Zakwaszanie organizmu przyspiesza starość

rozmawiała Jolanta Gromadzka-AnzelewiczZaktualizowano 
Odpowiednia dieta jest ważna na każdym etapie życia. Im człowiek starszy, tym jego dieta jest mniej urozmaicona i oparta tylko na kilku produktach. To błąd – jadłospis musi być różnorodny
Odpowiednia dieta jest ważna na każdym etapie życia. Im człowiek starszy, tym jego dieta jest mniej urozmaicona i oparta tylko na kilku produktach. To błąd – jadłospis musi być różnorodny FOT. 123 RF
Rozmowa z dr hab. med. Sylwią Małgorzewicz. Osoby po 65. roku życia odżywiają się nieprawidłowo i za mało piją, często są niedożywione. Przez to są bardziej podatne na choroby, trudniej się leczą i wolniej wracają do zdrowia.

– Czy to prawda, że na starość się chudnie?

– Faktycznie, z wiekiem dochodzi do pewnych zmian fizjologicznych, w tym utraty masy ciała. Jeżeli jednak jest ona większa niż kilka kilogramów, a dokładnie przekracza 5 proc. masy ciała, to jest to objaw niekorzystny.

Takie niezamierzone chudnięcie może wskazywać na chorobę przewlekłą lub proces starzenia, ale obarczony powikłaniami – na przykład ryzykiem niedożywienia lub niedożywieniem. Nie musi się za tym kryć jakaś poważna choroba. Ludzie starsi często nie przywiązują większej wagi do jedzenia, mają mniejsze łaknienie i mniejsze pragnienie – mniej jedzą i mniej piją.

– Z czego to wynika?

– Z mniejszej ilości kubków smakowych, z mniejszej produkcji śliny, soków trawiennych. Potrawy wydają się bez smaku, przez co osoba starsza częściej sięga po sól i cukier, a zbyt rzadko po produkty wartościowe pod względem ilości witamin i mikroelementów. Częściowo te zaburzenia smaku i mniejsze używanie pokarmów czy płynów mogą się wiązać z niedoborami witamin i mikroelementów.

Bardzo istotne jest też to – o czym mówi się za rzadko, że te normy dotyczące masy ciała, czyli wartość BMI, są u osób po 65. roku życia inne. BMI powinien mieścić się w granicach 18,5-25 kg/mkw., natomiast dla osób starszych dolna granica to 22. Mówiąc prościej, u osób starszych korzystniejsza jest lekka nadwaga, która świadczy o lepszym stanie zdrowia, niż niedowaga lub nawet waga prawidłowa.

Osoby z lekką nadwagą, według lekarzy oraz statystyk, dłużej żyją i nawet jak zachorują – szczególnie na choroby przewlekłe – to rokowanie w ich przypadku jest lepsze niż w przypadku osób szczupłych czy bardzo szczupłych. Po 65. roku życia warto wiedzieć, że limit odchudzania mamy mniejszy, a niezamierzone chudnięcie może być zjawiskiem niekorzystnym.

– Jak odżywiają się starsi Polacy?

– Brakuje dużych badań dotyczących całej populacji starszych Polaków. Natomiast ze wszystkich innych badań przeprowadzanych w mniejszej skali, np. województw czy regionów, wynika, że im człowiek starszy, tym jego dieta jest mniej urozmaicona i oparta tylko na kilku produktach.

Najczęściej są to ziemniaki, białe pieczywo, wędliny. Brakuje w jadłospisie warzyw i owoców, a więc przede wszystkim błonnika. Po części to skutek problemów z uzębieniem, a więc i kłopotów z pogryzieniem. A przecież owoce czy warzywa można rozdrobnić, zmiksować, są urządzenia, które to ułatwiają. Można je w ten sposób przygotować na kilka porcji i spożywać kilka razy dziennie.

– A czy nie „zakwaszają” one przypadkiem organizmu?

– Od dawna wiemy, że niektóre produkty działają kwaso­twór­czo i zakwaszają organizm, a inne zasadotwórczo, inaczej – alkalizująco.

Zakwaszanie organizmu jest niekorzystne, gdyż uważa się, że niektóre choroby cywilizacyjne jak otyłość, nadciśnienie, choroby przewlekłe – niewydolność różnych narządów, choroby reumatyczne i zwyrodnieniowe, a nawet nowotwory, wiążą się z zakwaszeniem organizmu.

Nie jest to jeszcze udowodnione na sto procent, takie badania zaczynają się teraz ukazywać, jednak już powstają zalecania i leki mówiące o tym, że dieta alkalizująca jest zdrowsza.

– Na czym polega ta dieta?

– To dieta oparta na warzywach i owocach.

– Ale przecież owoce są kwaśne?

Smak kwaśny w produktach nie ma związku z zakwaszeniem organizmu. Zakwasza­jąco działają produkty takie jak hamburgery, pieczywo pszenne, szynka, a więc generalnie zbyt duża ilość białka pochodzenia zwierzęcego.

Dodatkowym czynnikiem jest mała ilość wypijanych płynów oraz brak w diecie owoców i warzyw. Zakwaszanie przyspiesza proces starzenia. O tym mówi się coraz częściej na zjazdach, kongresach.

– Jak powinna być skonstruowana dieta osoby starszej?

– Powinna być urozmaicona. Posiłki trzeba spożywać regularnie. Również badania przeprowadzone przez naszą katedrę potwierdziły, że ludzie starsi jadają zbyt rzadko – dwa, trzy posiłki dziennie, a powinni jadać pięć razy dziennie. Największy błąd to brak rozdrobnienia. Jedzenie powinno być dobrze przeżute, bo wiele składników, jak choćby węglowodany, wchłaniają się w jamie ustnej.

– Czy osoby starsze powinny przyjmować dodatkowo witaminy, probiotyki, a więc suplementy?

– Badania wykazują, że osobom starszym brakuje witamin, mikroelementów, flora bakteryjna jelit jest nieprawidłowa. Nie ma jednak wskazań do standardowej suplemen­tacji, czyli przyjmowania złożonych preparatów witaminowych „na zapas”.

Zacząć trzeba od modyfikacji diety, a dopiero w dalszym etapie uzupełniać niedobory, jednak nie na własną rękę, ale po konsultacji z lekarzem czy dietetykiem, bo zdarzają się przedawkowania.

Bezpieczniejsze są probiotyki, czyli szczepy bakterii, które na ogół bytują w naszym przewodzie pokarmowym, ale których, w związku z procesem starzenia się czy przewlekłego przyjmowania leków – ubywa. Ich niedobór sprzyja otyłości i zaburzeniom wchłaniania i trawienia. Można je znaleźć w jogurtach (trzeba czytać etykiety) lub w kapsułkach, które zawierają korzystnie działające szczepy bakteryjne.

Często stosuje się je przy antybiotykoterapii, są też preparaty do stosowania profilaktycznego. Jogurty zawierają często jeden, dwa szczepy bakteryjne, niektóre preparaty probiotyczne – o wiele więcej. Nie trzeba ich przyjmować przez cały czas, wystarczy okresowo.

– Mówiła Pani, że osoby starsze, a tak naprawdę większość ludzi zbyt mało pije. Z drugiej strony lekarze ostrzegają – zbyt duża ilość płynów obciąża serce.

– Zalecenia mówią, że również osoby starsze powinny wypijać na dobę około dwóch litrów płynów.

W niektórych chorobach, jak właśnie choroby układu krążenia, istnieje czasem potrzeba ograniczenia ilości płynów, ale lekarz informuje o tym pacjenta indywidualnie.

Często osoby starsze zapominają o piciu i narażają się na odwodnienie. Najlepiej pić wodę, słabą, zieloną lub owocową herbatę. Badania wykazują, że ryzyko niedożywienia w stopniu umiarkowanym lub łagodnym występuje wśród osób starszych bardzo często i zwiększa podatność na choroby, powoduje, że się one przewlekają i gorzej rokują.

polecane: FLESZ: 10 matek, które zmieniły świat

Wideo

Materiał oryginalny: Zakwaszanie organizmu przyspiesza starość - Dziennik Polski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
P
Pani Kasia

Mam poczucie, że na swoją starość i samopoczucie na niej musimy dbać już teraz - gdy nas pozornie to nie dotyczy. Ja postawiłam na dietę 3d, bogatą w kwasy omega-3 i stymulującą metabolizm. Wiem, że to kiedyś zaprocentuje.

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3