Zadbaj o sen, zajmuje Ci jedną trzecią życia

(SAW)
By zdrowo spać, codzienne problemy zostaw za drzwiami sypialni
By zdrowo spać, codzienne problemy zostaw za drzwiami sypialni Fot. 123RF
Poradnik. Według datującego się od starożytności systemu medycyny indyjskiej, najzdrowsze jest spanie na lewym boku.

Przesypiamy (a przynajmniej powinniśmy) jedną trzecią życia. To wystarczająco dużo, by zainteresować się jakością snu.

Jak czas snu wykorzystać z pożytkiem dla zdrowia i ogólnego samopoczucia? Przede wszystkim odpowiednio się... przygotować: wprowadzić do swojego planu dnia kilka zasad, które sprawią, że rano będziemy budzić się wypoczęci.

1. Zaplanuj kolejny dzień!
O tym, że stres wpływa negatywnie na odpoczynek wiedzą chyba wszyscy. Warto więc problemy zostawiać za drzwiami sypialni. Jak to zrobić?

Jedną z dobrych metod jest wcześniejsze planowanie zadań na kolejny dzień. Świadomość, że wszystko mamy „pod kontrolą” obniża poziom stresu i poprawia samopoczucie. Na zakończenie pracy lub wieczorem wynotuj listę zadań na następny dzień i nie myśl o nich tuż przed zaśnięciem. Kiedy następnego dnia czekają Cię trudne wyzwania i stresujące sytuacje, myślenie o nich jest zabójcze dla snu.

2. Sen lubi porządek!
Aby się wysypiać, dobrze jest przyzwyczaić organizm do stałej pory snu. Jeśli masz problem z zasypianiem, zrezygnuj z drzemek w środku dnia (czasami nawet „przymknięcie” oczu dosłownie na kwadrans może „rozwalić” całą noc) a do łóżka kładź się o stałej porze, najlepiej przed północą.

Warto też wprowadzić stałą porę pobudek. Jeżeli w tygodniu wstajesz o godz. 7, w weekendy nie śpij do 12. Spanie na zapas i odsypianie rozregulowuje organizm i sprawia, że później w tygodniu trudno nam się obudzić.

3. Zjedz lekką kolację!
Nie jedz tuż przed snem, niech Twój żołądek w nocy też odpocznie. Idealnym rozwiązaniem jest wczesna, lekkostrawna kolacja. Tuż przed snem warto za to wypić coś ciepłego. Na dobry sen najlepiej wpłynie ciepłe mleko z miodem lub herbatka ziołowa.

Na kilka godzin przed snem zrezygnuj z kawy, czarnej herbaty i alkoholu. Ten ostatni może, co prawda, zasypianie przyspieszyć, sprawi jednak, że nasz sen będzie płytki i w konsekwencji obudzimy się zmęczeni.

4. Odpocznij przed snem!
Zanim przyłożysz głowę do poduszki, wycisz organizm. Kilkanaście minut wcześniej wyłącz telewizor i komputer, jeśli aplikujesz sobie ćwiczenia fizyczne – poczekaj aż organizm nieco „wystygnie”. Sprzyjać temu będzie relaksująca kąpiel, a następnie lektura.

5. Wywietrz pokój!
Optymalna temperatura w sypialni to 18-19 st. Warto to skontrolować gdyż, zazwyczaj, w naszych sypialniach jest dużo cieplej. Przed snem trzeba wywietrzyć pomieszczenie – świeże powietrze nie tylko pomoże zasnąć ale też wesprze regenerację organizmu.

6. Zadbaj o materac!
Powyższe przygotowania niewiele dadzą, kiedy położysz się do niewygodnego łóżka. Obudzisz się zmęczony, z obolałym karkiem, a może i bólem kręgosłupa, a w dalszej perspektywie – z zaburzeniami krążenia.

Zbyt miękki materac sprawia, że mięśnie przykręgosłupowe całą noc są napięte, aby zrekompensować brak wsparcia kręgosłupa. Z kolei zbyt twardy materac skutkuje brakiem swobodnego krążenia krwi w miejscu ucisku, co wymusza częstą zmianę pozycji i uniemożliwia wypoczynek mięśni pleców i karku. Kiedy materac jest odpowiedni?

– Wtedy gdy ramię i biodro leżącej na boku osoby zagłębia się na tyle, że kręgosłup tworzy linię prostą. U leżącego na wznak kręgosłup powinien zachować naturalną krzywiznę przypominającą literę S – mówi Tomasz Goc, dyrektor handlowy Fabryki Materacy Janpol.

7. Zasypiaj na lewym boku!
Według wiedzy ajurwedyjskiej, najzdrowsze jest spanie na lewym boku. Taka pozycja ułatwia drenaż limfatyczny, odciążając tym samym pracę serca w czasie snu i wspiera procesy trawienne.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie