MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zapomniane GTI

Redakcja
Zadziwiające, z jaką szybkością zmieniają się mody. To, co wczoraj jeszcze zachwycało, dzisiaj ustępuje miejsca nowemu. Tak jest w przypadku sportowych modeli Peugeota. Wejście na rynek 206 przyćmiło gwiazdę 306. To naturalna kolej rzeczy. Ale peugeot 306 nie oddaje łatwo pola. Zwłaszcza jego, do niedawna jeszcze występująca pod nazwą S16, wersja GTI.

Przemianowany na GTI peugeot 306 S16 mimo podeszłego wieku trzyma się dobrze. Jego główne atuty to mocny silnik i sześć biegów.


     Trudno o jednoznaczną opinię, jakoby sylwetka peugeota 306 GTI uległa przestarzeniu, ale na pewno daleko jej do agresywnej i, co najważniejsze, nadążającej za modą linii stylizacyjnej 206. Dotyczy to zarówno karoserii, jak i wnętrza obu aut. Tymczasem zawarcie bliższej znajomości z 306 w wersji GTI dostarcza wielu miłych wrażeń. Poprzez typowo sportowe elementy nadwozia (pięcioramienne, aluminiowe obręcze kół, światła przeciwmgielne w przednim zderzaku, krótki spojler nad górną krawedzią tylnej szyby, chromowana końcówka wydechu) oraz wnętrza (srebrne wstawki na tablicy przyrządów, sportowe fotele), mocny, dwulitrowy silnik i sześcioprzełożeniową skrzynię biegów samochód nabiera cech, o jakie trudno byłoby go podejrzewać.
     Seryjne wyposażenie peugeota 306 GTI obejmuje: ABS, trzy rodzaje poduszek powietrznych (kierowca + pasażer + boczne), elektrycznie sterowane lusterka i szyby przednie, klimatyzację, zdalnie sterowany zamek centralny, wspomaganie układu kierowniczego oraz komputer pokładowy. W opcji, czyli za dopłatą dodatkowo skórzana tapicerka, wysokiej klasy radioodtwarzacz, metalizowany lakier oraz elektrycznie otwierany, szklany dach.
     Główne atuty peugeota 306 GTI znajdują się jednak pod karoserią pojazdu. Mowa tutaj oczywiście o silniku i skrzyni biegów. Jak na rasowe GTI przystało, podzespoły te charakteryzują się dużą dynamiką oraz wspaniałymi parametrami.
     I tak silnik 306 GTI to czterocylindrowa, szesnastozaworowa, umieszczona poprzecznie oraz wyposażona w wielopunktowy wtrysk paliwa jednostka napędowa o pojemności skokowej 1998 cm sześc. Jej maksymalna moc wynosi 163 KM przy 6500 obr./min, zaś maksymalny moment obrotowy 193 Nm przy 5500 obr./min. Od zera do stu samochód przyspiesza w 8,1 sekundy, zaś szybkość maksymalna, jaką może rozwinąć, wynosi 218 km/godz. Wszystko zaś przy asyście średniego zużyciu 9,5 litra benzyny na sto.
     Największa atrakcja modelu, sześcioprzełożeniowa skrzynia biegów to prawdziwy rarytas dla fanów tego rodzaju pojazdów. Rzadko kiedy zwykły zjadacz etyliny otrzymuje szansę "pomieszania" w tak dobrze zestopniowanej i precyzyjnie działającej skrzyni. Kiedyś mieli ją tylko kierowcy rajdowi. Teraz także ci zasiadający za sterami peugeota 306 GTI.
     Dopełnieniem sportowego charakteru auta jest doskonale zestrojone zawieszenie oraz skuteczne hamulce (droga hamowania 36,7 metra).
     Peugeot 306 GTI odbierany jest dzisiaj jako jeden z reprezentantów zanikającego powoli gatunku. Być może daleko mu do miana kultowego, ale na przydomek: ponadczasowy, zasłużył z całą pewnością.
MH

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski