reklama

Zbędne badania nad smogiem. Zyskają naukowcy, nie mieszkańcy

Agnieszka MajZaktualizowano 
Na kumulowanie się zanieczyszczeń w powietrzu ma m.in. wpływ zabudowa, zwłaszcza w korytarzach przewietrzania.
Na kumulowanie się zanieczyszczeń w powietrzu ma m.in. wpływ zabudowa, zwłaszcza w korytarzach przewietrzania. FOT. ANDRZEJ BANAŚ
Ekologia. Jaką korzyść będą mieli krakowianie z badań AGH nad właściwościami pyłów? Władze miasta nie wykluczają, że je dofinansują.

Ekologia. Jaką korzyść będą mieli krakowianie z badań AGH nad właściwościami pyłów? Władze miasta nie wykluczają, że je dofinansują. Ekologia. Jaką korzyść będą mieli krakowianie z badań AGH nad właściwościami pyłów? Władze miasta nie wykluczają, że je dofinansują. Ekologia. Jaką korzyść będą mieli krakowianie z badań AGH nad właściwościami pyłów? Władze miasta nie wykluczają, że je dofinansują.

Chcesz więcej?

Kup prenumeratę cyfrową i ciesz się nieograniczonym dostępem do najlepszych artykułów w jednym miejscu

Subskrybuj

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 15

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

n
nieomylny

Niech w końcu powstanie dokument który powie nam dokładnie co jest przyczyną zanieczyszczonego powietrza w krakowie i w jakim stopniu są to samochody (najlepiej z rozróżnieniem diesla i benzyny), w jakim piece węglowe a w jakim coś innego, np przemysł (Huta czy śląsk).
Wówczas będzie można pogadać o możliwych rozwiązaniach. Teraz to takie czcze gadanie, gdzie nie ma w ogóle możliwości poparcia żadnej z tez. Jeśli przeprowadzą badania rzetelnie i wyjdzie gdzie faktycznie jest największa emisja zanieczyszczeń od węgla, to będzie można powiedzieć, że tam trzeba w pierwszej kolejności podciągnąć MPEC. Jeśli wyjdzie, że to od samochodów, to można myśleć o ograniczeniu ruchu w tym obszarze lub innych zmianach (estakada, bezkolizyjne skrzyżowania).

Czemu tylko uczelnia Państwowa nie może robić tego typu badań innej instytucji państwowej w ramach porozumienia, bez pieniędzy?! W końcu jedno i drugie polskie. Może uczelnie powinny miec jakieś limity (np 1 na rok) projektów, które powinny realizować za darmo dla gmin i miast. Wówczas nie było by wysysania pieniędzy z kieszeni podatników.

Nawet jeśli to i tak lepiej, że AGH a nie jakaś prywatna firma z nieba.

w
wyksztalciuch

w sprawach smogowo-samochodowych i nie tylko. Wystaw nosek za Krakow np. do Kaliforni, Meksyku , duzych miast australiskich to lykniesz nieco wiedzy na temat smogu.

a
a pyly

to nie to samo.

j
jkj

przed wyborami.

g
gosc

Majchrowski podpisał porozumienie z AHG z wielką pompą bo za tydzień wybory.
Gdyby nie one gówno by podpisał

A
Arek

Nie, to nie efekt palania węglem, to efekt palenia papierosów marki Lucky Strike (czerwone).

A
Arek

Po raz kolejny pytam, dlaczego krakus nie może przyjąć do wiadomości prostego faktu, że najwięcej zanieczyszczeń powietrza nad Krakowem emitują nie samochody, ale piece węglowe). A jak chłopie nie umiesz interpretować prostych danych statystycznych (np. nakładania się dwóch zjawisk na siebie), to coż można poradzić na takie twoje ograniczenie?? Nic. Można ci jedynie doradzić: doczytaj, ale na spokojnie. Na spokojnie! I potem się zastanów, ale tak od nowa, a nie tylko żeby się utwierdzać w swoim wcześniejszym przekonaniu, tylko tak, żeby argumenty i kontrargumenty stanęły na jednej szali! Wtedy wróć na forum i daj do jakich wniosków doszedłeś.

A
Arek

Ci ludzie nie przyjmują do wiadomości faktów (np. że główną przyczyną smogu jest niska emisja, a nie samochody). Jeśli fakty nie zgadzają się z ich poglądami (które są im z jakichś powodów wygodne, np. ekonomicznych), to tym gorzej dla faktów. Będą zaklinać rzeczywistość i ujadać na forach o spiskach, malwersacjach, hołocie, słoikach itd. i tak do upadłego. Mimo to trzeba ich o tych faktach informować. Inaczej ich wścieklizną zarażą się inni.

g
gość

Jak czytam komentarze, to zawsze dziwnie się czuje.
To śródmieście niech całe podłączą do sieci ciepłowniczej i będzie lżej oddychać. A oczywiste jest, że samochody też emitują zanieczyszczenia, ale nie one są główną przyczyną smogu w Krakowie i innych miastach w Polsce, Panie Kakus mądraliński, przecież to g****** o co Pan pyta.

G
Gość

Wiadomą sprawą jest to, że pojazdy samochodowe najwięcej emitują spalin podczas postoju na czerwonym świetle i nagłego ruszania spod świateł (w momencie ruszania zużycie paliwa i emisja spalin jest wielokrotnie większa niż podczas jazdy). Niestety, zamiast ograniczenia liczby zatrzymań pojazdów (zwłaszcza autobusów) poprzez eliminacje sygnalizacji świetlnej i zastępowanie jej rozwiązaniami bezkolizyjnymi (kładki, przejścia podziemne, węzły dwupoziomowe, tunele) stawia się coraz więcej sygnalizacji świetlnych, często dla samego przejścia dla pieszych. Co gorsze, światła działają coraz gorzej, gdyż stale wydłuża się czerwone światła dla pojazdów (najgorszej, że w czerwone fale popadają autobusy) a pieszy dostaje zielone niemalże natychmiast. Tak być nie może. Trzeba ograniczyć liczbę sygnalizacji, budować kładki dla pieszych lub przejścia podziemne, dać bezwzględne pierwszeństwo w ruchu autobusom (ale nie tramwajom), zwiększyć dozwolone szybkości jazdy pojazdów (szybsza jazda to mniejsze zużycie paliwa i mniejsza emisja spalin) itp. Tylko tramwaje powinny mieć stale czerwone, gdyż hamując oszczędzają prąd, podczas gdy autobus hamując trwoni paliwo. Najbardziej ekologiczną drogą jest autostrada, gdyż pojazdy jadą szybko i nie zatrzymują się, przez co spalają mniej paliwa i mniej emitują spalin a szybka jazda powoduje też łatwe rozwiewanie się spalin.

A
AM

tzw Krakowski Alarm Smogowy zbił kapitał polityczny.

k
krakus

Po raz kolejny pytam tych wszystkich fachowców: dlaczego najwięcej zanieczyszczeń powietrza nad Krakowem pochodzi z opalanych węglem pieców, a na wykresach z "monitoringów" widać, że najbardziej zanieczyszczone jest powietrze nad alejami (trzech wieszczów)???

k
krk

Wszystkie artykuły o smogu w Krakowie p. Maj i Wantuch to bzdury wypisywane na zamówienie. W okresie wyborów dodatkowo aktywność tych pań się nasila ze zrozumiałych względów. Rozumiem, że potrzebują zarobić. Proponuję jednak jakieś uczciwe zajęcie. Kluby Go-Go w Krakowie są dosyć liczne i zlokalizowane w samym centru miasta.

u
ubawiony igrzyskami

To najpierw wielka akcja i kampania, że smog to wina palenia węglem, że wymieniamy piece, że zabraniamy palenia w kominkach węglem kominkowym, a teraz to dopiero będziemy badać, czy to aby na pewno wina palenia węglem, bo może niekoniecznie. Czyli po co rozkręcano całą akcję?

J
Jagna

Porozumienie to tylko akcja wyborcza oraz okazja do za sponsorowania znajomego profesora. Finansowanie nauki należy do zadań budżetu państwa i granty na badania w ochronie środowiska są. Pył to pył, i jego właściwości nie zmieniają się pomiędzy Wrocławiem a Krakowem. Jestem ciekawy czy z grantu od Krakowa wyniknie jakąś publikacja recenzowania przez niezależnych recenzentów...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3