Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytek na sprzedaż

Redakcja
Zrekonstruowany tramwaj nie jeździł po Krakowie, lecz po Szczecinie. Wykonany został prawie w całości z oryginalnych części. Ma np. uchylane szybki, takie jakie stosowano w pierwszych egzemplarzach (potem montowano już opuszczane). - Trudno już znaleźć takie części - mówi prezes Dudek.

Czy opuści Kraków?

 Miejski Zakład Naprawy Tramwajów wykonał rekonstrukcję zabytkowego tramwaju z 1949 roku, typu "N". Najchętniej sprzedałby go Muzeum Inżynierii Miejskiej, które nie ma jednak na ten cel pieniędzy. - Będziemy musieli oddać go więc w inne ręce, chociaż najbardziej zależałoby nam na tym, aby ten tramwaj pozostał w Krakowie. Dla odbiorcy krakowskiego moglibyśmy dać mniejszą cenę, np. 550 tys. złotych - mówi Marian Dudek, prezes Miejskiego Zakładu Naprawy Tramwajów.
 Tramwaje typu "N" jeździły w Polsce od 1949 roku do końca lat osiemdziesiątych. Zaprojektowano je w Niemczech. "N" pojawiło się w ich nazwie dlatego, że były to pierwsze wagony o tzw. normalnym rozstawie szyn; wcześniej jeździły tylko wąskotorowe. Zrekonstruowany pojazd dostosowany został do współczesnych warunków; ma np. dodatkowe oświetlenie.
 Miejski Zakład Naprawy Tramwajów jest jedyną w Europie Wschodniej firmą, która wykonuje rekonstrukcje zabytkowych tramwajów. Po porady dotyczące szczegółów technicznych przyjeżdżają tu specjaliści np. ze Szwecji czy Austrii. - Pracują u nas jeszcze rzemieślnicy, którzy naprawiali dawne tramwaje. Kiedy ich zabraknie - nie będziemy już w stanie wykonać takich rekonstrukcji - ubolewa Marian Dudek.
 W Miejskim Zakładzie Naprawy Tramwajów działa jeszcze stolarnia z takimi urządzeniami, jakimi posługiwano się dawniej przy naprawie wagonów. Największy problem to znalezienie dobrego drewna potrzebnego nie tylko do konstrukcji, ale także do wyposażenia pojazdów. Drewno musi przeleżeć kilka sezonów, aby było odpowiednio suche. Nie osiągnie się tego efektu w suszarni; drewno jest wtedy słabe i może pękać. Do konstrukcji tramwajów używa się najczęściej dębu, wyposażenie może być z mahoniu, jesionu, orzecha.
 W Niemczech znajduje się obecnie 5 zabytkowych wagonów zrekonstruowanych w krakowskim zakładzie. Jeden z nich został podarowany Norymberdze przez władze naszego miasta, inne zakupiły niemieckie firmy i przekazały do muzeum. Zabytkowy tramwaj z Krakowa ma także warszawskie przedsiębiorstwo komunikacyjne. Otrzymało go w prezencie od firmy, która produkowała dla niego nowoczesne wagony. - Zdarza się, że jeśli składane jest duże zamówienie na produkcję, firma, która je otrzymała, dorzuca jeszcze jeden zabytkowy wagon - wyjaśnia prezes Marian Dudek.
 Zabytkowe wagony zamawiane są także z okazji jubileuszy przedsiębiorstw komunikacyjnych. Zrekonstruowanymi tramwajami zainteresowała się cztery lata temu słynna cukiernicza firma z Warszawy; jej przedstawiciele chcieli wykorzystać wagon do obwoźnej sprzedaży pączków; potem jednak zrezygnowali z tego pomysłu.

(AM)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski