Nie ustają kontrowersje wokół billboardu przy ul. Konopnickiej, który miasto uznaje za samowolę budowlaną. Głos w sprawie postanowił zabrać prezydent Krakowa Jacek Majchrowski: zaapelował do firm z branży reklamowej, by nie korzystały z tej konstrukcji.
Przypomnijmy: już dwa lata trwa spór krakowskiego magistratu z warszawską agencją Braughman Group Media, która postawiła przy ul. Konopnickiej (niemal vis-a-vis Wawelu) nośnik reklamowy wysoki na 20 metrów.
– Sprzeciwiliśmy się ustawieniu tego billboardu, w oparciu o zapisy planu zagospodarowania przestrzennego, który nie pozwala na stawianie w tym miejscu tego typu obiektów – przypomina Filip Szatanik, zastępca dyrektora biura prasowego w Urzędzie Miasta Krakowa. Jak wyjaśnia, Wydział Architektury skierował sprawę do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, a ten nakazał rozbiórkę billboardu.
Jego właściciel wniósł jednak zażalenie na to postanowienie i teraz jest ono weryfikowane w Wojewódzkim Inspektoracie Nadzoru Budowlanego.
Sprawa się przeciąga, więc głos postanowił zabrać prezydent Krakowa. „Nie ma żadnych wątpliwości, że nośnik reklamowy przy ul. Konopnickiej jest samowolą budowlaną.
Wobec przeciągających się i cynicznie wykorzystywanych procedur administracyjnych, które uniemożliwiają jego natychmiastową rozbiórkę, apeluję do domów mediowych o wyeliminowanie tego miejsca ze swojej oferty” – napisał Jacek Majchrowski w swym apelu.
Zaapelował też do firm zlecających reklamę, by „nie tolerowały faktu reklamowania się na konstrukcji, której bezprawny charakter nie budzi wątpliwości”. Zapowiedział, że miasto i miejskie jednostki nie będą się tam reklamować. „Tego samego oczekuję od tych wszystkich, którzy stoją po stronie praworządności i nie chcą wspierać zwykłego cwaniactwa” – dodał prezydent Majchrowski.
– Uważam, że prezydent zrobił słusznie – ocenia Jarosław Teper, właściciel krakowskiego Domu Mediowego IQ Media. Jak mówi, to jak oblężenie zamku i wzięcie go głodem: jeśli firmy nie będą się reklamować na billboardzie, to interes przestanie się opłacać.
Pytanie tylko, czy domy mediowe odpowiedzą na apel prezydenta Krakowa. – Trudno powiedzieć, ale powinny. Lepiej, by nie korzystały z nielegalnego nośnika, bo będzie to ze szkodą dla ich klientów. My na pewno będziemy omijać billboard przy ul. Konopnickiej – zapewnia Jarosław Teper.
Inicjatywę prezydenta Krakowa pozytywnie postrzega też Piotr Żakowski z warszawskiej Media Group. – Myślę, że ten apel może być skuteczny – ocenia. Dodaje, że zadaniem domów mediowych jest zapewnienie klientowi jak najlepszej lokalizacji na reklamę, ale – oczywiście – należy się poruszać w granicach prawa i korzystać wyłącznie z legalnych nośników reklamowych.
– My o to dbamy. Inaczej mógłby ucierpieć wizerunek naszych klientów – mówi Piotr Żakowski. Przyznaje jednak, iż nie zawsze da się sprawdzić status prawny wszystkich billboardów.
– Myślę, że wiele domów mediowych będzie chciało ominąć problematyczne nośniki – komentuje Marcin Schoen, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej. Przyznaje, iż rozumie ruch władz Krakowa. – Działania firm stawiających nielegalne konstrukcje nie przynoszą nic dobrego dla branży reklamowej. I tak jest w Polsce ogólna niechęć do reklamy, po co więc eskalować konflikt? – pyta Schoen.
Zwraca też uwagę, że konstrukcje jak ta przy ul. Konopnickiej psują krajobraz. – A my chcielibyśmy, by reklama wielkoformatowa znalazła swe miejsce na rusztowaniach remontowanych budynków i na ścianach szczytowych – tłumaczy prezes IGRW.
Na billboardzie przy ul. Konopnickiej wiszą obecnie reklamy Galerii Kazimierz i koncernu Shell. Zapytaliśmy obie firmy, czy zrezygnują z promowania się w tym miejscu. Rzeczniczka Shell Polska Agata Hinc wyjaśnia, iż firma nie wiedziała o zastrzeżeniach dotyczących billboardu przy ul. Konopnickiej. – Rozpoczynając nową kampanię, poprosiliśmy dom mediowy o zidentyfikowanie nośników reklamowych w trzech polskich miastach, zgodnie z naszymi procedurami. Otrzymaliśmy potwierdzenie, że tablica została zamontowana zgodnie z przepisami – tłumaczy Agata Hinc.
Od Galerii Kazimierz nie otrzymaliśmy wczoraj odpowiedzi. Komentarza w sprawie nie udzielił nam również właściciel billboardu.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?