Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Droga S1 przebija się przez góry Beskidu Żywieckiego. Dla kierowców z Małopolski stanie się bramą na południe Europy. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Trwa budowa ok. 800-metrowego tunelu pod masywem Barania Góra
Trwa budowa ok. 800-metrowego tunelu pod masywem Barania Góra GDDKiA
Perspektywy dla kierowców z powiatów Małopolski zachodniej: oświęcimskiego, chrzanowskiego, wadowickiego czy olkuskiego w związku z budową drogi ekspresowej S1 zapowiadają się obiecująco. Nowa droga m. in. ułatwi podróż na Słowację i dalej na południe Europy. Szybko postępują pracę na jednym z kluczowych odcinków przecinającym Beskid Żywiecki. Przejdźcie do galerii i zobaczcie zdjęcia udostępnione przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z budowy obejścia Węgierskiej Górki.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Na tę drogę czekają zmotoryzowani turyści z powiatów Małopolski zachodniej

Budowa drogi ekspresowej S1 na odcinku obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, które zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka w Zwardoniu.

Do Bielska z kolei dobiegać będzie inny budowany już fragment S1 od Mysłowic, do którego będzie dochodzić obwodnica Oświęcimia.

Koszt budowy 8,5 kilometrowego odcinka Przybędza - Milówka szacowany jest na ponad 1 mld 378 mln zł.

- Powstaje na mim pięć estakad i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km i dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km - wyliczają w GDDKiA.

Prace na budowie S1 na najtrudniejszym odcinku Przybędza - Milówka zaawansowane są w blisko 60 proc.
Prace na budowie S1 na najtrudniejszym odcinku Przybędza - Milówka zaawansowane są w blisko 60 proc. GDDKiA

Jak dodają, roboty mostowe osiągnęły zaawansowanie około 69 proc., a drogowe około 57 proc. W październiku ub. roku przebite zostały już obie nawy w krótszym, ponad 830-metrowym, tunelu w północnej części trasy. Teraz trwa budowa obudowy zasadniczej oraz połączeń poprzecznych pomiędzy nawami tunelów, dwóch przejść i jednego przejazdu awaryjnego.

Na najdłuższej 940-metrowej estakadzie pozostało do wykonania 97 metrów ustroju nośnego. Trwa rozbudowa istniejących węzłów Przybędza i Milówka i drogi zasadniczej.

Termin oddania przedłużony do końca maja 2024 r.

Umowa z wykonawcą podpisana została w październiku 2019 r. z pierwotnym terminem zakończania umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. Wiadomo, że skala trudności oraz roszczenia wykonawcy w związku z pandemią COVID-19 sprawiły, że ten termin stał się nieaktualny. W kwietniu br. GDDKiA podpisała aneks, wydłużając czas na ukończenie inwestycji o 171 dni, czyli do 28 maja 2024 roku.

Trwa budowa obwodnicy Oświęcimia

Dla kierowców z Oświęcimia i powiatu oświęcimskiego połączeniem z drogą S1 będzie południowa obwodnica tego miasta.
Film z przelotu nad budową obwodnicy Oświęcimia

Jej budowa rozpoczęła się na początku listopada ub. roku i obecnie prowadzona jest na całej 9-kilometrowej długości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski