MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak przygotować samochód?

Redakcja
Jedni wybierają piesze wędrówki po górach. Inni wolą wsiąść do swoich terenówek i sprawdzić się w najbardziej ekstremalnych warunkach. Dla wielu gwarancją dobrej zabawy są Mazury lub Bieszczady, chociaż równie pasjonująca może być jazda po okolicznych bezdrożach.

W terenie

Doświadczonemu kierowcy offroadowemu nie trzeba tłumaczyć, że życie jest pełne niespodzianek. Czasami pozornie łatwe technicznie odcinki, mogą popsuć cały wyjazd. Na co zwrócić uwagę podczas przygotowywania samochodu do wyjazdu w teren i co pozwoli nam uniknąć problemów? Postaramy się odpowiedzieć na te pytania, skupiając się na przygotowaniu silnika, doborze ogumienia czy też sprawdzeniu zawieszenia. Zaczynamy jednak od zadbania o dobrą widoczność.

Światła

Podstawowym błędem, jaki można popełnić podczas dozbrajania samochodu, jest umieszczenie baterii lamp rozpraszających na krawędzi dachu. Po ich włączeniu światło odbija się od maski samochodu, oślepiając kierowcę.
Jednym z rozwiązań jest cofnięcie świateł za krawędź dachu lub zamontowanie specjalnej osłony-kurtyny na dole. Rozwiązaniem pośrednim jest zainstalowanie świateł na rurach przedniego zderzaka. Jednak wtedy, ze względu na mniejszy kąt padania światła, nie doświetlimy cienia w dziurach i zagłębieniach terenu, który powstaje od reflektorów podstawowych.
Najlepiej używać świateł ksenonowych, zapewniających doskonałą widoczność i zmniejszających zmęczenie oczu kierowcy.

Rozmieszczenie bagaży

Bagażnik dachowy jest jednym z podstawowych elementów wyposażenia samochodu wyprawowego. Przechowujemy na nim bagaże nieporęczne, brudne lub łatwopalne. Na bagażniku umieszczamy najczęściej, obok zapasowego koła, zbiorniki na paliwo, płyty piaskowe, hi-lift (podnośnik o dużym skoku), skrzynię z workami na śmieci, łopaty, piły i liny.
W trudnych sytuacjach samochód często jest zanurzony w wodzie lub błocie, opiera się drzwiami o skarpę, co uniemożliwia dostanie się do środka.
Co więcej, po akcji sprzęt jest często zabłocony lub zapylony, a wożenie go w środku powoduje zabrudzenie wnętrza samochodu i reszty ekwipunku. Dlatego podstawowy sprzęt do wydobywania samochodu z opresji warto przechowywać na dachu.

Ogumienie

Najważniejszym kryterium doboru opon na wyprawę jest ich trwałość. Przeciętna wyprawa wakacyjna to ok. 6000 km. Na takich dystansach opony muszą radzić sobie z wieloma podłożami - od dobrych dróg asfaltowych, przez dziurawe szutry po kamieniste trasy w górach. Podczas wypraw offroadowych stosuje się dwa rodzaje bieżnika: AT (All Terain) - uniwersalne oraz MT (Mud Terrain) - błotne, z agresywnym bieżnikiem.
Ich wybór jest prosty - jeżeli jesteś początkującym podróżnikiem i nie zamierzasz pokonywać dzikich przełęczy, wybierz AT. Jeżeli nastawiasz się na osiągnięcie celów offroadowych, oczywistym wyborem jest MT.

Wyciągarka

Wyciągarka wyprawowa powinna być przede wszystkim niezawodna i lekka. Na przeciętnej wyprawie z wyciągarki korzysta się tylko kilka razy, i to w dość łatwych warunkach. Można więc użyć modelu o mniejszej sile uciągu oraz dodatkowo zastosować bloczek, zwiększający tę siłę niemal dwukrotnie.
W przypadku kolumny samochodów wystarczy jedna wyciągarka na 2-3 samochody. Załoga podróżująca samotnie nie powinna rezygnować z tego urządzenia, w najgorszym wypadku posiłkując się wyciągarką ręczną.

Silnik

Przed wyprawą należy dokładnie sprawdzić stan techniczny silnika, decydując się na profilaktyczną wymianę takich części, jak łożyska alternatora czy elementy sprzęgła.
Warto pamiętać o dokładnym sprawdzeniu chłodnicy oleju i połączonego z nią termostatu - zapewnia to odpowiednie warunki pracy oleju, a tym samym trwałość silnika. W terenie silniki muszą radzić sobie z dużymi obciążeniami, każda z przeszkód to inne warunki pracy oleju, inne temperatury, często skrajnie różne na przestrzeni kilkuset metrów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski