Wieliczka. MPK do Podstolic? Mieszkańcy chcą wydłużenia trasy [28.01.]

Jolanta Białek
Jolanta Białek
Linia 314 kursuje od 12 listopada 2019. Zarząd Transportu Publicznego przymierza się do korekty jej krakowskiej trasy. Z kolei wieliczanie proponują wydłużenie przejazdu tego autobusu do Raciborska
Linia 314 kursuje od 12 listopada 2019. Zarząd Transportu Publicznego przymierza się do korekty jej krakowskiej trasy. Z kolei wieliczanie proponują wydłużenie przejazdu tego autobusu do Raciborska UMiG Wieliczka
Kraków proponuje „zamienić” trasy linii 204 i 314 na odcinku przy nowym szpitalu w Prokocimiu. Z kolei mieszkańcy apelują o wydłużenie przejazdu linii 314 do Raciborska, a 214 do Podstolic. Zmiany mogą wejść w życie wiosną br.

FLESZ - Elektryczne samoloty nadlatują. Hybrydy na polskim niebie

Trasa linii 314 (Wieliczka – Osiedle Podwawelskie) z pominięciem przystanku przy nowej siedzibie szpitala, ma przyśpieszyć przejazd autobusu. Natomiast „puszczenie” przy lecznicy linii 204 (Wieliczka – Czerwone Maki) byłoby związane także, jak proponuje Kraków – ze zwiększeniem częstotliwości weekendowych kursów tego autobusu.

By projekt ten wszedł w życie - a Kraków chciałby by stało się to jak najszybciej - wymagana jest zgoda Wieliczki. Piotr Krupa, wiceburmistrz Wieliczki mówi, że tej akceptacji na razie nie ma. - Dajemy sobie jeszcze czas na przyjrzenie się sytuacji. Decyzję czy zamienić trasy linii 314 i 204 przy szpitalu podejmiemy pod koniec lutego – powiedział nam Krupa.

Linię 314 uruchomiono w listopadzie 2019. Nowe połączenie miało odciążyć oblegany autobus 304 (Wieliczka – Dworzec Główny Zachód), co na razie udało się tylko częściowo. Linia 314 ma swoich zwolenników, ale „304” nadal jest zatłoczona.

Pomysły odnośnie lepszego wykorzystania linii 314 zgłaszają także mieszkańcy.

„(…) Na odcinku od przystanku Wieliczka os. Asnyka do Wieliczka Centrum autobus zazwyczaj kursuje pusty. „314” jedzie tam „pod prąd” w stosunku do linii 304, a nikt przecież nie pojedzie dookoła z przystanku przy Kopalni Soli w stronę Krakowa. Czy nie lepiej zamiast odcinka od os. Asnyka skierować autobus drogą 964 przez Rożnową i Pawlikowice do pętli w Raciborsku? Mieszkańcy południowej części gminy uzyskaliby autobus do Krakowa, którego teraz brak” - pisze do naszej redakcji pan Łukasz z Wieliczki.

Zaznacza on także, że na obecnej trasie przez Wieliczkę „autobus 314 jest narażony na wszystkie możliwe korki, co powoduje, że w godzinach szczytu jest mocno opóźniony”.

W wielickim magistracie usłyszeliśmy, że pomysł wydłużenia linii 314 do Raciborska jest sensowny, ale nie wiadomo czy do realizacji. - Wrócimy do tematu z końcem lutego – twierdzi Piotr Krupa.

Z kolei mieszkańcy Podstolic proszą już od pewnego czasu o wydłużenie do tej miejscowości kursów linii 214 (Borek Fałęcki – Grabówki).

- Odbyła się pierwsza wizja w terenie. Szerokość ulicy jest odpowiednia, problem stanowi natomiast miejsce zawracania autobusu i widoczna pochyłość terenu. Potrzebne są szczegółowe analizy. Czy uda się wydłużyć „214”, powinno być wiadomo w połowie lutego – powiedział nam Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mieszkaniec Jankówki
18 lutego, 18:35, Gość:

dajcie 314 do Jankówki, bo to R2 to nie wypał jakiś

Napewno gdyby jeździł przez Jankówkę, to by ludzie jeździli. Proszę rozmyslić ten temat.

G
Gość

dajcie 314 do Jankówki, bo to R2 to nie wypał jakiś

G
Gość

Nie mam zielonego pojęcia dlaczego MPK siegą tylko północy gminy, tam linie podmiejskie jeżdżą Co 30min a całe południe pozbawione jakiegokolwiek połączenia z Krakowem i skazane na linie kolejowe jedzące tylko do Wieliczki bez integracji biletów z MPK (o D2 R2 nawet nie wspominam bo chyba wszyscy widzą ze te linie to jakaś pomyłka), jesli pojawia się taka możliwosc jak przedłużenie bez większych problemów Lini 314 bo droga nie sprawia zadnego problemu to gmina powinna jak najbardziej to poprzeć a nawet zaproponować trasę do następnej możliwej petli, gdzie kończy się R1 wtedy w końcu dojeżdżał by tam normalny autobus a nie busik kolejowy kursujący raz na godzinę (zamysl tych Linii to przesiadka na pociąg a korzysta z tego garstka osób bo i tak prawie wszyscy przesiadają się w centrum na MPK)

G
Gość
29 stycznia, 20:40, Gość:

Mam nadzieję, że Wieliczka normalnie się zgodzi. Bo to kpina że wszystko jest przygotowane pod MPK, a go nie ma na odcinku Kraków-Raciborsko i mieszkańcy są skazani na jakieś busy które w ogóle nie powinny jeździć bo dawno skończyły się ich czasy świetności i stwarzają nie tylko zagrożenie dla środowiska ale również dla osób które są zmuszone nimi się poruszać, nie licząc cen które przewoźnicy sobie życzą: Pawlikowice-Kraków 5,50, Pawlikowice 3,50? Nie dziwie się, że wiele osób z okolicy woli wybrać samochód zamiast tego czegoś... Nie licząc o ich super harmonogramie, gdzie bus nie potrafi czasem przyjechać. Co do R1 i D2 to może i pomysł dobry, ale niestety częstotliwość tego nie powala, jeżdżą o podobnych porach do tego co godzinę, osobne bilety obowiązują (co jest dla mnie niezrozumiałe), no i jeżdżą tylko do Wieliczki, więc jeśli ktoś chce się dostać do Krakowa to musi się przesiadać. Mamy 2020 gdzie sprawy komunikacji nie powinny stanowić problemu, a jest zupełnie odwrotnie. Cieszę się przynajmniej że powoli coś zaczyna się dziać w tą stronę dla wiosek, w których też mieszkają ludzie i chcieliby dostać się do miasta jak ludzie a nie jak bydło w przewoźnikach typu FB. Nie rozumiem w ogóle nad czym tu się zastanawiać... coś jest potrzebne i są do tego stworzone warunki wystarczy tylko puścić.

Pawlikowice-Wieliczka 3,50*

G
Gość

Mam nadzieję, że Wieliczka normalnie się zgodzi. Bo to kpina że wszystko jest przygotowane pod MPK, a go nie ma na odcinku Kraków-Raciborsko i mieszkańcy są skazani na jakieś busy które w ogóle nie powinny jeździć bo dawno skończyły się ich czasy świetności i stwarzają nie tylko zagrożenie dla środowiska ale również dla osób które są zmuszone nimi się poruszać, nie licząc cen które przewoźnicy sobie życzą: Pawlikowice-Kraków 5,50, Pawlikowice 3,50? Nie dziwie się, że wiele osób z okolicy woli wybrać samochód zamiast tego czegoś... Nie licząc o ich super harmonogramie, gdzie bus nie potrafi czasem przyjechać. Co do R1 i D2 to może i pomysł dobry, ale niestety częstotliwość tego nie powala, jeżdżą o podobnych porach do tego co godzinę, osobne bilety obowiązują (co jest dla mnie niezrozumiałe), no i jeżdżą tylko do Wieliczki, więc jeśli ktoś chce się dostać do Krakowa to musi się przesiadać. Mamy 2020 gdzie sprawy komunikacji nie powinny stanowić problemu, a jest zupełnie odwrotnie. Cieszę się przynajmniej że powoli coś zaczyna się dziać w tą stronę dla wiosek, w których też mieszkają ludzie i chcieliby dostać się do miasta jak ludzie a nie jak bydło w przewoźnikach typu FB. Nie rozumiem w ogóle nad czym tu się zastanawiać... coś jest potrzebne i są do tego stworzone warunki wystarczy tylko puścić.

G
Gość
28 stycznia, 02:27, Gość:

Z Woli batorskiej Zabierzowa Bocheńskiego Woli zabierzowskiej autobusy kursują co dwie godziny jak za komuny ale za to mamy Fundacja zamek

28 stycznia, 7:18, Gość:

A mają wozić powietrze pachołku pisu ?

Jak nie było MPK busy jeździły co 20 minut MPK wykończyła busy pachołku PO A to władza Niepołomic sprowadziła autobusy MPK burmistrz jest członkiem Platformy Obywatelskiej

G
Gość
28 stycznia, 07:56, ja:

kiedy Burmistrz Wieliczki weźmie się za budowę obiecanych parkingów? Widzę, że Kozioł poszedł drogą nowych kolegów partyjnych z PO i już nie spełnia obietnic wyborczych. Jak był w PiSie to działał prężnie. Teraz osiadł na laurach i sabotuje samorząd wg. rozkazów totalnej oPOzycji

Hahaha. Tak Pis zawsze działa prężnie. Jak wróci Wieliczka wsatnie z kolan ??

Trolle pisu znak, ze wybory blisko

j
ja

kiedy Burmistrz Wieliczki weźmie się za budowę obiecanych parkingów? Widzę, że Kozioł poszedł drogą nowych kolegów partyjnych z PO i już nie spełnia obietnic wyborczych. Jak był w PiSie to działał prężnie. Teraz osiadł na laurach i sabotuje samorząd wg. rozkazów totalnej oPOzycji

G
Gość
28 stycznia, 07:06, Gość:

Może najpierw trzeba wybudować pętlę autobusową ,która będzie spełniać wymogi bezpieczeństwa dla mieszkańców i użytkowników dróg, bo ta " niby pętla" przy ulicy Piłsudskiego z taką ilością autobusów nie posiada odpowiedniej infrastruktury i stwarza zagrożenie. Umiejscowienie jej w tak małej odległości od budynków mieszkalnych nie spełnia norm bezpieczeństwa!

A możesz wskazać te normy ?

G
Gość

Może najpierw trzeba wybudować pętlę autobusową ,która będzie spełniać wymogi bezpieczeństwa dla mieszkańców i użytkowników dróg, bo ta " niby pętla" przy ulicy Piłsudskiego z taką ilością autobusów nie posiada odpowiedniej infrastruktury i stwarza zagrożenie. Umiejscowienie jej w tak małej odległości od budynków mieszkalnych nie spełnia norm bezpieczeństwa!

p
podstolice
27 stycznia, ‎18‎:‎21, Gość:

pochyłość terenu to pół biedy, gdyż te autobusy posiadają silniki o dużej mocy. Najgorsze jest, gdy jezdnia jest zbyt wąska (zwłaszcza gdyby miał się mijać autobus z autobusem) i brak możliwości zawracania na pętli.

Nie lepiej wydłużyć kurs autobusu 107 do Podstolic?

G
Gość

Z Woli batorskiej Zabierzowa Bocheńskiego Woli zabierzowskiej autobusy kursują co dwie godziny jak za komuny ale za to mamy Fundacja zamek

G
Gość

jeśli 314 ma być wydłużone poza Wieliczkę to najelpiej zrobić to do Grajowa na pętle pod boiskiem, za raciborskiem to dosłownie 10mim a cała miejscowość zyskała by autobus do Krakowa, chętnych w Grajowie napewno by nie brakło, (na razie wszyscy skazani są na R1)

G
Gość

Zmienicie jeszcze trochę linie 314 a potem wytłumaczcie proszę jak całkiem inna trasa ma odciążyć 304. Wg nie rozumiem pomysłu odciazania lini, mieszkańcy od lat proszą nie o odciazajace linie a o zwiększenie częstotliwości kursów lub wielkości autobusów, czemu szukacie innych rozwiązań kiedy są prostsze?

G
Gość

pochyłość terenu to pół biedy, gdyż te autobusy posiadają silniki o dużej mocy. Najgorsze jest, gdy jezdnia jest zbyt wąska (zwłaszcza gdyby miał się mijać autobus z autobusem) i brak możliwości zawracania na pętli.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3