MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Europejczycy kupują coraz mniej alkoholu. Polacy również? Branża może mieć kłopoty

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Sprzedaż piwa, wina oraz napojów spirytusowych w europejskim kanale detalicznym spadła w ubiegłym roku o 4 proc.
Sprzedaż piwa, wina oraz napojów spirytusowych w europejskim kanale detalicznym spadła w ubiegłym roku o 4 proc. Wojciech Wojtkielewicz
Europejski rynek detaliczny alkoholi odnotował w zeszłym roku spadek zysków o 2,7 mld euro w stosunku do roku 2021, a sprzedaż detaliczna spadła o 4 proc. – wynika z raportu firmy IRI. Mieszkańcy Starego Kontynentu ograniczając zakup alkoholu chcą podratować domowe budżety w związku z rosnąca inflacją. Czy ten trend widoczny jest także w naszym kraju?

Spis treści

Sprzedaż piwa, wina i napojów spirytusowych w dół

Jak donosi portal esmmagazine.com, powołujący się na badania raport firmy IRI „FMCG Demand Signals”, sprzedaż piwa, wina oraz napojów spirytusowych w europejskim kanale detalicznym spadła w ubiegłym roku o 4 proc. Jako przyczynę takiego stanu rzeczy portal wskazuje organicznie zakupów trunków w celu złagodzenia wpływu inflacji na ich budżety.

Nowe wzorce konsumpcji po pandemii

Według danych IRI, całkowita wartość sprzedaży kategorii alkoholi w europejskich supermarketach, dyskontach, sklepach spożywczych i sektorach pozalicencyjnych wyniosła 66 mld euro w 2022 r. To spadek o 2,7 mld euro rok do roku.

Ananda Roy, Global SVP, Strategic Growth Insights, IRI wskazała, że jest coraz bardziej oczywiste, iż popyt zmienił się w odpowiedzi na trendy po pandemii. – Nowe wzorce konsumpcji i wybory wpłynęły na rozwój kategorii w ciągu najbliższych kilku lat – skomentowała.

W raporcie wyjaśniono, że w 2020 r. sprzedaż alkoholu odnotowała rekordowy wynik, wzrastając o 7,5 mld euro do 67,3 mld euro, ponieważ konsumenci zostali zamknięci w domach z powodu COVID-19. W następnym roku odnotowano również wzrost, o 0,7 proc., a w 2022 nastąpił spadek sprzedaży.

Gospodarstwa domowe idą na kompromisy w związku z podwyżkami

Zdaniem Roy, marki alkoholi obecnie znalazły się w środku „burzy”, biorąc pod uwagę kryzys kosztów utrzymania, z którym boryka się wiele gospodarstw domowych.

– Sprzedaż alkoholu ma tendencję do osiągania szczytu podczas recesji (…) Jednak ta recesja jest napędzana przez wyjątkowo wysokie ceny żywności i energii, rekordowe podwyżki stóp procentowych i słabym wzrostem płac. Gospodarstwa domowe muszą iść na kompromisy, aby złagodzić ich wpływ na budżety – stwierdziła.

Będzie więcej napojów o zerowej zawartości alkoholu?

Patrząc w przyszłość na nadchodzący rok, IRI przewiduje, że sprzedaż alkoholu – zarówno w domu, jak i poza domem – prawdopodobnie nie wzrośnie bez inwestycji w nowe napoje, produkty dostosowane do potrzeb klientów.

Przewiduje również, że kategoria napojów o zerowej i niskiej zawartości alkoholu prawdopodobnie przyspieszy, ponieważ ceny napojów alkoholowych nadal rosną.

Czy Polacy kupują mniej alkoholu?

Dostępne dane wskazują, że spożycie alkoholu w naszym kraju rośnie od wielu lat. Z badań przeprowadzonych przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wynika, że w ciągu statystycznie pijemy o 3 litry stuprocentowego alkoholu więcej niż 20 lat temu.

Jak wskazuje portal statista.com, który przedstawia wyniki sprzedażowe z 2022 r., w naszym kraju 75 proc. spożywanego alkoholu to piwo.

W dalszej kolejności najchętniej wybieramy wódkę (9,6 proc.) i wino (8,7 proc.).

Z kolei znacznie sięgamy np. po whisky (3,7 proc., rum (1,9 proc.) czy tequilę (0,1 proc.).

Ale i w Polsce pod koniec zeszłego roku odnotowano spadek ilości kupowanego alkoholu. Z danych Polskiej Izby Handlu wynika, że w grudniu 2022 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. choć była o 9,3 proc. wyższa, to liczba transakcji spadła o 1,6 proc. w porównaniu z grudniem 2021 r.

Piwo bezalkoholowe coraz popularniejsze także w Polsc

Sprzedaż piwa bezalkoholowego od kilku lat przybiera na sile także w Polsce. Z raportu „Rewolucja 0,0 proc. na rynku piwowarskim” wynika, że w 2020 roku, w krajach Unii Europejskiej wyprodukowano 1,4 mld litrów piwa bezalkoholowego.

Największy udział w unijnym rynku piw bezalkoholowych mają Niemcy (30,5 proc.), Hiszpania (16,8 proc.), Holandia (14,4 proc.), a także Polska (12 proc.). Cztery wymienione kraje warzą blisko 74 proc. całego wolumenu piw bezalkoholowych w UE.

Z kolei na koniec 2021 roku wartość sprzedaży piw bezalkoholowych przekroczyła w naszym kraju 1,17 mld zł – co stanowi 6,5 proc. polskiego rynku piwnego i czterokrotny wzrost w ciągu 5 lat.

Choć w zeszłym roku sprzedaż piwa, także bezalkoholowego nieco przyhamowała, to trend nadal jest wzrostowy i browary (m.in. Kampania Piwowarska) zapowiadają, że nadal będą stawiać na napoje 0-procentowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Gadżety i ceny oficjalnego sklepu Euro 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Europejczycy kupują coraz mniej alkoholu. Polacy również? Branża może mieć kłopoty - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski