Z jednodniowym poślizgiem dziś rusza przebudowa ulicy Wielickiej; z kolei od jutra zamknięta będzie część ul. Bora-Komorowskiego
W poniedziałek tylko zwężono jezdnię południową o jeden pas ruchu i robotnicy mieli rozpocząć rozbieranie krawężników. Jednodniowe przesunięcie głównych robót wynikało z tego, że wczoraj trwały jeszcze prace przy budowie tymczasowych peronów dla autobusów komunikacji.
Jeśli nic już nie pokrzyżuje planów jezdnia południowa, czyli prowadząca ruch w kierunku Wieliczki, już od dziś będzie zablokowana - na odcinku od ul. Jakubowskiego do ul. Wlotowej, przy czym przejezdne będzie skrzyżowanie z ul. Teligi i Kostaneckiego (w stronę Tesco i szpitala). Na drugiej nitce prowadzony będzie ruch dwukierunkowy - dwa pasy w kierunku Wieliczki i jeden w stronę centrum Krakowa. Nie ma lewoskrętów, czyli jadący od Wieliczki nie będą mogli przy skrzyżowaniu z ul. Teligi skręcić w stronę szpitala lub centrum handlowego (zalecany objazd - ul. Mała Góra, Ćwiklińskiej, Teligi i następnie na wprost, przez skrzyżowanie z ul. Wielicką); nie będzie ponadto lewoskrętu w ul. Wlotową. Został też zamknięty wjazd i wyjazd z ul. Facimiech do ul. Wielickiej. Nie ma zalecanych objazdów z powodu zamknięcia części ulicy Wielickiej, ale niektórzy z pewnością skorzystają z przejazdu ul. Mała Góra i Bieżanowską.
Założenie jest takie, by ulica była przejezdna na 1 listopada. Jeśli z uwagi na to, że jest mało czasu albo z powodu złej pogody nie udałoby się do końca października zrobić wszystkiego, ulica i tak zostanie otwarta, a np. warstwa ścieralna asfaltu ułożona zostałaby po 1 listopada. Według umowy - zakończenie prac ma nastąpić do 15 listopada.
Ministerialna dotacja
Jak się dowiedzieliśmy -**od**czwartku czekają kierowców kolejne utrudnienia, po**przeciwnej stronie miasta, gdyż ruszyć ma wtedy przebudowa fragmentu ulicy Bora-Komorowskiego.**
Zarząd Dróg i Transportu dostał z Ministerstwa Transportu specjalną dotację, około 6,3 mln zł, na przebudowę drogi krajowej - ciągu ul. Opolskiej, Lublański i Bora-Komorowskiego.
Już rok temu planowano przebudowę ulicy Bora-Komorowskiego. Kilkanaście milionów złotych miał kosztować remont mocno wyżłobionej (głębokie koleiny) jezdni, a prace miały objąć nawierzchnię od budowanej estakady nad rondem Polsadu do skrzyżowania ul. Bora-Komorowskiego ze Stella-Sawickiego i Wiślicką - w sumie około 2 kilometry. Przewidywano wzmocnienie nawierzchni, by mogła wytrzymać przejazd ciężkich pojazdów; wymianę krawężników itp. Ostatecznie nie udało się jednak pozyskać wystarczających środków na tę modernizację. Przetargiem zainteresowało się dwóch wykonawców - jeden był skłonny wyremontować mocno już zniszczoną nawierzchnię za ponad 20 milionów złotych - drugi chciał za to samo o niespełna 500 tysięcy więcej. W obu przypadkach kwoty okazały się zbyt duże, gdyż ówczesny Krakowski Zarząd Dróg miał na koncie na ten cel 12 milionów. Ponieważ nie było już możliwości znalezienia kolejnych milionów - przetarg unieważniono. Skoro jednak - jak stwierdzono -remont był konieczny, m.in. ze względów bezpieczeństwa, gdyż nawierzchnia ulicy jest bardzo pofałdowana - od razu zdecydowano się na przeprowadzenie tzw. negocjacji bez ogłoszenia. Tym razem firmy składały oferty nie na całość prac, ale podawały "cenę jednostkową jednego metra bieżącego jednego pasa drogi o szerokości 3,5 metra"; cenę metra bieżącego krawężników (obejmowało to także m.in. studzienki) oraz cenę dokumentacji. Z tych wynegocjowanych kwot wyszło, że gminnych pieniędzy wystarczyło (prace zostały zlecone do "wysokości posiadanych środków")na wyremontowanie jednego odcinka ul. Bora-Komorowskiego - od ronda Polsadu do wylotu ul. Dobrego Pasterza (1100 m), a w przypadku drugiej nitki - o około 350 metrów dalej.
Teraz więc zaplanowano za ministerialną dotację przebudowanie obu nitek - prawie do końca, czyli aż po skrzyżowanie z ul. Wiślicką i Stella-Sawickiego. To jest w sumie (biorąc pod uwagę obie nitki oddzielnie) około 1200 metrów. Na razie prace obejmą jezdnię południową, czyli tę, która jeździ się w stronę Nowej Huty. - _Druga jezdnia stanie się w związku z tym dwukierunkowa, przy czym dwa pasy będą w stronę skrzyżowania z ul. Stella-Sawickiego, a jeden w przeciwnym - _mówi Iwona Król, wicedyrektor Zarządu Dróg i Transportu. Według planów jezdnia ma być gotowa do 30 października. Co do przebudowy jezdni północnej - na razie nie ma jeszcze ustaleń.
Wprawdzie przejazd, z utrudnieniami, zostanie utrzymany, ale można też będzie korzystać z objazdu - w obie strony - ul. Okulickiego, Wiślicką, Jancarza, Bohomolca, Dobrego Pasterza, przez rondo Barei.
Przebudowa będzie się kończyła około 100 metrów przed skrzyżowaniem z ul. Wiślicką i Stella-Sawickiego. Plany przewidują bowiem w przyszłości przebudowę tego skrzyżowania; tamtędy ma prowadzić m.in. linia tramwajowa i będzie budowany tunel - dla lewoskrętu z ul. Stella-Sawickiego (w kierunku ronda Polsadu). Zakłada się też budowę estakady nad ul. Bora-Komorowskiego, którą z ul. Dobrego Pasterza samochody zjeżdżałyby na ul. Bora-Komorowskiego - w stronę Nowej Huty. (J.ŚW)
Przeniesione przystanki
Autobusy linii 103, 104, 144, 163, 173, 502, 603 i T4 będą kursować bez zmiany trasy - stosując się do zmienionej organizacji ruchu. Zmieni się natomiast trasa linii T5 - od skrzyżowania z ul. Wlotową autobusy tej linii będą wjeżdżać na północną jezdnię ulicy Wielickiej i pojadą nią aż do skrzyżowania z ul. Kostaneckiego i Teligi; wjazd do Tesco będzie od ul. Kostaneckiego (tak jak linie T3 i T4).
W związku z przeniesieniem ruchu pojazdów na ul. Wielickiej, wprowadzono zmiany w funkcjonowaniu przystanków autobusowych: przystanek "Wlotowa" dla linii 104, 144, 163, 173 i 603 w kierunku przystanku "Prokocim szpital" został przeniesiony przed skrzyżowanie ul. Wielickiej i Wlotowej i będzie na tymczasowym peronie. Przystanek "Wlotowa" dla linii 103 i T5, w kierunku przystanku "Prokocim szpital", został przeniesiony z ul. Wielickiej na Wlotową i jest przy chodniku. Przystanek "Prokocim szpital" dla 103, 104, 144 i 502 w kierunku Wieliczki, Rżąki i ul. Kostaneckiego przeniesiono na pas rozdzielający obie jezdnie w ul. Wielickiej, przed skrętem w lewo w ul. Teligi (lub w prawo w ul. Kostaneckiego) - na tymczasowy peron. Z kolei przystanek "Prokocim szpital" dla linii 163, 173 i 603, w kierunku Bieżanowa Nowego, pozostaje bez zmian, czyli na ul. Teligi, po skręcie w lewo z ul. Wielickiej w ul. Teligi. Także przystanki "Prokocim szpital" (w kierunku centrum Krakowa - dla linii 103, 104, 144, 163, 173, 502 i 603, w kierunku Łagiewnik dla 133), "Prokocim" (dla 603) oraz "Wlotowa" (w stronę centrum - dla 103, 104, 144, 163, 173, 603, T4 i T5) pozostają bez zmian, w swoich stałych lokalizacjach.
(jś)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?