Gmina Raciechowice. Przygotowania pod budowę kolei ruszyły. Na razie prowadzone są odwierty

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Prace geologiczne rozpoczęły się i mają potrwać do końca 2020 roku Fot. Gmina Raciechowice
Jeśli do tej pory o kolei mówiło się tu (i to od lat), to teraz przygotowania do jej budowy można oglądać w terenie. W Kawcu i Gruszowie ruszyły prace geologiczne. Potrwają do końca 2020 roku.

FLESZ - Przybędzie niemal 250 fotoradarów

To pierwszy z trzech etapów inwestycji, w ramach której ma powstać nowa linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark / Mszana Dolna, a istniejąca linia kolejowa nr 104 Chabówka – Nowy Sącz ma zostać zmodernizowana.

Linia Podłęże-Piekiełko ma biec przez teren gminy Raciechowice, a nawet mieć tutaj przystanek. Wieloletnie starania o to samorządowców doprowadziły do tego, że jesienią ubiegłego roku zaproponowano lokalizację przystanku w Gruszowie i włączono go do dalszych prac projektowych. Byłby to pierwszy przystanek kolejowy na terenie powiatu myślenickiego.

Mieszkańcy tej gminy widzą w nim nadzieję na łatwiejszy dojazd do Krakowa. Położony ok. 50 km od Krakowa Gruszów nie ma bezpośredniego połączenia komunikacją publiczną ze stolicą Małopolski. Na tym ok. ok. 7-kilometrowym odcinku między Zagórzanami (gm. Gdów) a Górą Św. Jana (gm. Jodłownik), tory mają biec w większości w tunelach albo po estakadach.

W sumie w ramach prac geologicznych na terenie gminy Raciechowice zaplanowano wykonanie kilkuset odwiertów. Ich ilość i głębokość, która sięga od 3 do 35 metrów, jest zróżnicowana w zależności od miejsca i od rodzaju przyszłych prac.
- Prace przygotowawcze obejmują również opracowanie dokumentacji projektowej i wykup gruntów, niezbędnych pod nowe tory – mówi Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i dodaje, że w kolejnym etapie prac projektowych, dla odcinka Gdów – Szczyrzyc, wykonawca sporządzi projekty budowlane i pozyska wymagane decyzje administracyjne.

Rozpoczęcie wykupu gruntów przewidziane jest w drugiem półroczu 2021 roku. Pod koniec ubiegłego roku, podczas konsultacji społecznych z mieszkańcami gminy Raciechowice, mówiło się o 15 budynkach (mieszkalnych i gospodarczych) przewidywanych do wyburzenia (za odszkodowaniem). Inwestor zaznacza jednak, że ich liczba zostanie doprecyzowana po zatwierdzeniu projektów budowlanych.

Kolej i jej budowa wiązała się będzie też z ingerencją w mienie gminy, które na mocy zawartych porozumień zostanie odbudowane. Wójt Raciechowic Wacław Żarski mówi o 10 odcinkach dróg gminnych (w sumie ok. 1,5 km), które mają zostać przebudowane i dwóch wiaduktach, które powstaną. - Drogi będą odbudowywane tak, żeby mieszkańcy ani na chwilę nie zostali pozbawieni możliwości dojazdu – mówi wójt.

- Zakończenie prac projektowych dla odcinka Gdów – Szczyrzyc planowane jest pod koniec 2021 roku, natomiast rozpoczęcie prac budowlanych na terenie gminy Raciechowice przewidywane jest w 2023 roku – mówi Dorota Szalacha z PKP PLK.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie