółka KM zapowiada uruchomienie autobusów relacji: Wieliczka – Myślenice, Wieliczka – Dobczyce, Wieliczka – Łapanów. Chodzi o wydłużenie w te rejony „kolejowych” autobusów, które od grudnia 2014 roku dowożą do pociągu mieszkańców gminy Wieliczka. Teraz linia D1 (Wieliczka – Dobranowice – Hucisko) ma kursować aż do Łapanowa, linia B1 (Wieliczka – Byszyce) – do Myślenic, a linia R1 (Wieliczka – Grajów) – do Dobczyc.

Wydłużenie tras łączy się jednak z ograniczeniem liczby kursów autobusów. Z przymiarek wynika, że tzw. linie kolejowe mają wtedy jeździć średnio co dwie godziny, dziennie ma być po około sześć kursów.

Dla mieszkańców gminy Wieliczka nie będzie to korzystne rozwiązanie, ponieważ obecnie linie D1, B1 i R1 mają dziennie po 18 kursów, jeżdżą średnio co godzinę. Dlatego, jak mówi wiceburmistrz Wieliczki ds. inwestycji Piotr Krupa, trwają rozmowy z Kolejami Małopolskimi, by linie do Byszyc, Grajowa i Dobranowic jeździły w przyszłym roku w wielickim rejonie z podobną częstotliwością jak obecnie, z wydłużeniem kilku wybranych kursów do ościennych powiatów. Z informacji na dziś wynika, że kolejowa spółka jest skłonna przystać na takie rozwiązanie.

Jest dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dla województwa małopolskiego oraz dla Wieliczki. Ta gmina dopłaca do komunikacji publicznej rocznie ponad 11 mln zł

Województwo małopolskie (Urząd Marszałkowski) otrzyma w 2021 roku z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych dotację w wysokości blisko 9,5 mln zł. To pieniądze na wydłużenie linii D1, B1 i R1 oraz utrzymanie lub uruchomienie w regionie kilkunastu innych linii autobusowych.

Wieliczce przyznano z FRPA ponad 1,6 mln zł dofinansowania. Fundusze te pokryją część kosztów funkcjonowania w przyszłym roku sześciu z ośmiu linii autobusowych obsługiwanych przez Wielicką Spółkę Transportową.

- Do dofinansowania zgłosiliśmy wszystkie gminne linie prócz D2 i Z1. Wynika to z tego, że D2 i Z1 kursują także w niektóre rejony gmin Gdów oraz Biskupice i przy uzyskaniu dotacji nie mogłyby zabierać stamtąd pasażerów (takie są zasady FRPA – red.)

- wyjaśnia Krzysztof Kałuża.

Dofinansowanie z funduszu autobusowego pokryje ok. 35 proc. kosztów funkcjonowania gminnej wielickiej komunikacji (osiem linii: linie: B2, D2, G1, G3, J1, R2, W1, Z1) w kolejnych 12 miesiącach.

Jak podaje burmistrz Wieliczki Artur Kozioł, gmina dopłaca obecnie (w roku 2020) do komunikacji zbiorowej rocznie w sumie ponad 11,1 mln zł:

  • 4,344 mln zł do wielickiej komunikacji publicznej (zielone solarisy)
  • 4,339 mln zł do autobusów MPK (w ramach komunikacji aglomeracyjnej)
  • 2,5 mln zł do autobusów „kolejowych”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski