Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Jak szybko stracić 2 tys. złotych? Ten błąd popełniają kierowcy, piesi i rowerzyści. A policja tylko na to czeka

Krzysztof Kadaś
Na przejazdach kolejowych w 2023 r. zginęło blisko 30 osób.
Na przejazdach kolejowych w 2023 r. zginęło blisko 30 osób. Paweł Dubiel
Przejazdy kolejowe należą do najniebezpieczniejszych miejsc na drodze, a samochód w zderzeniu z pociągiem nie ma najmniejszych szans. W Krakowie przejazdy kolejowe z zaporami można spotkać m.in. na ul. Siostry Faustyny, na ul. Fredry, czy w okolicy Złocienia na ul. Półłanki. Jak się okazuje, prawie nikt nie wie, jak należy zachować się w takich miejscach. Ten błąd popełniają nie tylko kierowcy, ale również piesi i rowerzyści narażając swoje życie i zdrowie, a także... portfel.

Przejazdy kolejowe dzielą się na dwa rodzaje: strzeżone i niestrzeżone. Wśród pierwszych przeważają przejazdy bezobsługowe, z automatycznie działającą sygnalizacją i rogatkami (szlabanami) lub półrogatkami. Przy pokonywaniu wszystkich przejazdów kolejowych zalecane jest zachowanie szczególnej ostrożności. Należy nie tylko stosować się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej lub świetlno-dźwiękowej, ale także upewnić się, że w tym momencie nie zbliża się żaden pociąg.

Jak wynika ze statystyk PKP Polskie Linie Kolejowe, od początku 2023 r. doszło do 94 wypadków i kolizji z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach/przejściach kolejowo-drogowych kat. A-E. Pięć osób zostało ciężko rannych, a blisko 30 osób zginęło.

Kierowcy nagminnie ignorują znaki STOP, które znajdują się tuż przed wjazdem na tory kolejowe. Przez pieszych, rowerzystów i kierowców ignorowane jest również często pulsujące światło czerwone, które traktowane jest jedynie jako ostrzeżenie, a tak naprawdę zakazuje ono wjazdu czy wejścia na przejazd kolejowy.

Mandat 2 tys. złotych i 15 punktów karnych

Jak możemy zobaczyć w programie "Jedź bezpiecznie", na ul. Siostry Faustyny i ul. A. Fredry w Krakowie została przeprowadzona jedna z wielu podobnych w takich miejscach akcja policji, która miała na celu zwrócić uwagę kierowcom na bezpieczne pokonywanie przejazdów kolejowych. Okazało się, że prawie wszyscy ignorują pulsujące światło czerwone przed przejazdem kolejowym, a kierowcy i motocykliści, łącznie z pieszymi i rowerzystami, ruszają, jak tylko zapory zaczynają się podnosić. Takie wykroczenie zagrożone jest mandatem w wysokości aż 2 tys. złotych i 15 punktami karnymi i wielu kierowców takim mandatem zostało ukaranych.

Dobra wiadomość dla krakowskich kierowców jest taka, że liczba podobnych przejazdów kolejowych w Krakowie ma ulec zmniejszeniu. 24 listopada podpisano listy intencyjne w sprawie budowy bezkolizyjnych skrzyżowań kolejowo-drogowych na terenie Krakowa. Podpisy złożyli: Piotr Majerczak z zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig. Przejazdy kolejowe mają powstać nad ulicami Blokową i Kąpielową. W planach jest też wprowadzenie bezkolizyjnego rozwiązania przy ul. Fredry.

Zasady bezpieczeństwa podczas pokonywania przejazdu kolejowego:

  • zawsze spodziewaj się nadjeżdżającego pociągu
  • zwolnij i przed wjazdem rozejrzyj się w obie strony
  • nigdy nie przejeżdżaj przez tory, gdy widzisz lub słyszysz nadjeżdżający pociąg
  • nie wyprzedzaj innych pojazdów na przejeździe ani przed nim
  • nie zatrzymuj się przy samych torach – pamiętaj, że pociąg jest od nich szerszy i potrzebuje więcej miejsca

Art. 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym

1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.

2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

5. Kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.

6. Przepisy ust. 1-4 stosuje się odpowiednio przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe; przepis ust. 3 pkt 3 nie dotyczy skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Jak szybko stracić 2 tys. złotych? Ten błąd popełniają kierowcy, piesi i rowerzyści. A policja tylko na to czeka - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski