Zbudujcie nam nowe tory!

Tomasz Mateusiak
Turyści, którzy przyjechali w tym roku na sylwestra do Zakopanego, jechali pociągiem z Warszawy przez 9 godzin
Turyści, którzy przyjechali w tym roku na sylwestra do Zakopanego, jechali pociągiem z Warszawy przez 9 godzin FOT. TOMASZ MATEUSIAK
Zakopane. To pewne! Już w 2016 roku pociągi z Krakowa do Zakopanego pojadą o 30 minut krócej niż teraz.

Czy dla podhalańskiej kolei nastały wreszcie „tłuste lata”? Choć brzmi to niczym scenariusz filmu science fiction, jest szansa, że już za kilka lat pociąg z Krakowa do Zakopanego pojedzie szybciej niż łączący oba te miasta autobus. Górale zaś rozpoczęli akcję zbierania podpisów, żeby ten scenariusz urzeczywistnić.

O budowie linii kolejowej Podłęże – Mszana Dolna oraz modernizacji toru istniejącego pomiędzy Mszaną a Chabówką mówi się przynajmniej od 20 lat.

– Gdyby ta inwestycja powstała, pociągi z Zakopanego do Krakowa docierałyby nawet w 90 minut, czyli szybciej niż jakikolwiek samochód – mówi Piotr Manowiecki, mieszkaniec Podhala zaangażowany w projekt „Pociąg, Autobus, Góry”.

– To znacznie odciążyłoby zakopiankę, bo większość turystów z całej Polski przyjeżdżałaby w góry wygodną koleją. Skorzystałby na tym cały region. Dlatego teraz, gdy pomysł budowy tej linii powrócił, my, mieszkańcy Podhala, musimy zrobić wszystko, by został wreszcie zrealizowany. Na razie bowiem koleją mało kto w góry jeździ. Nic dziwnego, pociąg z Krakowa wlecze się tu aż 3 godziny i 20 minut.

Manowiecki w ostatni wtorek ustawił na Krupówkach stoisko, na którym każdy mógł podpisać się pod petycją do ministra infrastruktury z prośbą o budowę linii. Zrobiło to ok. 200 osób. Akcja ma być kontynuowana.

Okazuje się, że niezależnie jak dużo osób ostatecznie podpisze prośbę, szanse na budowę są spore. – Będziemy mogli starać się o dofinansowanie unijne na tę budowę – mówi Dorota Szalacha, rzecznik małopolskiego oddziału Polskich Linii Kolejowych.

– Dlatego opracowujemy studium wykonalności i analizę korzyści i kosztów dla przedsięwzięcia. Na początku 2015 r. zapadnie decyzja w zakresie ostatecznego przebiegu nowej linii – dodaje.

PLK zakłada budowę 57 km torów i liczne remonty już istniejących. Czas jazdy pociągów na kierunku Kraków – Zakopane mógłby się skrócić z 210 do ok. 90 min. Linia może zostać oddana do użytku ok. 2024 r.

– Gdyby tak się stało, byłaby to wielka sprawa – mówi Anna Dzidek, turystka z Warszawy. – Kto by się wówczas pchał autem do Zakopanego? Podróż pociągiem z samego Krakowa trwałaby aż o 40 minut krócej.

Co ciekawe, już dziś wiadomo, że nawet gdyby ministerstwo ostatecznie znów porzuciło pomysł budowy linii przez Podłęże, to pociągi z Krakowa do Zakopanego i tak wkrótce pojadą szybciej.

Polskie Linie Kolejowe remontują także obecne (biegnące przez Suchą Beskidzką) tory pod Tatry. PLK ogłosiły właśnie, że w przyszłym roku rozpocznie się budowa 2 łączników kolejowych (w Krakowie i Suchej Beskidzkiej). Powstaną do 2016 roku za około 100 mln zł. Gdy będą gotowe, pociąg pod Tatry nie będzie już w Płaszowie i Suchej Beskidzkiej zmieniał kierunku jazdy, co wiązało się z długotrwałym przepięciem lokomotywy.

– Za każdym razem trwało to około 15 minut, więc po oddaniu do użytku obu łączników czas jazdy pociągu z Krakowa pod Tatry skróci się o pół godziny (kurs potrwa 2 godziny 50 minut) – mówi Dorota Szalacha.

– Te inwestycje są już pewne. Myślimy też o budowie łącznika w Chabówce, gdzie teraz pociąg na trasie z Krakowa trzeci raz zmienia kierunek jazdy.

Gdyby i ta ostatnia inwestycja została wykonana, pociąg ze stolicy Małopolski pod Tatry dojedzie w 2 godziny i 30 minut. Co prawda to o 15 minut dłużej niż autobusem, ale te ostatnie w sezonie stoją w korkach i wówczas jazda trwa nawet 4 godziny. W takim przypadku pociąg przez Suchą Beskidzką) stałby się... kuszącą alternatywą.

Nowe regulacje dotyczące pracy zdalnej

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kzyn

Teraz są inne przepisy, linia Kraków-Zakopane przez Suchą też się trochę posypała. Nawet gdyby wyremontowano cała linię, wybudowano 3 łącznice, to nie zejdziemy poniżej 2h 30 min. To jest nadal niekonkurencyjny czas wobec autobusów i samochodów.

Miliardowe inwestycje nie powinny dziwić. Kolejny kawałek ekspresowej zakopianki ma kosztować 3,5 mld zł, z skróci czas jazdy o jakieś 10 min.

k
kzyn

Budowa 2 toru nie ma absolutnie żadnego sensu. Koszt zrobienia tego w tak górzystym terenie byłby astronomiczny. Jest to po prostu niemożliwe do zrealizowania.

Łącznice omijające Płaszów i Suchą Beskidzką powstaną niedługo. Z realizacją tej w Chabówce może być dużo kłopotu. Ta linia ma bardzo ważne znaczenie dla pociągów regionalnych, ale też dalekobieżnych od strony Śląska, jadące przez Żywiec.

Dla Krakowa, północy Polski, konieczna jest budowa linii Podłęże-Szczyrzyc, która da wymierne efekty nie tylko do skrócenia czasu jazdy do Zakopanego, ale także do Nowego Sącza czy Krynicy, ożywi transportowo całe południe Małopolski, ma też znaczenie państwowe w tranzycie pociągów towarowych na południe Europy.

M
MK

Na trasie Kraków ZAkopane powinno się dobudować drugi tor do Zakopanego co zwiększyło by przepustowość która jest istotna podczas imprez masowych takich jak NA STOCHA czy nawet jeśli kiedyś powstaną igrzyska.Taka budowa drugiego toru była by też rozwiązaniem tego ze górle nie chcą drugiej jezdni na drodze, tory zajmują mniesza szerokość.
Po drugie w Krakowie Płaszowie, Suchej Bezkidzkiej i w Chabówce powinno się wybudować obwodnice kolejowe ponieważ pociągi z Krakowa do Zakopanego 3 razy zmieniają kierunek jazdy.Takie łącznice pozwoliły by rzynajmniej dla pociągów dalekobieżnych skrócić czas jazdy na tej trasie o co najmniej pół godziny

k
kzyn

Ta kampania nazywa się Pociąg Autobus Góry, a nie Pociąg Góry, przewoźnicy kolejowi i autobusowi powinni współpracować, aby wyciągnąć jak najwięcej ludzi z samochodów. Trzeba wykorzystywać zalety obu rodzajów transportu.

s
szybko chyba nie zaprędko

śfagropol bedzie przeciw i paru innych tyż

m
mietuś

Fajnie się czyta droga do zrealizowania bardzo długa, ale warto przypomnieć ze parę lat wstecz po tych torach i tych samych prędkościach pociąg mnkną da Zakopca 155min ..dobry rozkład i chęć też coś znaczą .Mamy teraz erę zielone światło dla busa kolej na bocznice i wieszać na niej be

m
mietuś

Fajnie się czyta droga do zrealizowania bardzo długa, ale warto przypomnieć ze parę lat wstecz po tych torach i tych samych prędkościach pociąg mnkną da Zakopca 155min ..dobry rozkład i chęć też coś znaczą .Mamy teraz erę zielone światło dla busa kolej na bocznice i wieszać na niej be

m
mietuś

Fajnie się czyta droga do zrealizowania bardzo długa, ale warto przypomnieć ze parę lat wstecz po tych torach i tych samych prędkościach pociąg mnkną da Zakopca 155min ..dobry rozkład i chęć też coś znaczą .Mamy teraz erę zielone światło dla busa kolej na bocznice i wieszać na niej be

n
nhl

Nie ekscytujcie się tak , żeby zmodernizować kawałek torów do Balic , w Wiśle upłynęło bardzo dużo wody i do dziś szybka kolej nie jeździ, choć korzyści byłyby oczywiste. Do Zakopanego będziecie jeździć szybciej ale za sto lat . Powód jest jeden : NIEUDOLNOŚĆ decydentów , oni bardziej dbają o swoje partyjne kieszenie niż o swoje obowiązki. trzeba odstawić od koryta "samorządowców" będących na listach takich partii jak platforma , pis czy to tak trudno pojąć ? Niektórzy to tzw.samorządowi działacze zawodowi , przez całe swoje życie nie zrobili nic pozytywnego oprócz "działania dla polepszenia życia obywateli" i takiej nowomowy. Pozdrawiam naiwnych.

j
jarek

Od dworca glownego gdzies za zlocien trzeba dobudowac dwa tory, i jak najszybciej wybudowac nowe przystanki koleji podmiejsckiej, miedzy innymi: Zlocien, Powstancow, Hala targowa. Od rzeki Wisly do PKP Glowny tory powinny byc na estakadzie a nie na nasypie, miejsce pod estakada przeznaczyc mozna np na parking dla aut, plus sciezka rowerowa.

Q
Qwer

2/01/2015 pociag osobowy "Gubałówka" przyjechał do Krakowa z zapełnieniem 110%... widać, ktoś jednak chce tym jeździć.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3